Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Čtvrtek 18. září 2014. Kryštof

Velký přehled grafických karet pro notebooky. Vyberte si tu nejlepší

  1:06,  aktualizováno  4. září 201016:06
Kupujete notebook a nevíte, jestli si na něm zahrajete nejnovější hru? Pomůže vám náš přehled.

Na notebooku si můžete zahrát i náročné hry. | foto: Profimedia.cz

Aktualizováno:

  • přidány výkony pro ATI Mobility Radeon HD 4550 a profesionálních grafických karet Nvidia Quadro FX 880M, Quadro NVS 2100M a 3100M
Vybrat dobrou grafickou kartu v notebooku není příliš snadné. Všichni výrobci pojmenovávají své grafiky nesmyslnými označeními, která často nesouvisejí s podobnými modely, nebo se do názvů přidávají bombastická hesla, ačkoli jde o slabé varianty.

Nezbývá proto než se nespoléhat na označení a všechny aktuální grafiky otestovat. Ačkoli by se to mohlo zdát jako snadný úkol, spolehlivý postup neexistuje. Grafický výkon karty totiž nezávisí jen na ní samotné, ale také na výkonu použitého procesoru a chipsetu. Zatímco u stolních počítačů by stačilo měnit karty na referenční sestavě a všem tak měřit stejně, u notebooků, kde jsou grafiky pevně zabudované na základní desce, je to prakticky nemožné.

Jakýkoli velký seznam je proto vždy orientační, neboť naměřené výsledky jsou platné pro různé notebooky s různými procesory a jinými chipsety.

Důležitou roli hraje i chlazení konkrétního notebooku. Pokud je špatně řešené a karta se zahřívá, systém ji automaticky nastaví nižší takt jádra a paměti. Výkonem dokáží zahýbat také použité paměti. Stejná karta dosáhne jiného výkonu, pokud využívá paměti DDR3, GDDR3 nebo nejvýkonnější GDDR5.

Dalším úskalím je výběr programu (benchmarku), který má grafický výkon notebooku změřit. Vysoké skóre v jakémkoli benchmarku automaticky neznamená, že vaše oblíbená hra poběží rychle. Různé grafiky si s různými aplikacemi dokážou poradit jinak, i když mají papírově vysoký výkon. Kromě výkonnosti ostatních komponent v notebooku záleží také na ovladačích grafické karty a odladění aplikace pro konkrétní hardware. Laicky řečeno - pokud vám běží hra až překvapivě pomalu, zkuste aktualizovat ovladač své grafické karty a také se podívejte na stránky výrobce hry, jestli nenabízí ke stažení patch řešící problémy s výkonem.

Karty jsme rozdělili do dvou kategorií:

Již roky testujeme výkon grafik syntetickými benchmarky 3DMark od společnosti Futuremark. Nejsou ideální, na světě existují lepší programy. Výhoda 3DMarků je v tom, že jsou nejznámější a skóre z jejich testů najdete prakticky v každé recenzi. Výhoda je také v menší závislosti na výkonu procesoru (u 3DMarku06), rozdíly naměřených hodnot jsou maximálně cca 20 %. 

Jak tedy náš přehled používat?
Orientačně můžete zjistit parametry grafik a získat přehled o tom, jak je která výkonná. Pokud vás zajímá výkon grafiky v konkrétní aplikaci, nezbývá než použít google nebo naše fórum a zeptat se. Při honbě za nejvyšším počtem snímků v hrách nezapomínejte na zahřívání, čím výkonnější grafickou kartu budete mít, tím více tepla bude produkovat. Lepší, než mít nejnadupanější stroj na trhu, je slevit ze svých nároků a nezapomínat při výběru ani na pevnost šasi, kvalitu displeje, rozložení klávesnice atd. Více v článku Sedm rad pro výběr nej notebooku

Nezapomínejte také, že čím výkonnější grafiku koupíte, tím větší bude mít spotřebu. Ve výsledku se rychleji vybije baterie i při nenáročné činnosti, notebooky s výkonnou grafikou nejsou vhodné pro běžnou práci. Více o možných řešeních tohoto problému se dozvíte níže.

Naměřené hodnoty jsou přibližným průměrem. V přehledu naleznete jen ty nejpoužívanější současné karty, aby nebyla tabulka příliš chaotická. Výsledky jsou řazeny od nejhorších výsledků v 3DMarku06 po nejlepší. Starší benchmarky naleznete zde a v odkazech na konci článku.


