Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nezavírejte ještě své elektronické knihy

aktualizováno 
Kdysi hojně opěvované, nyní spíše zatracované, to jsou knihy v elektronické podobě. Poslední vývoj na trhu s těmito produkty není příliš optimistický. E-booky, především ty placené, však ještě není třeba pohřbívat.
Kdysi byl knihám v elektronické podobě přisuzován poměrně rychlý rozvoj a rozšíření. Poslední události však tuto náladu poněkud zchladily.

První vlna nadšení

Na přelomu tisíciletí panovalo v oblasti elektronických knih obrovské nadšení. Tehdejší odhady hovořily o tom, že do pěti let bude obrat s touto komoditou dosahovat úrovně čtvrt miliardy dolarů ročně. Někteří autoři, jako například Stephen King, se dokonce rozhodli, že podpoří tento formát tím, že svá díla nejdříve čtenářům nabídnou prostřednictvím tohoto kanálu. V té době se také mnohé firmy začaly intenzivněji zabývat vývojem speciálních čtecích zařízení, které by knihy v elektronické podobě umožňovaly používat obdobně, jako papírové knihy.

Avšak následující vývoj poněkud zchladil tyto optimistické vize. Podle statistik se na americkém trhu v 2002 prodalo pouze asi 500 000 knih v elektronické podobě a to tento trh patří v této oblasti k největším. Jen pro srovnání, ve stejném roce si lidé ve Spojených státech zakoupili zhruba 1,5 miliardy papírových titulů.

Zavíráme

Plně se pak krize v této oblasti projevila v letošním roce. Mediální pozornosti se dostalo ukončení on-line prodeje elektronických knih v celosvětově největším knihkupectví Barnes&Noble. Avšak mnohem větší vliv na tento trh mohlo mít ukončení činnosti firmy Gemstar – TV Guide International. Tato společnost, která se řadila mezi největší prodejce e-book, v červenci ukončila prodej jak knih v elektronické podobě, tak zařízení na jejich čtení.

elektronická kniha od HP umí "otáčet" stránky 

Hlavním důvodem ukončení provozu těchto prodejen byl především nedostatek zákazníků. Určitý dopad ale měla i skutečnost, že se mnoho nových knih, téměř ihned po vydání, stalo předmětem pirátských choutek a docházelo k jejich nelegálnímu šíření. Na to musela vydavatelství reagovat, a tak postupně omezovala nabídku nových titulů.

Kde se skrývá současný neúspěch?

Jedním z hlavních argumentů, které uživatelé uvádějí, když jsou dotázáni na neochotu kupovat elektronické knihy, je cena. Hned poté je to nedostatek levných zařízení, které by byly vhodné pro čtení e-book a které by podporovaly alespoň nejrozšířenější formáty.

Vydavatelé si zase myslí, že dalším z důvodů malé prodejnosti knih v elektronické podobě je právě pirátství, které umožní mnohým uživatelům získat e-book zcela zdarma, i když nelegálně. Vydavatelé se však zajisté také zamýšlejí nad tím, zda by se cestou snížení ceny nemohli tomuto trendu alespoň částečně postavit. Příklad rozvoje prodeje hudby prostřednictvím on-line služeb je, i přes odlišnost obou komodit, velice inspirativní.

Elektronická kniha v podání společnosti Samsung 

Určité věci se však již hýbají. Na různých veletrzích se mohli uživatelé seznámit se speciálními produkty, které slouží pro prohlížení elektronických knih a zároveň i novin či časopisů. V poslední době jsme tak zaznamenali podobné výrobky například u společností Matsushita nebo Hewlett-Packard.

A co Česko?

Pokud mají vydavatelé ve Spojených státech, kde je trh a kupní síla obyvatelstva výrazně vyšší než v ČR, problémy, několikanásobně větší starosti mají i vydavatelé elektronických knih i u nás.

