Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nový Boeing 787 Dreamliner: konstrukce a výroba superletadla

  16:44aktualizováno  16:44
Boeing 787 Dreamliner nabízí luxus a komfort, o kterém zatím cestující jen snili. Díky úsporným motorům a špičkovému vybavení bude létat bez mezipřistání na velmi dlouhé trasy, přičemž může přistávat i na menších letištích. Známe podrobnosti.

Dreamliner - Boeing 787 Dreamliner

Letadlo 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo se širokým tělem. Uveze 210 či 330 pasažerů, záleží na variantě letadla a konfiguraci sedaček v kabině. Více než polovina konstrukce letadla je vyrobena z kompozitních materiálů, díky čemuž je o více jak 18 000 kg lehčí, než podobně velké konvenční stroje.

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.

Boeing 787 Dreamliner assemble_1
Pohled na rozestavěný Dreamliner v montážní hale v Everettu. Mimochodem - jde o největší halu na světě, dělenou pouze posuvnými dveřmi.

Použití kompozitů je velkým konstrukčním krokem i z jiných důvodů. Díky jejich pevnosti a tuhosti mohla být použita větší okna, takže se cestující mohou těšit na mnohem větší rozhled. Přínos budou mít i pro pasažéry sedící ve středu letadla - díky odolnějšímu draku bude možné v širším rozsahu regulovat tlak v kabině. K tomu jsou navíc použita zcela samostatná jedoúčelová čerpadla s elektromotory. V letadle bude mít vzduch také přirozeně vyšší vlhkost než je obvyklé, protože kompozitní materiály nepodléhají korozi.

Kousky letadla z celého světa

Snížení hmotnosti a nový aerodynamický tvar draku a křídel má společně s nově navrženými motory Rolls-Royce a General Electric snížit spotřebu paliva i emise o 20 %, než je běžné u konkurenčních strojů.  

Ačkoli Dreamliner vzniká v závodu v Everettu nedaleko Seattlu, jeho jednotlivé části jsou vyráběny po celém světě - v celkem 43 továrnách.

Například křídla pochází z Japonska (Mitshubishi Heavy Industries), vstupní a únikové dveře ze Švédska (Saab) ... řídící letové systémy budou od společností Honeywell a Rockwell-Collins.  

Záměna typu motoru do 24 hodin

Letadlo mohou pohánět dva typy motorů, díky standardizovanému uchycení a napojení si bude moci každá letecká společnost vybrat motor od Rolls-Royce nebo General Electric. Podle společnosti by měl jít změnit druh motoru do 24 hodin.


Na palubě letadla si připadáte jako v luxusním multikině.

V současnosti byla záměna motoru možná jen při vyměnění pylonů a části osazení křídel, což bylo ekonomicky velmi nevýhodné. Změna typu motorů je však pravděpodobná jen v případě lepší cenové nabídky jednoho z výrobců, případně uvedení výrazně lepšího motoru.

Rozšiřitelnost: bude mít i infračervené vidění

Dle výrobce je počítačové vybavení letadla otevřené řešení, které lze snadno rozšířit o nové funkce, systémy a doplňky. Již v současných konfiguracích je vybaveno systémem, který monitoruje funkci a stav jednotlivých součástí letadla a případné chyby okamžitě hlásí nejen pilotům, ale i technickému personálu na zemi. 


Moderně vybavený kokpit

Letadlo je připraveno i pro budoucí integraci infračerveného systému "nočního vidění", které pilotům nabídnou i přímý pohled skrze mraky.


Netradičně elegantní vstup do letadla.


Nezvykle prostorný interiér. V pozadí sedačky druhé třídy.


 Boeing 787 Dreamliner  (verze 787 - 8)
 rozpětí křídel  60 m
 délka  57 m
 výška ocasu  17 m
 šířka interiéru kabiny  5,7 m
 kapacita  210 - 250 pasažérů
 dolet  až 15 700 km
 cestovní rychlost ve výšce 10 668 m  913 km/h (0.85 Mach)

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.