Vizualizace vyvíjeného konceptu L-169. Oproti L-159 se vyznačuje palivovou nádrží integrovanou v křídle a větším podílem českých přístrojů.

Vizualizace vyvíjeného konceptu L-169. Oproti L-159 se vyznačuje palivovou nádrží integrovanou v křídle a větším podílem českých přístrojů. | foto: Aero Vodochody Aerospace

Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu

  • 56
Nástupce legendárního stroje L-39 Albatros se má tento týden představit na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough. Stroj s označením L-39 NG by měl přijít na trh v roce 2018.

Termín uvedení modernizovaného cvičného letadla, které bude vycházet z legendárního modelu Albatros, potvrdil ČTK viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna. Firma by podle něj mohla mít šanci prodat minimálně desítky těchto letadel.

Nový letoun L-39 NG

"Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací," řekl Kudrna. Firma proto potřebuje letadla s výkonnými motory a špičkovým vybavením, tedy L-159, a vedle něj letoun výkonově slabší.

Aero Vodochody proto plánuje navázat na svůj nejúspěšnější letoun L-39 Albatros. Od původního stroje se bude podle Kudrny velmi lišit: "Bude tak modernizovaný, že to bude de facto jiný aeroplán."

Novinka z Aero Vodochody L-39 NG.

Firma již má slovní přísliby od zákazníků. Kudrna předpokládá, že první obchod by mohl být uskutečněn v roce 2018. Novinku si L-39 NG (Next Generation) budou moci zájemci prohlédnout tento týden na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough, odkud vám na Technet.cz přineseme podrobnější informace.

Zákazníky chce Aero Vodochody hledat mezi uživateli L-39. "Víme, že těm letounům bude končit životnost, chceme jim proto místo toho něco nabídnout. Odhadujeme, že na trhu bude místo pro stovky kusů, ale celkem jisti si jsme, že si sáhneme na takových 60, 70 letounů," dodal Kudrna.

Vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový stroj vyvinutý v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Kromě cvičné varianty existují verze, které umožňují montáž lehké výzbroje, a Albatros tak může plnit i roli lehkého bitevníku.

Tyto stroje sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa. Vyrobilo se jich přes 2 800. V 90. letech vznikly jejich vylepšené typy, cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca.

Aktualizováno: Doplnili jsme správný název nového letounu L-39 NG.

,