Velké on-line obchody, které nejsou závislé pouze na prodeji e-book, jako je například Vltava, si mohou dovolit tuto sekci dotovat. Avšak malá knihkupectví, která vsadila pouze na tuto komoditu mají problémy a jejich provozovatelé je spravují spíše z nadšenectví než pro zisk. Přesto však někdy síly ( a to včetně těch finančních) dojdou, což je například osud obchodu Neknihy. Vyjádření představitelky společnosti Petry Kotenové o současném stavu tohoto nakladatelství a vydavatelství nevázané literatury je stručné:“ Dočasně jsme pozastavili rozvoj serveru z důvodu velmi nízké návratnosti investic.“ Nyní je server Neknihy.cz transformován do komunikačního portálu příznivců literatury.

I přes všechny problémy jsou však v Česku vydavatelství, která si našla svou skulinku na trhu a nabízí elektronické knihy, které si čtenáři kupují. Jedním z nich je například nakladatelství e-guide.cz, které zahájilo provoz na sklonku minulého roku. Jeho duchovní otec Jozef Petro nám prozradil svůj recept na provoz takového nakladatelství. Hlavní důraz jen kladen na kvalitní obsah, za který budou uživatelé ochotni platit. Oborově se nakladatelství specializuje na turistické průvodce, cestopisy, turistickou literaturu a knihy o internetu, ale v̈nabídce je i beletrie. Petro přibližuje: “Měsíčně vydáváme přibližně dvě elektronické knihy určené volně ke stažení a jednu, za níž musí uživatelé zaplatit.“ A dále dodává: „Odpovídá tomu i provoz, kdy přibližně 30 % stáhnutých elektronických knih tvoří placené knihy a 70 % ty zdarma.“

A jaké jsou podle Petra největší brzdy rozvoje prodeje e-book v Česku? Jsou jimi především malý český trh a nedostatek hardwarových prostředků pro jejich pohodlné čtení. Malý trh má přitom vliv nejen na celkovou poptávku, ale například i na to, že výrobci softwarových prohlížečů nevidí důvod k jejich lokalizaci pro české prostředí.

Kam kráčíš elektronická kniho?

Ačkoliv by se z předchozích řádků mohlo zdát, že elektronická kniha nepřežije do dalšího desetiletí, opak je pravda. Podporu tomuto formátu nadále vyjadřují společnosti jako Microsoft, Palm či Adobe System, jejichž softwarové prohlížeče e-book jsou zdarma. Navíc se objevuje stále více zařízení, které jsou speciálně určeny na prohlížení elektronických knih a ceny PDA, Tablet PC či notebooků neustále klesají. Konečně, stále více se rozšiřující nabídka mobilních telefonů s funkcemi PDA, umožní číst e-book výrazně většímu množství potenciálních zákazníků, než tomu bylo doposud. Také si lidé čím dále tím více zvykají na to, že informace získávají z displeje či obrazovky.

To všechno jsou důvody, proč je například ředitel společnosti PalmGear, která nabízí širokou nabídku e-book, optimistický. V rozhovoru pro agenturu Reuters totiž odhaduje, že v příštích 12 měsících prodá asi 1,3 miliónu elektronických knih. Utvrzuje ho v tom i rekordní prodej v tomto měsíci, kdy se v jednom dni podařilo prodat 2 000 kusů tohoto zboží.

Elektronické knihy tedy možná přišli poněkud brzy a předběhly svou dobu, ale jejich zlaté časy se kvapem blíží.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Foto: Freeimages.com
Stáhněte si zdarma: Vlastní analytik výkonu PC

Analýzu procesů s možností objevit ty škodlivé přenechte programu Whats My Computer Doing. Rychlé šifrování dat na jeden klik obstará Kryptelite. S PC dodávaný...  celý článek

Avid Media Composer First
Stříhejte video jako hollywoodští profíci. Střižna od Avidu je zdarma

Společnost Avid vydala bezplatnou verzi své střižny Media Composer s názvem Media Composer First. Oproti té plné „hollywoodské“ verzi má několik omezení, ale...  celý článek

Tipy a triky pro Windows 10
Tipy a triky pro Windows 10: jak se znovu dostat k Ovládacím panelům

Nainstalovali jste si aktualizaci Creators Update a nemůžete najít Ovládací panely? Víme, kde je najdete. Ukážeme si také, jak vyvolat příkazovou řádku při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.