Integrované grafické karty se sdílenou pamětí

Dodávají se do nejlevnějších notebooků nebo těch, které se orientují na nejvyšší možnou výdrž při běhu na baterie. Jsou totiž levné (nemají vlastní paměť, půjčují si prostor z operační paměti) a především energeticky úsporné.

Integrované grafiky na trhu převládají. Hodí se pro kanceláře, domácnosti a na cestování. Zahrajete si na nich především starší hry, ty s výkonem více než 1 000 bodů v 3DMarku06 zvládnou třeba Call of Duty 2.

Jsou maximálně závislé na výkonu procesoru. Výkon jedné a té samé karty bude proto lepší u notebooku s dvoujádrovým procesorem, než u netbooku s nejméně výkonnými procesory Intel Atom. Orientační graf výkonů procesorů pochází z článku Velký test jedenácti netbooků: nejlepší byly zároveň ty nejlevnější, ve kterém se dozvíte více podrobností.

Jak si poradí GMA 4500MHD s videem ve vysokém rozlišení, je vidět ve videu v tomto článku. Pomalu je nahrazována novější GMA HD.

O té se více dočtete v článku Intel představil Core i3 a i5. Poprvé bude grafická karta přímo v procesoru. Využití nachází v nejlevnějších noteboocích.

Jak je na tom s výkonem chip Nvidia 9400M (ION) se dozvíte v jednom z jeho prvních testů. Na trhu je však již novější verze (ION 2) s vyšším výkonem, kterou jsme otestovali v tomto článku. Je zajímavá tím, že kromě integrované karty Intel GMA X3150 využívá ještě vlastní dedikovanou kartu založenou na Nvidii 210M, která je připojena přes klasickou 64bitovou sběrnici. Toto řešení je tak vlastně hybridem mezi integrovanou a dedikovanou grafikou. Výhodou je slušný grafický výkon ve hrách a zároveň úspornost při kancelářské práci. Využití nechází především v netboocích.

A konečně GMA X3150, která je součástí nejnovější platformy Pine Trail pro netbooky, najdete v této recenzi.

 Označení  Takt jádra [MHz]  Pixel / Vertex pipelines  3DMark05  3DMark06
 Intel GMA 950 400 4 / 0 450 140 
Intel GMA X3150 200 2 / 0 300 155
 Intel GMA X3100 500 8 / 1 800 450
Intel GMA 4500MHD  533 10 1400 800
 ATI MR HD 3200 500 40  2500  1400
Intel GMA HD 766 12 - 1733
 Nvidia 9400M (G) - ION 450 16 1942  1192
Nvidia 210M - ION 2 až 575 MHz 16 2313 1523

Poznámky

  • Pixel / vertex pipelines - udává maximální počet souběžných výpočtů textur / vrcholů. Čím vyšší počet pipelines, tím rychleji výpočet proběhne, bohužel se zvyšuje i energetická náročnost a tepelný výkon.
  • Pixel a vertex pipelines se u moderních karet sdružují do tzv. sjednocených (unified) procesorů, které zastávají obě dvě činnosti dle aktuálních nároků.
  • Intel GMA 950 je hodně stará grafika, používá se v současných netboocích. V nich se díky slabým procesorům benchmarky ani nerozjedou, překvapivě ale na nich není problém nějaké starší hry spustit. Na přehrávání HD filmů zapomeňte.
  • Intel GMA X3100 je nástupkyně 950, dává se do nejlevnějších ntb.
  • Intel GMA 500 je relativně nová karta využívaná v netboocích a ultrapřenosných noteboocích. Je součástí nového chipsetu řady U15 (kódové označení Poulsbo). Výkon je srovnatelný s GMA 950, zvládne však i přehrávání HD filmů díky HW akceleraci. I zde pozor na výkon procesoru - v nejpoužívanější kombinaci s procesorem Intel Atom je výkon velmi slabý a stačí na HD videa pouze v rožlišení 720p. Full HD již bude mít zpožděný obraz.
  • Intel GMA 4500MHD na rozdíl od starší X3100 podporuje dekódování Full HD videa, i na slabších noteboocích proto není problém přehrávat filmy ve vysokém rozlišení; je součástí platformy Montevina.
  • ATI Mobility Radeon HD 3200 je v současnosti nejvýkonnější integrovaná grafika od ATI. Vychází ze starší 2400 (srovnatelný výkon), podporuje HD video, zapojení v Crossfire pro vyšší výkon - více zde, dodává se např. do Aceru Ferrari.
  • Nvidia 9400M (G) - bez písmene G jde o grafiky pro MacBooky. Je to moderní čip s podporou HD videa, výkonově srovnatelný s dedikovanou kartou 9300M GS. Použita je např. v IONu, očekává se její nasazení v netboocích.

