Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nové digitální televize začnou do roka

aktualizováno  8:17
Český televizní trh zažívá největší otřes od roku 1994, kdy stát pustil otěže vysílání a začala vysílat první soukromá televize. Po roce a půl průtahů včera Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila šesti novým stanicím licenci na vysílání v nově zaváděném digitálním formátu.
Důchodkyně, žena, televize - ilustrační foto

Důchodkyně, žena, televize - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Licence platí dvanáct let, uvedl místopředseda rady Petr Pospíchal. - více zde

Vysílání do jednoho roku

Do boje o tržby z televizní reklamy, které loni dosáhly devíti miliard korun, vyrazí jak zkušení hráči, tak úplní nováčci. Všichni přitom musí začít vysílat do jednoho roku.

Podle Martina Mrnky, šéfa projektu zpravodajské stanice Z1, která je přes majitele J&T napojena na slovenskou zpravodajskou televizi TA3, půjde rozjet vysílání do půl roku.

Režisér Fero Fenič si se svou Febio TV zřejmě nechá na přípravu celou lhůtu.

"Musíme hledat prázdná místa a zaplnit je dostatečně kvalitně, abychom nezklamali naše příznivce. Určitě je také čas pro dozajištění financování, i když základ už máme v Arca Capitalu," říká Fenič.

Rok si diváci zřejmě počkají i na rozjezd TV Barrandov. Ta má proti Febiu výhodu nejen ve finančním zázemí společnosti Barrandov Studio, jež ovládají Třinecké železárny, ale i ve filmovém archivu.

Naopak zkušení provozovatelé mohou zahájit vysílání dříve než za rok. "My už digitálně v Praze a Brně vysíláme. Teď nás čeká jednání o podmínkách, za jakých budeme vysílat řádně, a kdy chce Telecom síť rozšířit na další regiony, říká Jiří Balvín, šéf televize Óčko, která stejně jako MF DNES patří do skupiny MAFRA.

Co změní digitální TV

Udělení šesti licencí na provozování digitálního vysílání v Česku nepřinese jen širší nabídku programů na trhu. Umožní zároveň lidem využívat přímo na obrazovce další služby, jako například hlasovat do probíhajících pořadů, časem i hrát hry nebo třeba on-line sázet. Konkurence na televizním trhu se navíc citelně promítne do situace na trhu s reklamami. Dosavadní klidné časy, kdy se o rozhodující část ze zhruba 9 miliard korun z reklamy podělily dvě komerční televize, definitivně končí.
Přídavek pro Novu a Primu

Podle podmínek licence musí být nové televize dostupné na celém území republiky nejpozději do konce roku 2008. A právě jednání o rozšíření digitálního signálu rozhodne, jak rychle se mohou firmy poprat o příjmy z reklamy, které si zatím rozdělují hlavně televize Nova a Prima.

Ty však včera odešly z udělování nových digitálních licencí s prázdnou. Spolu žádaly o dalších pět nových kanálů. I tak mají obě největší české komerční televize místo v digitálním vysílání zajištěno.

Novela vysílacího zákona, kterou bude opět schvalovat Sněmovna poté, co ji Senát vrátil, obsahuje návrh, aby Nova a Prima získaly nejen jeden kanál v digitální síti, ale dokonce jako bonus i licenci pro další program navíc.

Digitální vysílání je rozděleno na tři sítě označené písmeny A, B a C. Čtyři kanály sítě A patří České televizi. Po včerejším udělení tří licencí v sítích B a C v nich zbývá po jednom kanálu na Novu a Primu.

Společnosti CDG a Český Telecom, které digitální sítě v Česku provozují, však říkají, že do nich technicky dokážou vměstnat ještě po jednom programu. Takže přídavek v sítích B a C připadne opět Nově a Primě.

"Počítáme s tím, že po jedné programové pozici v obou sítích obsadí televize Nova a Prima stanicemi, pro které získají bonusové licence na základě novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání," řekl místopředseda vysílací rady Pospíchal.

Neúspěšní favorité

Včera licenci od vysílací rady nedostali někteří žadatelé považovaní za favority. Například bývalá ředitelka Primy Kateřina Fričová s projektem stanice s teleshoppingovými prvky Top TV, která již vysílá přes kabelové a satelitní sítě.

Stejně dopadla i TF1 rádia Frekvence 1, která se chtěla zaměřit na ženy a rodinu a za níž stojí silná francouzská mediální skupina Lagardere.

Kdo dostal digitální licenci

 

  • Zpravodajská televize Z1
  • Televize Z1, za kterou stojí slovenská finanční skupina J&T (mimo jiné vlastní fotbalovou Spartu), už na Slovensku provozuje zpravodajský kanál TA3. Televize má k dispozici profesionální tým, který okolo sebe shromáždil bývalý redaktor TV Nova Martin Mrnka.
    Jsou v něm bývalí redaktoři České televize, Novy, ale třeba také válečná zpravodajka Petra Procházková. Jako celosvětově uznávané vzory zpravodajského televizního vysílání na komerčním základě si Z1 chce vzít americkou televizi CNN, britské Sky News nebo německou N24.
    Tyto televize vysílají zpravodajství nonstop, vždy v každou celou hodinu s obnovenými informacemi. Zpravodajství se zaměřuje na domácí, zahraniční, ekonomické události a sport. Stanice Z1 chce základ rozšířit například o dokumenty nebo magazíny.

