Nový Napster dostanou uživatelé do Vánoc, za dárek však zaplatí

  • 3
Současný vlastník Napsteru sází na jméno sítě a věři, že právě to přitáhne. Reinkarnovaný systém to však bude mít těžké, má být spuštěn až ke konci roku a za tu dobu může konkurence Napsteru utéci.

Do konce tohoto roku by měla být znovu spuštěna síť Napster. Ta se v minulých letech proslavila jako první výměnný P2P systém na internetu, kvůli sdílení nelegálních souborů však byla v roce 2001 po vleklých soudních sporech ukončena. Tentokrát však půjde o úplně jiný Napster - za stahování hudby si uživatelé sítě hezky zaplatí.

Roxio, které značku a práva k užívání koupilo za 5 miliónů USD, si od znovuspuštění hodně slibuje. Název Napster je pro většinu lidí stále synonymem stahování hudby z internetu, a právě toho chce nový vlastník využít. A to i přesto, že jednu společnost zabývající se prodejem hudby přes internet vlastní - a hodlá ji uzavřít. Do služby Pressplay přitom byly investovány milióny dolarů. Na jméno Napster se tedy sází a je to patrné.

Jaký bude Napster 2?

Pokračovatel sítě Napster nebude mít kromě názvu s původní sítí prakticky nic společného. Stahovat se bude sice hudba, uživatelé si za ní tentokráte však již budou muset zaplatit. Na výběr bude produkce pěti největších světových labelů, zkrátka nepřijdou ani vyznavači alternativní muziky. Smlouvu s Roxiem uzavřeli i menší, nezávislí vydavatelé. Celkem bude k mání na 500 tisíc songů. Uživatel bude mít možnost volit z měsíčního paušálního předplatného, či platby za jednotlivé skladby.

Objem hudby prodané prostřednictvím internetu stále roste. Stejně tak stoupá počet on-line služeb, které skladby nabízejí v některém z digitálních komprimovaných formátů. Poslední velký úspěch na tomto poli si připsala společnost Apple - během tří měsíců existence služby iTunes Store si uživatelé stáhli více než 5 milionů skladeb. Napster tak nebude mít vstup na placené pole příliš jednoduché. Jméno je sice synonymem pro stahování hudby, ta ovšem "tehdy" byla zdarma.

Z prodaných songů utrží podle analýzy rozvržení plateb z internetové distribuce nejvíce hudební distributor. Jeho podíl z prodejní částky je 40 procent a právě to je důvod, proč je o provozování on-line hudebních prodejen takový zájem.

Trocha ohlédnutí

Původní síť pro výměnu hudby s názvem Napster v roce 1999 navrhl a přivedl k životu tehdy 19letý student Shawn Fanning. Uživatelé sítě mohli mezi sebou volně sdílet hudbu ve formátu MP3. Napster se tak rázem stal největší hudební sbírkou, zahrnující produkci ze všech koutů světa. Následující rok se o Napster začal zajímat americký hudební průmysl, jemuž byla neautorizovaná distribuce skladeb trnem v oku. Protože se uživatelé připojovali k jednomu centrálnímu serveru, nebylo těžké prokázat, že provozovatelé sítě mohli sdílení děl chráněných copyrightem zabránit. Soudní příkaz proto v roce 2001 provoz Napsteru ukončil.

Firma Roxio získala značku, technologii a aktiva společnosti Napster po velkém přetahování v loňské podzimní aukci. Chvíli vypadalo, že Napster bude sloužit ke sdílení pornografie, o pár dnů později jej chtěla pohltit obchodní společnost Napco Acquisition. Společnost Roxio nakonec zaplatila pět milionů dolarů a nyní připravuje návrat slavného jména na internetovou scénu. Ožívání legendy můžete sledovat na těchto stránkách, kde jsou postupně uváděny epizody kresleného seriálu, který vyvrcholí triumfálním návratem legendárního kocoura se sluchátky.