Dedikované (diskrétní) grafické karty

Tyto karty již mají vlastní paměť, často několikanásobně rychlejší, než je samotná RAM v notebooku. V tabulce proto přibyly parametry Takt paměti a dále Šířka sběrnice. Ten poslední parametr je hodně důležitý pro výkon celé grafické části, úzká sběrnice dokáže přiškrtit výkon jinak slibně vypadající karty (viz tabulka).

Mají už poměrně významný podíl na celkové spotřebě notebooku, a tak se příliš nehodí pro mobilní stroje na cesty. Umí sice v době snížených nároků na výkon snižovat takt svého jádra a šetřit tak energii, bohužel to zpravidla není dostačující.

Výrobci proto přicházejí se dvěma koncepty: první je použití externí grafické karty, připojitelné přes nějaké rychlé rozhraní - více se dozvíte v tomto článku o technologii Lasso. Druhý, a podle nás daleko elegantnější způsob, je vybavení jednoho notebooku dvojicí grafických karet. Jedna integrovaná zajišťuje dlouhou výdrž při běhu na baterie, druhá diskrétní dokáže zase poskytnout vysoký výkon. Mezi oběma typy karet se následně přepíná buď přepínačem na těle notebooku nebo softwarově v operačním systému. Takovými notebooky jsou například nový MacBook Pro, Sony Vaio řady Z, netbook Asus N10 nebo vybrané modely Aceru Timeline.

Přibližně od 3000 bodů si již lze slušně zahrát novější hry, nepočítejte však s plnými detaily. Údaje jsou orientační, vždy si raději vyhledejte recenzi notebooku s konkrétní kartou, chipsetem a procesorem. Výsledky naměřené se čtyřjádrovými procesory jsou značený červeně.

 Označení Takt jádra / paměti [MHz]  Počet pixel / vertex  Sběrnice [bit]  3DMark05  3DMark06 
ATI MR X2300 480 / 400 4 / 2  128  1600 900
Nvidia GF 8400M GS  400 / 600 16  64  3100 1500
 Nvidia GF 9300M GS 550 / 700  8  64  3200 1800
 Nvidia GF 9300M G  400 / 600 16  64  3200 1900
Nvidia QNVS 160M 580 / 700 8 64 3500 1900
 ATI MR HD 3470 680 / 800 40  64  4000 1900
 ATI MR HD 3450 500 / 700 40  64  4000 2000
Nvidia GF G* 105M 640 / 700 8 64 4200 2200
 Nvidia GF 9500M GS 475 / 700 32 128 6200 3500
ATI MR HD 4570 680 / 800 80 64  7000 2500
ATI MR HD 2600 500 / 600 120 128  6000 3000
Nvidia QNVS 3100M  600 / 800 16 64 7000 3300
Nvidia QNVS 2100M 535 / 800 16 64 6400 3400
 ATI MR HD 3650 600 / 700 120 128  7700 3500
ATI MR HD 4550 550 / 700 80 64 7100 3900
ATI FireGL V5700 600 / 700 120 128  8600 4000
 Nvidia GF 9650M GT  550 / 800 32  128  9000 4400
 Nvidia GF 9600M GT 500 / 800 32  128  8500 4800
Nvidia QFX 770 500 / 800 32 128  11 100 5300
Nvidia GF GT 230M 500 / 800 48 128 10 600 5600
Nvidia GF GT 130M 600 / 1066 32 128  11 057 5740
ATI MR HD 3850 580 / 750 320 256 8800 6100
Nvidia QFX 880M 550 / 790 48 128 13 100 6300
Nvidia GF GT 330M 575 / 1066 48 128 12 800 6500
ATI MR HD 4650 550 / 800 320 128 12 900 6500
ATI MR HD 4670 675 / 800 320 128 12 700 7000
Nvidia GF GT 330M 575 / 1066 48 128 13 200 7350
Nvidia GF GT 240M 550 / 800 48 128 13 090 7390
ATI MR HD 5650 450 / 800  400 128 13 400 7460
Nvidia QFX* 2700M  530 / 800 48 256  15 000 7700
 ATI MR HD 3870 660 / 850 320 256  12 100 7800
ATI MR HD 5730 650 / 800 400 128 14 100 8050
ATI MR HD 5850 625 / 2000 800 128 15 450 8550
Nvidia GF GTS 160M 600 / 800 64 256 13 800 9300
 Nvidia GF 9800M GT  500 / 800 96 256  14 900 9400
Nvidia GF* 9800M GTS  600 / 800 64 256  16 400 9700
Nvidia GF GTX 260M 550 / 950 112 256 14 500 10 000
 ATI MR HD 4870 550 / 888  800 256  14 500 10 000
 Nvidia GF 9800M GTX 500 / 800 112 256  16 600 10 300
Nvidia QFX 3700M 550 / 800 128 256 15 291 11 523
 Nvidia GF* GTX 280M  585 / 950 128 256  18 100 11 800
ATI MR HD 5870 700 / 1000 800 128 18 500 12 500
 Nvidia GF* 9800M GTX SLI 500 / 800 224 256 16 100  12 700
 ATI MR HD 4870 X2 550 / 888  1600 256  18 000 13 100
GeForce* GTX 280M SLI 585 / 950 256 256 19 200 15 000

