Na pražském hlavním nádraží se otevřelo pro veřejnost opravené první a druhé nástupiště; zároveň s tím skončila rekonstrukce kolejiště, které se v severní části napojilo na takzvané Nové železniční spojení. "Na nádraží se po řadě omezení vrátí vlakový provoz v plném rozsahu 14. prosince se začátkem nového grafikonu," řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.
Obnovy se dočkaly i koleje mezi perony. Celá přestavba nádraží zatím vyšla na 1,6 miliardy korun.
Nové kapacitní spojení pro dvě nejdůležitější pražská nádraží definitivně odstraní čekání na volné koleje. Minulostí budou až čtyřicetiminutová čekání vlaku na "Masaryčku" a "hlavák" někde na kolejích před stanicemi. Plně se začne využívat až s novým jízdním řádem od 14. prosince. Stavba stála 9,3 miliardy korun a dnešní stříhání pásky na nádraží ji formálně zakončilo.
Nové spojení představuje soustavu viaduktů a tunelů pod vrchem Vítkovem, které mají zlepšit průjezdnost vlaků Prahou. "Toho využilo město, které si od nového jízdního řádu objednalo o 30 procent více městských linek," řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Vůbec poprvé například začnou příměstské linky projíždět centrem Prahy z jihu na sever.
Se samotnou stavbou takzvaného Nového spojení se začalo relativně nedávno. Poprvé pocítila Praha význam nových železničních staveb v prosinci 2004 (nový most nad Seifertovou ulicí). Hlavní práce začaly již na jaře téhož roku. Ani se nechce věřit, že se jedná o výsledek až čtyřicetileté práce lidí od železnice, kteří téměř celou kariéru věnovali zlepšení dopravy v pražském železničním uzlu.
Železnice v Praze na Technet.cz
|
Od roku 2004 vzniklo neuvěřitelných 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů Nového spojení na území pěti pražských obvodů.
Nové spojení - kolejiště z Vysočan. V pozadí portály nových tunelů skrz vrch Vítkov vedoucí na hlavní nádraží.
Kompletní rekonstrukcí prošlo zejména kolejiště hlavního nádraží se vším, co k němu přísluší. Zde stavbaři začali pracovat až letos na jaře.
Zkušební provoz na Novém spojení byl postupně zahajován od 1. do 30. září 2008. Předcházela mu rekonstrukce kolejí a trakčního vedení prvního Vinohradského tunelu (během letošních letních prázdnin). V té době prošel modernizací autoblok (zabezpečovací zařízení železnice) mezi Libní a Holešovicemi. Rozsáhlou rekonstrukci kolejí a výhybek Masarykova nádraží včetně odvodnění a trakčního vedení stavbaři stihli provést v roce 2007 během šesti měsíců.
Stavební úsilí na železnici v Praze nekončí. "Kolem hotové stavby teď sázíme několik tisíc stromů a keřů. Navíc stará opuštěná trať včetně bývalého tunelu pod Vítkovem bude v součinnosti s městskými úřady přeměněna na cyklostezku," říká Ing. Karel Štěrba, ředitel výstavby Nového spojení ze Skanska DS, a. s. Rozsáhlé výluky budou pokračovat mezi Libní a Běchovicemi a Strančicemi a Benešovem.
Nové spojení je tak nové, že ještě nebylo zaneseno do většiny map.
Původní vedení trati z hlavního nádraží kolem vrchu Vítkov (z obou stran, vlevo Karlínem, vpravo Žižkovem) a Hrabovskou spojkou. Zdroj: Google Mapy
Aktuálnější stav Nového spojení v Praze. Nový most z hlavního nádraží přes Seifertovu ulici, estakáda přes Husitskou a tunel skrz vrch Vítkov (původní trať vedla kolem kina Ponec - viz. mapa Googlu). Stále je však na snímku vidět již snesená část trati obcházející Vítkov kolem Armádního muzea (v místech, kde se ze svého bytu ve filmu Vratné lahve na trať dívá Zdeněk Svěrák). Zdroj: Mapy © PLANstudio
Mapy iDNES.cz
Tucet zásadních změn v železniční dopravě
1. Hlavní nádraží má pohodlná nástupiště
Hlavní nádraží má nová nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Jsou výš, než byla ta původní, přesně o tři schůdky.
