Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

  17:56aktualizováno  17:56
Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Nová pravidla mají podle BBC platit především pro letouny využívané k letům přes oceán. Evropská agentura European Aviation Safety Agency (EASA), která má starosti bezpečnost v letecké dopravě, plánuje ještě přidat novou frekvenci pro krátké signály - tzv. pingy, které umožní mnohem lépe lokalizovat tato nahrávací zařízení v oceánu.

Jak funguje černá skříňka

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše.

Černá skříňka  - havarijní zapisovač CARE vyrobený ve firmě Speel Praha....

Více o nich se dozvíte v článku: Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Na určitý odpor pilotů může narazit požadavek, aby se zvukový záznam z kabiny zaznamenával v desetinásobné délce oproti současnosti. Již dříve totiž protestovali piloti proti prodloužení nahrávek s poukazem na jejich soukromí. Po událostech z minulých měsíců ale budou patrně tyto hlasy utichat.

Důvodem, proč by se měla prodloužit délka záznamu, je potřeba zabránit přepsání starší komunikace, která by mohla obsahovat důležité důkazy, a usnadnit tak objasňování případných leteckých neštěstí.

Všechna dopravní letadla mají dva záznamníky parametrů letu, jeden pro nahrávání komunikace v pilotní kabině a druhý pro zaznamenávání letových údajů. Každý z nich je vybaven nouzovým výstražným zařízením, které začne vydávat signály, jakmile se dostane do vody.

EASA také přesunula lhůtu pro prodloužení životnosti baterií u těchto podvodních lokačních zařízení (ULB) ze 30 na 90 dní. S touto změnou od roku 2018 již dříve podle Reuters souhlasila Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která koordinuje bezpečnostní standardy. EASA ale původně dávala evropským provozovatelům pro zavedení změny jeden rok navíc.

Dnes zveřejněné návrhy EASA zároveň podporují doporučení, se kterými přišli francouzští vyšetřovatelé po zmizení letadla Air France v roce 2009 v Atlantiku a která dosud zůstávají předmětem jednání regulátorů. Mimo jiné se týkají přidání nové frekvence pro nouzové signální zařízení, což by mělo usnadnit lokalizaci černých skříněk pod vodní hladinou, kde se nižší frekvence šíří na větší vzdálenost.

Návrhy byly předloženy Evropské komisi, která je použije jako základ pro návrhy změn v zákonech, napsal Reuters.

Autoři: ,


Témata: Let MH370, nehody




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.