* Hodnoty označené hvězdičkou jsou převzaty z databáze notebookcheck.com; tato databáze bohužel nerozlišuje testy na dvou nebo čtyřjádrových noteboocích

* Hodnoty zvýrazněné červeně byly naměřeny na čtyřjádrových noteboocích (4 nativní jádra, nikoli jen HT); výkon u dvoujádrových notebooků pak bude nižší minimálně o 10 %, spíše více

Poznámky

  • U jednotného údaje pro pixel / vertex pipelines se jedná o tzv. sjednocené (unified) procesory, které se starají o provádění daných výpočtů podle aktuální potřeby. Najdeme je u všech moderních karet. Nazývají se rovněž stream nebo shader procesory.
  • Intel dodává jen integrované grafiky; že můžeme hrát na noteboocích nejnovější herní tituly, je dílo firem ATI a Nvidia.
  • Ke které třídě karta patří, poznáte také podle šířky sběrnice. 64bitové sběrnice mají low endové karty s nízkým výkonem, 256bitové patří ke špičce. Díky zvýšenému výkonu výpočetních jednotek v grafice a rychlejším paměťovým modulům se však šířka sběrnice ustaluje na 128 bitech i v těch nejvýkonnějších kartách
  • ATI má v  současnosti řady karet Mobility Radeon (v tabulce značeny MR) a FirePro (dříve FireGL) - hráče a běžné uživatele by měla zajímat jen řada Mobility Radeon. FirePro jsou totiž karty optimalizované například pro profesionální použití, práci v CADu a cenově jsou postaveny výše.
  • Nvidia má také dvě řady s tím samým zaměřením, a sice GeForce (v tabulce GF, pro hráče) a Quadro FX (v tabulce QFX, pro profesionály). Málo rozšířená je řada Quadro NVS určená pro firemní notebooky. Tyto karty vycházejí z řady GeForce, pro vyšší stabilitu mají snížené takty, popř. užší sběrnici a především upravené ovladače.
  • Nvidia se vyžívá ve značení nejrůznějšími písmenky, čímž zákazníkům akorát motá hlavu. Posloupnost verzí od nejpomalejší k nejrychlejší je: GS ---> GTS ---> GT ---> GTX ---> SLI. Pro ještě větší nepřehlednost se u novějších řad písmenka nedávají za číselné označení, ale před něj. 
  • SLI označuje zapojení dvou grafických karet do jednoho celku. Pozor- takto spojené karty nedosahují dvojnásobného výkonu, spotřeba ale jinak přibližně dvojnásobně vzroste. Obdobná technologie u ATI se nazývá Crossfire a v tabulce je označena jako X2. Účinnost těchto řešení je 60 až 80 %, nikdy nedosahují 100% navýšení výkonu. Bývají také extrémně drahá. Často se proto vyplatí koupit jednu novější a výkonnější kartu, než dvojici karet staršího data.
  • Nvidia se také ráda zviditelňuje a správně by se měla psát jako NVIDIA. Po předchozích verzích nVidia, nVIDIA a NVidia je to snad poslední verze názvu. V textu jsme se ale raději drželi klasického zápisu.

Tabulky průběžně aktualizujeme, vždy zde tak najdete nejnovější přehled dostupných grafik.





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.