Nová nástupiště mají bezbariérový přístup výtahem. Nová jsou i opatření proti holubům, kteří se rádi pod klenbou nádraží zdržují. Všechna nástupiště jsou bez potíží přístupná invalidům
2. Nové, široké podchody na hlavním nádraží místo původních (střední a jižní)
Pohled na podchod z Fantovy budovy - úzké části přiléhají k historické Fantově budově. Celkem budou (po dokončení stavby a modernizaci budovy) sloužit cestujícím tři 8 m široké a 2,55 m vysoké podchody.
3. Zvýšená cestovní rychlost na nových tratích na 80-110 km/h
Lokomotiva 162 vede vlak z Libně. I v období zkušebního provozu (snížená rychlost) má mnohem kratší dobu jízdy než dříve.
4. Snížená hlučnost nových tratí
Sídliště Karlín a Žižkov si oddechnou od hluku projíždějících vlaků. Karlín chrání protihlukové úpravy kolejí a protihlukové stěny. Žižkov si oddechne úplně. Právě jím vedla nejzatíženější trať v zemi, kterou nyní pohltily dva tunely ve vrchu Vítkov.
5. Vzniká koncept průjezdných vlakových linek skrz město
Pantografy nabídnou nejrychlejší spoje projíždějící metropolí. K dokonalosti, jakou nabízí zejména německé dráhy například v Berlíně, má systém ještě daleko, ale první krok již byl učiněn přejmenováním linek - na nové, přehlednější označení S. Příslibem má být i nový jízdní řád. Vlaky budou jezdit častěji a jít na vlak bude podobné jako čekat na tramvaj. Více v článku: Dráhy nasadí mezi největšími městy více vlaků, lokálek ubude
6. Výrazně stoupne kapacita hlavního nádraží
Tím, že část spojů hlavním nádražím pouze projede, vzroste jeho kapacita. Např. motorový vůz 854 příměstské dopravy nově nebude končit na hlavním nádraží. Všechny vlaky dálkové vnitrostátní i mezinárodní osobní dopravy tak budou moci směřovat právě na hlavní nádraží.
7. Jízdní řád podle potřeb dopravců
Nové spojení - nový informační systém pro cestující obsahuje jízdní řád pro hlavní nádraží. Cestující mohou jeho prohlížení ovládat pomocí tlačítek.
Jízdní řády Nově můžete vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.
"Díky získané zvýšené kapacitě tratí v centru pražského železničního uzlu bude v Praze poprvé možné sestavovat jízdní řád podle potřeb dopravců, a ne pouze podle dosud omezené kapacity dosavadních tratí a traťových spojek," uvedl pro redakci generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Ing. Jan Komárek.
Může se hodit
8. Zmizí úvraťové jízdy mezi Vysočany a Masarykovým nádražím
Nové spojení - kolejiště do Libně a Vysočan. Nově bude možné jezdit přímo z Masaryčky nejen do Libně, ale také do Vysočan. Definitivně zmizí úvraťové jízdy, tedy "couvání pantografů" od Lysé nad Labem, Nymburka a Kolína, při kterém přecházel strojvedoucí mezi oběma stanovišti v Libni. Vše se tak pochopitelně velmi zrychlí.
9. Optimalizace provozu v centru Prahy
Nové spojení zároveň umožní mezi stanicemi Praha - hlavní nádraží a Masarykovo nádraží na straně jedné a stanicemi Libeň, Vysočany a Holešovice na straně druhé optimalizaci provozu vlaků. Díky nově položeným kolejím pojedou nákladní i osobní vlaky rychleji a bez zbytečného čekání.
10. Vznik nových linek S
Od platnosti nového jízdního řádu (neděle 14. prosince 2008) začnou jezdit nové linky S, např. S29 ze Strančic přes Vršovice a hlavní nádraží do Vysočan nebo S22; více na www.ROPID.cz. S označováním vlaků se začalo již loni (viz. článek: Do Prahy vyrazí S-Bahn. Doveze vás do práce i do kina), dosud se však jednalo pouze o kosmetickou úpravu na papíře. Změny, a to i k lepšímu, pocítí cestující teprve s novým jízdním řádem. Více v článku: Dráhy lákají Pražany do vlaku. Slibují nové zastávky a kratší intervaly.
