Licence platí dvanáct let, uvedl místopředseda rady Petr Pospíchal. - více zde
Vysílání do jednoho roku
Do boje o tržby z televizní reklamy, které loni dosáhly devíti miliard korun, vyrazí jak zkušení hráči, tak úplní nováčci. Všichni přitom musí začít vysílat do jednoho roku.
Podle Martina Mrnky, šéfa projektu zpravodajské stanice Z1, která je přes majitele J&T napojena na slovenskou zpravodajskou televizi TA3, půjde rozjet vysílání do půl roku.
Režisér Fero Fenič si se svou Febio TV zřejmě nechá na přípravu celou lhůtu.
"Musíme hledat prázdná místa a zaplnit je dostatečně kvalitně, abychom nezklamali naše příznivce. Určitě je také čas pro dozajištění financování, i když základ už máme v Arca Capitalu," říká Fenič.
Rok si diváci zřejmě počkají i na rozjezd TV Barrandov. Ta má proti Febiu výhodu nejen ve finančním zázemí společnosti Barrandov Studio, jež ovládají Třinecké železárny, ale i ve filmovém archivu.
Naopak zkušení provozovatelé mohou zahájit vysílání dříve než za rok. "My už digitálně v Praze a Brně vysíláme. Teď nás čeká jednání o podmínkách, za jakých budeme vysílat řádně, a kdy chce Telecom síť rozšířit na další regiony, říká Jiří Balvín, šéf televize Óčko, která stejně jako MF DNES patří do skupiny MAFRA.
Co změní digitální TV |
Udělení šesti licencí na provozování digitálního vysílání v Česku nepřinese jen širší nabídku programů na trhu. Umožní zároveň lidem využívat přímo na obrazovce další služby, jako například hlasovat do probíhajících pořadů, časem i hrát hry nebo třeba on-line sázet. Konkurence na televizním trhu se navíc citelně promítne do situace na trhu s reklamami. Dosavadní klidné časy, kdy se o rozhodující část ze zhruba 9 miliard korun z reklamy podělily dvě komerční televize, definitivně končí. |
Podle podmínek licence musí být nové televize dostupné na celém území republiky nejpozději do konce roku 2008. A právě jednání o rozšíření digitálního signálu rozhodne, jak rychle se mohou firmy poprat o příjmy z reklamy, které si zatím rozdělují hlavně televize Nova a Prima.
Ty však včera odešly z udělování nových digitálních licencí s prázdnou. Spolu žádaly o dalších pět nových kanálů. I tak mají obě největší české komerční televize místo v digitálním vysílání zajištěno.
Novela vysílacího zákona, kterou bude opět schvalovat Sněmovna poté, co ji Senát vrátil, obsahuje návrh, aby Nova a Prima získaly nejen jeden kanál v digitální síti, ale dokonce jako bonus i licenci pro další program navíc.
Digitální vysílání je rozděleno na tři sítě označené písmeny A, B a C. Čtyři kanály sítě A patří České televizi. Po včerejším udělení tří licencí v sítích B a C v nich zbývá po jednom kanálu na Novu a Primu.
Společnosti CDG a Český Telecom, které digitální sítě v Česku provozují, však říkají, že do nich technicky dokážou vměstnat ještě po jednom programu. Takže přídavek v sítích B a C připadne opět Nově a Primě.
"Počítáme s tím, že po jedné programové pozici v obou sítích obsadí televize Nova a Prima stanicemi, pro které získají bonusové licence na základě novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání," řekl místopředseda vysílací rady Pospíchal.
Neúspěšní favorité
Včera licenci od vysílací rady nedostali někteří žadatelé považovaní za favority. Například bývalá ředitelka Primy Kateřina Fričová s projektem stanice s teleshoppingovými prvky Top TV, která již vysílá přes kabelové a satelitní sítě.
Stejně dopadla i TF1 rádia Frekvence 1, která se chtěla zaměřit na ženy a rodinu a za níž stojí silná francouzská mediální skupina Lagardere.
Kdo dostal digitální licenci |
Zpravodajská televize Z1 Televize Z1, za kterou stojí slovenská finanční skupina J&T (mimo jiné vlastní fotbalovou Spartu), už na Slovensku provozuje zpravodajský kanál TA3. Televize má k dispozici profesionální tým, který okolo sebe shromáždil bývalý redaktor TV Nova Martin Mrnka.
Televize Febio je jednou ze stanic, které chtějí konkurovat stanicím vysílajícím dnes analogově. Duchovní otec televize Fero Fenič chce naplnit televizi „atraktivním obsahem“, který bude vycházet z vlastní tvorby a čerpat z filmových archivů v Česku, na Slovensku a u nezávislých studií.
Televize Pohoda chce vyrábět vlastní hrané pohádky, dětské seriály a filmy. Za projektem stojí Radim Pařízek, který zároveň vlastní ostravské rádio Čas a je spolumajitelem sítě rádií Hey. „Televize by měla mít širší záběr na cílovou skupinu od tří až přibližně do pětadvaceti let, tedy jak pro děti, tak pro teenagery, včetně třeba vysokoškoláků. Bude je oslovovat v časech, kdy jsou nejlépe schopni sledovat televizi,“ říká Pařízek.
Televizní stanice Studia Barrandov má být stejně jako konkurenční Febio TV plnoformátovou televizní stanicí. Její velkou výhodou je nejen finanční zázemí Studia Barrandov a jejího vlastníka Třineckých železáren Tomáše Chrenka. Televize Barrandov má výhodu i v tom, že si dokáže zajistit velkou část programu sama.
Regionální Televizní Agentura vysílá už nyní. Funguje jako regionální partner televizí Nova a Prima. Má přes čtyři desítky redaktorů, kteří vyrábějí denně příspěvky ze všech regionů Česka i pro hlavní zpravodajství Novy. Kromě politického a ekonomického zpravodajství referuje i o sportovních událostech a zároveň připravuje reportáže pro publicistické pořady Střepiny, Na vlastní oči nebo Snídaně s Novou.
Hudební televize Óčko funguje již od roku 2001. Stojí za ní mediální skupina Mafra, do které patří i deník Mladá fronta DNES, hudební měsíčník Filter, internetový portál iDNES.cz, pražská rádia Classic FM a Expresrádio a televizní agentura TVD. Óčko má již nyní licenci pro kabelové a satelitní vysílání a poslední dva roky též v omezené míře provozuje digitální vysílání. |