Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Němci slaví 100 let ponorek, představili nejmodernější nejaderné plavidlo

aktualizováno 
Uvnitř fotogalerie - Nová verze nejmodernější nejaderné ponorky na světě U34 bude zařazena do aktivní služby. Stane se tak v rámci třídenních oslav stého výročí nasazení ponorek v německé armádě.

Ponorka U34 - Nejmodernější ponorka ve službách německého námořnictva s AIP pohonem. | foto: ČTK

Vidět na vlastní oči ponorku se asi hned tak někomu v Česku nepoštěstí. Šanci mají ti, kteří se vydají do konce tohoto týdne do německého Kielu a blízké základny Eckernförde, kde probíhají oslavy stého výročí nasazení ponorek v německém námořnictvu.

Ponorka U34 při oslavách

V rámci oslav bude také otevřena v muzeu Schifffahrts v Kielu výstava o ponorkové flotile. Sobota je na základně Eckernförde vyhrazena dni otevřených dveří. Další podrobnosti o oslavách naleznete na stránkách německého námořnictva zde.

Jak se dostat do muzea ponorek
Muzeum v Kielu je od Prahy vzdáleno 738 km. Podrobný itinerář trasy naleznete zde.

Nejmodernější nejaderná ponorka světa
 

Během oslav byla zařazena do služby modernizovaná ponorka U 34, která nabízí inovovaný na vzduchu nezávislý AIP pohon (více viz rámeček).

Tato ponorka třídy 212 A je dlouhá 56, vysoká 6,8 a široká 6,4 metrů a váží 1 450 tuny. Poháněna je hybridním dieselelektrickým motorem / palivovými články AIP s výkonem 3 120 kW. Ponorka umí plout rychlostí až 20 uzlů pod a 12 uzlů nad hladinou (tj. cca 37, respektive 22 km/h).

 Ponorka U34 Systém s palivovými články v ponorce třídy 212 A

Osádku tvoří 27 námořníků z toho sedm důstojníků. Bez vynoření vydrží pod hladinou asi 30 dní. Ve výbavě je 24 min a 12 těžkotonážních torpéd DM 2A3 Seehecht. Ty mohou být vypuštěny z celkem šesti 533mm komor.

100 let německých ponorek

Rozvoj ponorkového loďstva na začátku minulého století se nejvíce dařil právě německé armádě, které dokázala jakž-takž sekundovat maximálně Velká Británie. Důležitost ponorek se projevila již během první světové války v roce 1914. Přesně 5. září se totiž podařilo německé ponorce U 21 potopit anglický lehký křižník Pathfinder. Další vojenský úspěch zaznamenala ponorka U 9, které se podařilo torpédovat a potopit křižník Hawke.

Ještě za první světové války dostalo německé námořnictvo k dispozici ponorky s dieselovými motory, které nekouřily a tím pádem je nebylo tak jednoduché objevit, když pluly na hladině.

Asi nejslavnější německou ponorkou se stal model U 21, jehož posádka dokázala při náročné cestě postupně potopit anglický křižník Triump a loď Majestic. Kontroverzní se naopak stalo potopení cestovního parníku Lusitania  v roce 1915.

Němci tehdy ještě operovali pouze se 111 ponorkami. Po válce si však vítězné mocnosti rozdělily celkem 172 německých podvodních plavidel.

Ve druhé světové válce ponorky nejvíce ohrožovaly konvoje mířící do Sovětského svazu. Na začátku války oceán brázdilo 56 německých ponorek určených především pro blokádu Velké Británie.

Během vrcholící ponorkové války v roce 1942, bylo potopeno 1 160 lodí protiněmecké koalice. Od roku 1943 naráželi němečtí velitelé ponorek na stále lepší obranu konvojů. V konečném součtu za celou válku pak Kriegsmarine ztratila 781 ponorek.

Ponorka HAI třídy 240 Ponorka Wilhelm Bauer v roce 1972 Ponorka U2 třídy 201

V současné době jsou ponorky německé výroby stále na vrcholu ve své kategorii a náš západní soused s nimi zásobuje spojence po celém světě.

Na vzduchu nezávislý pohon AIP (Air Independent Propulsion)

Pohon byl poprvé nasazen v roce 1989. Umožňuje nejaderným ponorkám s diesel-elektrickým pohonem provoz bez vynoření až kolem jednoho měsíce.

Systém spaluje naftu, vodík aj. a čistý kyslík v oddělených spalovacích komorách. Výhodou pohonu je i tichý chod oproti klasickému pohonu, který způsobuje vibrace a tím pádem generuje hluk.

Další možnosti AIP systému nabízejí palivové články, které jsou využívány právě u modelu 212 A.  

  Řez ponorkou třídy 212A

Řez ponorkou třídy 212 A


Velitel u periskopu ponorky třídy 206  Pohled do periskopu v ponorce třídy 212 A

Pohled do periskopu ponorek třídy 206 a 212A


Kapitánský můstek ponorky U 31 třídy 212 A Kontrola motoru ponorky třídy 205 Stravování na palubě ponorky třídy 205

V ponorce je potřeba podobně jako v kosmické lodi využít každý centimetr prostoru.




Německá ponorková flotila

(zdroj: NTI.org)
Jméno  (číslo) Třída Základna Vyrobil Vypuštěna Zařazena
U15 (S194) 206A Eckernförde HDW, modernizoval Thyssen červen 1972 červenec 1974
U16 (S195) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval HDW srpen 1972 listopad 1973
U17 (S196) 206A Eckernförde HDW, modernizoval HDW říjen 1972 listopad 1973
U18 (S197) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval HDW říjen 1972 prosinec 1973
U22 (S171) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval Thyssen březen 1973 červenec 1974
U23 (S172) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval Thyssen květen 1973 květen1975
U24 (S173) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval Thyssen červen 1973 říjen 1974
U25 (S174) 206A Eckernförde HDW, modernizoval HDW květen 1973 květen 1974
U26 (S175) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval Thyssen listopad 1973 březen 1975
U28 (S177) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval HDW leden 1974 prosinec 1974
U29 (S178) 206A Eckernförde HDW, modernizoval HDW listopad 1973 listopad1974
U30 (S179) 206A Eckernförde TNSW, modernizoval Thyssen duben 1974 březen1975
U31 (S181) Type 212A Eckernförde HDW březen 2002 březen 2004
U32 (S182) Type 212A Eckernförde TNSW listopad 2003 květen 2005
U33 (S183) Type 212A Eckernförde HDW září 2004 leden  2006
U34 (S184) Type 212A Eckernförde TNSW květen 2005 září 2006

 




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let...
Odtud k vám dostanou 300 Mbit/s internet i po stoletých kabelech

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let demolice. Pojďte si s námi prohlédnout místa, kde dříve stovky spojovatelek propojovaly...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.