Nové palivo pro raketové motory by mohlo být až o 30 procent účinnější

aktualizováno
Trinitramid, tak se jmenuje objevená molekula, která by se jednou mohla stát základní součástí paliva nových generací výkonných raket.

Nový objev může zlevnit lety do vesmíru | foto: Sea-Launch

V raketové technice existuje nepsané pravidlo, jež tvrdí, že každé zlepšení účinnosti paliva o 10 procent má za následek zhruba zdvojnásobení užitečného nákladu, který je pak raketa schopna vynést do kosmu.

Předběžné výpočty ukazují, že palivo na bázi trinitramidu by mohlo mít ještě vyšší účinnost, asi tak o 20 až 30 procent než dnes běžně dostupná raketová paliva. Novou sloučeninu dusíku a kyslíku objevili vědci ze švédského Královského technologického institutu.

Oxidy dusíku

Podle svého chemického složení patří trinitramid mezi oxidy dusíku. Objeven byl náhodou. Brinck se svým týmem zkoumal rozpad jiné chemické sloučeniny, když v tom se před ním v jeho kvantově chemických výpočtech vynořila zcela nová molekula. A navíc stabilní, jak se později ukázalo.

"To, čím je molekula zvláštní, je fakt, že obsahuje pouze dusík a kyslík. Dosud bylo takových sloučenin známo jen osm a většina z nich byla objevena již v 18. století. Navíc je to jasně největší oxid dusíku. Chemický vzorec je N(NO2)3 a molekula svým tvarem připomíná lodní šroub," popisuje novou chemickou látku Brinck.

Ekologicky šetrné palivo

Paliva na bázi trinitramidu by měla být mnohem šetrnější k životními prostředí.

To se nedá říct o dnešních raketových palivech. Například jen při každém startu raketoplánu se do ovzduší uvolní obrovské množství škodlivých látek, jež je ekvivalentní vypuštění asi 550 tun kyseliny chlorovodíkové.

Zdroj: www.alphagalileo.org