11. Zkrácení taktové dopravy
Přibudou spoje na linkách S. Vlaky budou nově jezdit ve zkrácených pravidelných intervalech podobně jako tramvaj, např. linka S7 pojede ráno každých 10 minut. Na vlak tedy nebudete čekat déle než na tramvaj, a pokud Dopravní podnik splní některou ze svých hrozeb, budete na železnici čekat dokonce kratší dobu než na tramvaj a stejně dlouho jako v nedělním metru. Více v článku: Pražská MHD musí šetřit. Hrozí rušení linek a omezování metra.
12. Rychlé spojení s centry Středočeského kraje
Vznikl základ rychlého spojení pražské aglomerace s centry Středočeského kraje. Tunely Nového spojení skrz Vítkov ovlivnily dokonce i vlaky linky S5 do Kladna.
Nové spojení zlepšilo také automobilovou dopravu
V prosinci 2005 byla dána do provozu silniční estakáda v ulici Pod Plynojemem vedle tramvajového tělesa. Součástí je také most přes čtyřkolejnou železniční trať na Masaryčku.
Místo bývalého úrovňového přejezdu u Palmovky je nyní mimoúrovňové křížení. Závory na nejzatíženějších kolejích v zemi byly dlouho postrachem řidičů i strojvůdců.
Nová čtyřkolejná estakáda nad Husitskou ulicí. Husitská ulice byla rozšířena na čtyřproudou komunikaci. Tomu předcházelo rozšíření a zahloubení Seifertovy ulice pod novým železničním mostem spolu s úpravou křižovatky U Bulhara (zprovozněna v prosinci 2004).
Ve druhém čtvrtletí 2008 se také v předstihu podařilo postavit nový železniční most, který nahrazuje prostorově úzké hrdlo v Trocnovské ulici.
Nové spojení - příjezd pro vozidla IZS
Východní portály tunelů Nového spojení skrz vrch Vítkov
Estakáda Sluncová
Západní portály tunelů Nového spojení skrz vrch Vítkov
"Nové" hlavní nádraží v Praze
Prodloužená nástupiště 1-4 jsou částečně zastřešena.
Na snímku jsou vidět nová nástupiště s číselným označením 1 až 4 krytá původní historickou halou.
Pohled na prodloužená nástupiště 1-4
Souběžná modernizace budovy ČD hlavního nádraží v Praze
Nové obchody v odbavovací hale
Součástí modernizace je i reklamní televize
Metro - stanice Hlavní nádraží
Původní vchod do metra trasy C. Vlevo kiosek s někdy velmi neochotnými informacemi.
Nástupiště metra stanice Hlavní nádraží, směr Letňany.
Pohled do historie: tudy vedly koleje na hlavní nádraží ze severu
Dva náspy, po kterých vedly koleje na hlavní nádraží. Vlevo na Hrabovskou spojku a vpravo na Vítkovský tunel.
Hrabovská spojka
Hrabovská spojka vedla původně do kolejiště Masarykova nádraží. V pozadí vrch Vítkov s jezdeckou sochou Jana Žižky a mauzoleem (více v článku: Pátrejte s námi po stopách Gottwaldovy mumie). Světlá budova v popředí je Armádní muzeum.
Původní opěrnou zeď, kolem které projížděly vlaky, zakryl nový násep.
Malá Hrabovka
Vlevo pod původním vlakovým mostem Malá Hrabovka (nad ulicemi Trocnovská a Husitská) se nachází bývalé legendární kino Ponec, kde filmová představení pravidelně rušil projíždějící vlak. Nyní zde má svou domovskou scénu Tanec Praha a pravidelná talk show Jana Krause.
Vpravo před mostem je vidět část budovy bývalého kina Ponec.
Velká Hrabovka
Ulice Husitská, přes kterou vedou oba původní mosty - Malá i Velká Hrabovka.
Za mostem v ulici Husitská najdete vyhlášený rockový klub Kain.
Jednokolejka k Vítkovskému tunelu
Most z budovy Sokola (vpravo) vede na sportoviště na hoře Vítkov.
Vyústění jednokolejky na zhlaví hlavního nádraží
Část původní trati (most Velká Hrabovka) vedoucí kolem vrchu Vítkov, na kterou se ve filmu Vratné lahve dívá z okna Zdeněk Svěrák, nenávratně zmizela.
Screenshot s filmu Vratné lahve. Pohled z okna Tkalounova (Zdeněk Svěrák) bytu směrem ke kinu Ponec a k Hlavnímu nádraží.