Nový robot umí vládnout švábům

17:34aktualizováno  17:34
Nedávno se dostaly na veřejnost informace o využívání hmyzu pro špionážní účely. Zdá se, že pokusy o ovládnutí hmyzí říše již nepatří do sci-fi. Nově se několika vědcům podařilo vytvořit robota, kterého částečně poslouchají švábi.

Chování švábů se změnilo podle jejich nového robotického společníka | foto: Profimedia.cz

Vědci vytvořili roboty schopné komunikovat se šváby a učit se i rozhodovat podobně jako člověk. V dnešním čísle časopisu Science vyšla informace o výsledku práce belgických výzkumníků vedených Josém Halloyem. Sestavili roboty o velikosti švábů, schopné ovlivnit chování tohoto hmyzu. Podle agentury Reuters se tím věda zase o něco přiblížila science fiction.

Ačkoli roboti jako švábi nevypadají, jsou natřeni chemikáliemi, které vydávají zápach skutečného hmyzu. Obyvatelé kolonie jim natolik důvěřují, že se jimi nechají svést k chybnému chování, například si jako úkryt vyberou světlé místo, ačkoli normálně se vždy ukrývají do tmy.

"Novinkou je to, že ty roboty neřídí na dálku člověk, jsou autonomní a jednají na sociální úrovni obvyklé v kolonii hmyzu. Jsou pro nás nástrojem, jak získat informace o mechanismu rozhodování skupiny živoucích zvířat," sdělil Halloy.

Gerald Edelman z ústavu neurologie v San Diegu se zabývá výzkumem simulace aktivity lidského mozku 20 let. Mozek se učí v interakci s okolím a vytvořit robota schopného učení znamená napodobit aspoň částečně neurologické spoje, které se odehrávají v mozku. Pak je možné i u robotů navodit schopnost vnímání a útržkovité paměti, řekl. Popsal robota jménem Darvin VII. který byl vybaven videokamerou, mikrofonem a uchopovacím zařízením schopným rozlišovat mezi různými ocelovými kostkami podle jejich vodivosti, což je proces související s hmatem. V experimentu o rozpoznání hodnot pak uměl rozlišovat mezi kostkami podle nabídnuté odměny.

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí