Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušeli jsme metro bez strojvedoucího. Musí odolat horku a prachu

aktualizováno 
V Rijádu probíhá ambiciozní projekt stavby metra. Tři konsorcia staví šest linek o celkové délce 176 kilometrů. Nahlédli jsme do jedné ze souprav pro hlavní město Saúdské Arábie.

V jednom z nejambicióznějších dopravních projektů světa jsou linky metra vedeny na povrchu a tunely. Systém proto musí odolat horku a prachu.

Vozy pro podzemní dráhu se vyrábějí ve společnosti Siemens ve Vídni. Jsou určeny pro modrou a červenou linku (první a druhá trasa), které mají dohromady délku 63 kilometrů. Jen pro srovnání, celková délka metra v Praze je 65,088 kilometru.

Metro bez řidiče

Siemens dodá 74 souprav, které budou moci jezdit bez strojvedoucího (29 dvouvozových a 45 čtyřvozových). Dodávka na klíč v letech 2017 a 2018 obsahuje také automatické řízení souprav a napájecí systém.

Fotogalerie

Přestože to na první pohled nevypadá, konstrukce vozů bez řidiče vychází z platformy vozů metra Inspiro, které můžete potkat ve Varšavě.

Pokud znáte vzhled varšavského a mnichovského metra (soupravy C2 v Mnichově také vycházejí z Inspira), tak jste mohli zaznamenat velké vzhledové odlišnosti. V praxi vypadal návrh vzhledu vozů pro Rijád tak, že designéři francouzského studia Avant Premiere konzultovali s výrobcem technologické možnosti, které nabízí zmíněná platforma. Souprava podle výrobce odráží eleganci, dynamiku a technický rozvoj hlavního města Saúdské Arábie.

Transport 3

Vlaky mají shodnou barvu čela s barvou linky, na které jsou nasazeny, což cestujícím usnadňuje orientaci. Pohodlný nástup do vozu umožňují na každé straně troje elektricky ovládané posuvné dveře se světlou šířkou 1 400 mm.

Přejímka
Vizualizace First class

Další designovou specialitou je LED osvětlení. Dokonce tu najdeme nepřímé osvětlení pod sedadly, které vytváří pocit prostornosti a čistoty. V interiéru jsou použity symetrické vzory v moderním pojetí.

Vozy uvnitř průchozí soupravy jsou spojeny pomocí poloautomatických spřáhel. Mezi vozy a jednotlivými třídami najdete široké přechody (průchozí výška cca 1 955 mm a světlá šířka 1 400 mm). Koncové vozy jsou vybaveny automatickými spřáhly.

Souprava pro Rijád se liší od souprav metra ve Varšavě a Mnichově nejen vzhledem, ale také použitím komponentů se zesílenou odolností proti prachu a vysoké teplotě.

Tři třídy respektují postavení v místní společnosti

Klimatizovaná souprava je plně průchozí a je rozdělena na tři třídy. Uspořádání sedadel ve vlaku respektuje zvyky místní komunity, kde je za např. pohled do očí považován za neslušný.

Uspořádaní čtyřvozové soupravy metra pro Rijád.
Uspořádaní dvouvozové soupravy metra pro Rijád.

Nejluxusnější oddíl First Class je od zbytku vlaku oddělen pomocí automatických dveří. Pro rodiny s dětmi je určena Family Class a pro jednotlivce slouží pochopitelně Single Class. Bez ohledu na třídu jsou v každém voze dvě kompaktní klimatizační jednotky.

Lidské smysly nahradila čidla, v depu se řídí z pultu

Aby metro bez strojvedoucího bylo bezpečné a automaticky zvládalo i nebezpečné situace, které dispečer na dálku nevidí, například aby nenarazilo do překážky na kolejích, jsou vozy vybaveny bezpečnostními systémy, které nahrazují lidské smysly. Z nich zmíníme například koncové podvozky, které jsou vybaveny senzory na rozpoznání překážek či systém na detekci požáru ve voze.

Pro případnou manipulaci v depu jsou v čelních vozech instalovány pomocné pulty, které jsou během běžného provozu ukryty. V depu se aktivují a obsluha pomocí ovládacích prvků může manipulovat se soupravou. K ručnímu řízení slouží také dotyková obrazovka. Pulty pochopitelně umožňují i řízení v nouzových situacích na běžné trati.

Jak se vyrábí metro pro Saúdskou Arábii

Skříň metra pro Rijád je z hliníkových profilů. Tyto hliníkové „desky“ svaří roboti ve svařovnách izolovaných od okolních výrobních prostor. Tak vzniknou dvě bočnice, podlaha a střecha vozu. Vzniklé díly jsou z pohledu laika obrovské hliníkové desky, do kterých se vyříznou potřebné otvory, především okna a dveře.

Jelikož konstrukce podlahy a střechy je ve srovnání s bočnicemi složitá, tvarově složité části konstrukce ve speciálním ochranném oděvu svaří svářeči ručně. Svářecká kukla může laikům připomínat vybavení potápěče, jelikož obsahuje přívod vzduchu, aby svářeč nebyl ohrožen výpary hliníku.

Střecha
Lepení 2

Následuje svaření podlahy, obou bočnic a střechy v obrovských přípravcích. Takto vznikne hrubá stavba skříně, která následně putuje do lakovny. Ta je robotická (první v Evropě pro lakování skříní vozů).

Nalakovaná skříň putuje do další haly. Pro přesun mezi jednotlivými výrobními halami se používá kolová přesuvna, která na rozdíl od kolejové umožňuje otočení skříně o 180 stupňů.

Nalakovaná skříň se osadí na manipulační přípravky. Díky nim je možný přesun pomocí vznášedla. Manipulaci s mnohatunovou skříní (v případě železničního vozu cca 40 tun) zvládne jeden pracovník a to doslova s centimetrovou přesností.

První operací po nalakování je lepení. Lepí se zejména čela vozů a okna. Část haly, kde se lepí, má celoročně stálou teplotu a vlhkost. Po vytvrzení spoje putuje skříň na další pracoviště. Následuje montáž zvukových a tepelných izolací kabelů, vnitřních stěn či osvětlení a ozvučení. Pod skříň se namontuje elektrovýzbroj, vzduchotechnická zařízení či akumulátory. Nakonec se skříň zaváže na podvozky (odborný název pro usazení skříně na podvozky).

Transport

Z obou stran se k soupravě připojí ochranné železniční vozy a ta putuje po železnici do přístavu, kde se rozpojí a naloží na loď. Při transportu můžete vidět bezpečnostní prvky konstrukce, které budou dodatečně zakryty.

Základní technické údaje
Konfigurace soupravy
M-M
M-M-T-M
Materiál skříně
Hliník
Rozchod1435 mm
Uspořádání nápravBo ́Bo ́+Bo ́Bo ́
Bo ́Bo ́+Bo ́Bo ́+2 ́2 ́+Bo ́Bo ́
Délka přes spřáhla
cca 37 856 / 75 712 mm
Šířka vozu přes nástupní hranu
2740 mm
Výška podlahy od temene kolejnice
1130 mm
Průměr kola (nové/opotřebené)
850 / 770 mm
Maximální zatížení náprav
13,5 t
Počet dveří na jeden vůz
6
Počet míst k sezení (2 / 4 vozová souprava)
Se sklopnými sedadly
Bez sklopných sedadel

63/129
55/123
Kapacita soupravy při 4 os./m2
(2 / 4 vozová souprava)

251 / 522
Min. poloměr oblouku (hlavní trať / depo)100m/60m
Maximální sklon
60‰
Max. rychlost (konstrukční / provozní)90 km/h/80 km/h
Max. zrychlení při rozjezdu1,2 ms-2
Střední zpomalení provozní brzdy
1,2 ms-2
Napájení750 V DC / třetí napájecí kolejnice






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.