     

  • Febio TV
  •  Televize Febio je jednou ze stanic, které chtějí konkurovat stanicím vysílajícím dnes analogově. Duchovní otec televize Fero Fenič chce naplnit televizi „atraktivním obsahem“, který bude vycházet z vlastní tvorby a čerpat z filmových archivů v Česku, na Slovensku a u nezávislých studií.
    Ožít by měly třeba pořady jako Česká soda. „Řada lidí se mě na ni stále ptá, i když už se dávno nevysílá. Doufám, že celá Febio TV bude jedna velká česká soda,“ říká s nadsázkou Fenič. Jeho projekt je značně ambiciózní, plnoformátová televize je vůbec nejdražším typem televizního vysílání.
    Nabízí totiž mnoho forem: nákladné zpravodajství, původní dramatickou tvorbu, dokumenty, diskusní pořady, filmy a vzdělávací pořady. Febio TV, za níž stojí silný finanční partner, v něčem připomíná veřejnoprávní televizi, ale podle Feniče je „lepší“.

     

  • TV Pohoda
  • Televize Pohoda chce vyrábět vlastní hrané pohádky, dětské seriály a filmy. Za projektem stojí Radim Pařízek, který zároveň vlastní ostravské rádio Čas a je spolumajitelem sítě rádií Hey. „Televize by měla mít širší záběr na cílovou skupinu od tří až přibližně do pětadvaceti let, tedy jak pro děti, tak pro teenagery, včetně třeba vysokoškoláků. Bude je oslovovat v časech, kdy jsou nejlépe schopni sledovat televizi,“ říká Pařízek.
    TV Pohoda chce vysílat rovněž animované seriály a filmy, ale v menší míře než kabelové a satelitní kanály pro děti. Spolu se zlínskou filmovou školou chce například v koprodukci vyrábět večerníčky. Televize vychází z předpokladu, že v regionech lze vyrábět pořady výrazně levněji než v Praze. Část svého vysílání chce věnovat TV Pohoda regionálnímu vysílání.

     

  • TV Barrandov
  • Televizní stanice Studia Barrandov má být stejně jako konkurenční Febio TV plnoformátovou televizní stanicí. Její velkou výhodou je nejen finanční zázemí Studia Barrandov a jejího vlastníka Třineckých železáren Tomáše Chrenka. Televize Barrandov má výhodu i v tom, že si dokáže zajistit velkou část programu sama.
    Tým, který měla televize připraven před půldruhým rokem, kdy začalo jednání o vydání digitálních licencí, se sice mezitím rozpadl, ale podle zástupců Barrandova se na jeho znovupostavení začne okamžitě pracovat. Televize Barrandov chce stavět na archivních českých a slovenských pořadech a chystá se i vyrábět vlastní díla. V tomto směru spoléhá mimo jiné i na mladé autory z tuzemských filmových a divadelních škol. Začít vysílat chce TV Barrandov do roka.

     

  • Televize RTA
  • Regionální Televizní Agentura vysílá už nyní. Funguje jako regionální partner televizí Nova a Prima. Má přes čtyři desítky redaktorů, kteří vyrábějí denně příspěvky ze všech regionů Česka i pro hlavní zpravodajství Novy. Kromě politického a ekonomického zpravodajství referuje i o sportovních událostech a zároveň připravuje reportáže pro publicistické pořady Střepiny, Na vlastní oči nebo Snídaně s Novou.
    RTA má pět studií (Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Ostrava a Zlín), která už vlastní licence pro regionální televizní vysílání. Denně zde mimo jiné vyrábí zpravodajské pořady Minuty regionu vysílané na Primě, které informují od krimi událostí přes regionální politiku, kulturu a sport až po zajímavosti a počasí.

     

  • Televize Óčko
  • Hudební televize Óčko funguje již od roku 2001. Stojí za ní mediální skupina Mafra, do které patří i deník Mladá fronta DNES, hudební měsíčník Filter, internetový portál iDNES.cz, pražská rádia Classic FM a Expresrádio a televizní agentura TVD. Óčko má již nyní licenci pro kabelové a satelitní vysílání a poslední dva roky též v omezené míře provozuje digitální vysílání.
    Spolu s Českým Telecomem Óčko testovalo interaktivní vysílání (například hlasování v hitparádách) a za čtyři roky existence se mu podařilo získat poměrně velký počet diváků. Z kabelových a satelitních stanic monitorovaných Mediaprojektem je nejsledovanější. Óčko může zahájit řádné digitální vysílání v podstatě okamžitě. Spolu s ČT4 Sport přispělo Óčko v posledních měsících k masivnímu prodeji digitálních TV přijímačů nazývaných set-top-boxy.
    V současné době lze Óčko naladit v rámci experimentálního dočasného vysílání v multiplexu C, Praha – 64. kanál, Brno a okolí – 25. kanál a dále v multiplexu B společnosti Czech Digital Group na 46. kanále. Mimo to lze Óčko sledovat volně přes satelit ASTRA a na internetu na adrese http://ocko.idnes.cz/stream.aspx. Program přebírá velká většina kabelových operátorů v České republice.

    Autoři: ,




    Hlavní zprávy

    Další z rubriky

    Festival tenkých a nejtenčích televizorů na CESu neustal ani letos.
    Nové televizní vysílání míří na Moravu. DVB-T2 bude v Brně a Ostravě

    Nejen v Praze a ve středních Čechách bude možné přijímat nový typ pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2. Od 20. dubna jej naladí i diváci v Brně a...  celý článek

    O2TV nově spustíte i na Xboxu. Set-top box nepotřebujete.
    Máte doma Xbox? Set-top box k O2TV už kupovat nemusíte

    IP televizi O2TV nově naladíte i na herních konzolích Xbox One a Xbox One S. Jejich majitelé si tak už nemusí pořizovat samostatný set-top box.  celý článek

    Gabriela Bendová pózovala s DAB rozhlasovým přijímačem Pure Evoke Mio.
    V Česku oficiálně startuje digitální rozhlasové vysílání

    Český rozhlas spouští po dvou letech testů regulérní digitální vysílání ve formátu DAB+.  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.