Nebaví vás luštit nečitelné shluky písmen, abyste nějakému počítači dokázali, že vy nejste počítač, ale člověk? Google nyní představil vylepšenou verzi své „lidsky přístupné“ metody pro odlišení člověka od počítače - neviditelnou reCAPTCHu.
Programátoři nyní mohou (podle návodu) „schovat“ původní zaškrtávací tlačítko pod tlačítko, na které uživatel musí tak jako tak kliknout (například „Odeslat objednávku“). Zbytek je stejný, jako nyní: kombinací analýzy chování, analýzy pohybu myši/stránky, analýzy dostupných informací o uživateli apod. se algoritmus pokusí odlišit reálného uživatele z masa a kostí od falešné žádosti od nějakého automatu.
Historie testů CAPTCHA
Koncem devadesátých let se poprvé na internetu objevili automatičtí roboti (zkráceně „boti“), jejichž úkolem bylo vytvářet falešné registrace, komentáře a spam. Reakcí byl test CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart - automatizovaný Turingův test odlišující lidi od strojů), který vyzýval uživatele k přečtení a zadání řady písmen, obvykle nějak zkreslených, aby nebylo jednoduché přečíst je pomocí strojového rozpoznávání textu.
Od té doby se na obou stranách barikády hodně inovovalo. Počítače jsou schopné číst stále lépe, a to i velmi špatně čitelný text. Netrvalo dlouho a CAPTCHA byla pro lidské návštěvníky stejně obtížná jako pro stále se zlepšující boty.
Google přišel nejprve s konceptem reCAPTCHA, který k rozpoznávání používal obrázky nápisů ze Street View nebo z naskenovaných knih - vyplňování reCAPTCHy tak zároveň přispívalo ke zdokonalení OCR. V roce 2014 pak Google dal k dispozici svůj zjednodušený systém: většině uživatelů stačilo jen zaškrtnout políčko „Nejsem robot“. Ti, kteří prvotní kontrolou neprošli, dostali k identifikaci sérii obrázků a pomohli tak neuronovým sítím Googlu naučit se rozpoznávat zvířata, lidi, pláže a další vyhledávané objekty.
Více o tom, jak funguje reCAPTCHA (2014):