Dreamliner

Dreamliner - Boeing 787 Dreamliner

Nový Boeing 787 Dreamliner: konstrukce a výroba superletadla

  • 35
Boeing 787 Dreamliner nabízí luxus a komfort, o kterém zatím cestující jen snili. Díky úsporným motorům a špičkovému vybavení bude létat bez mezipřistání na velmi dlouhé trasy, přičemž může přistávat i na menších letištích. Známe podrobnosti.

Letadlo 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo se širokým tělem. Uveze 210 či 330 pasažerů, záleží na variantě letadla a konfiguraci sedaček v kabině. Více než polovina konstrukce letadla je vyrobena z kompozitních materiálů, díky čemuž je o více jak 18 000 kg lehčí, než podobně velké konvenční stroje.

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.

Boeing 787 Dreamliner assemble_1
Pohled na rozestavěný Dreamliner v montážní hale v Everettu. Mimochodem - jde o největší halu na světě, dělenou pouze posuvnými dveřmi.

Použití kompozitů je velkým konstrukčním krokem i z jiných důvodů. Díky jejich pevnosti a tuhosti mohla být použita větší okna, takže se cestující mohou těšit na mnohem větší rozhled. Přínos budou mít i pro pasažéry sedící ve středu letadla - díky odolnějšímu draku bude možné v širším rozsahu regulovat tlak v kabině. K tomu jsou navíc použita zcela samostatná jedoúčelová čerpadla s elektromotory. V letadle bude mít vzduch také přirozeně vyšší vlhkost než je obvyklé, protože kompozitní materiály nepodléhají korozi.

Kousky letadla z celého světa

Snížení hmotnosti a nový aerodynamický tvar draku a křídel má společně s nově navrženými motory Rolls-Royce a General Electric snížit spotřebu paliva i emise o 20 %, než je běžné u konkurenčních strojů.  

Ačkoli Dreamliner vzniká v závodu v Everettu nedaleko Seattlu, jeho jednotlivé části jsou vyráběny po celém světě - v celkem 43 továrnách.

Například křídla pochází z Japonska (Mitshubishi Heavy Industries), vstupní a únikové dveře ze Švédska (Saab) ... řídící letové systémy budou od společností Honeywell a Rockwell-Collins.  

Záměna typu motoru do 24 hodin

Letadlo mohou pohánět dva typy motorů, díky standardizovanému uchycení a napojení si bude moci každá letecká společnost vybrat motor od Rolls-Royce nebo General Electric. Podle společnosti by měl jít změnit druh motoru do 24 hodin.


Na palubě letadla si připadáte jako v luxusním multikině.

V současnosti byla záměna motoru možná jen při vyměnění pylonů a části osazení křídel, což bylo ekonomicky velmi nevýhodné. Změna typu motorů je však pravděpodobná jen v případě lepší cenové nabídky jednoho z výrobců, případně uvedení výrazně lepšího motoru.

Rozšiřitelnost: bude mít i infračervené vidění

Dle výrobce je počítačové vybavení letadla otevřené řešení, které lze snadno rozšířit o nové funkce, systémy a doplňky. Již v současných konfiguracích je vybaveno systémem, který monitoruje funkci a stav jednotlivých součástí letadla a případné chyby okamžitě hlásí nejen pilotům, ale i technickému personálu na zemi. 


Moderně vybavený kokpit

Letadlo je připraveno i pro budoucí integraci infračerveného systému "nočního vidění", které pilotům nabídnou i přímý pohled skrze mraky.


Netradičně elegantní vstup do letadla.


Nezvykle prostorný interiér. V pozadí sedačky druhé třídy.


 Boeing 787 Dreamliner  (verze 787 - 8)
 rozpětí křídel  60 m
 délka  57 m
 výška ocasu  17 m
 šířka interiéru kabiny  5,7 m
 kapacita  210 - 250 pasažérů
 dolet  až 15 700 km
 cestovní rychlost ve výšce 10 668 m  913 km/h (0.85 Mach)

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.