Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


O DVD na jedno použití není zájem. Zmizí z obchodů?

aktualizováno 
Experiment filmového studia Disney se samozničitelnými DVD patrně vyšumí do prázdna. Mezi zákazníky není o disky, které po 48 hodinách "expirují", zhola žádný zájem. Ekologové oslavují - obávali se, že znehodnocená média zamoří životní prostředí.

Pokus s jednorázovými DVD se nepovedl, obchodní řetězce hlásí minimální zájem zákazníků. Hollywoodské studio Disney, které chtělo disky na jedno použití nahradit dosavadní model půjčování filmů, patrně spláče nad výdělkem.

Experiment

O filmech s životností 48 hodin jsme poprvé psali loni na jaře. Studio Walt Disney Pictures se zhlédlo v technologii firmy FlexPlay, která nabízela DVD s expirační lhůtou 48 hodin. Když zákazník disk uzavřený ve vakuovém obalu rozbalí, speciální vrstva v reakci se vzduchem postupně ztmavne tak, že uložená data nebude vůbec možné přečíst.

Původně se spekulovalo o nasazení disků EZ-D ve videopůjčovnách. Technologie kladla důraz na pohodlí Američanů: lidé se podívali na film, médium posléze jednoduše vyhodili a nemuseli si lámat hlavu s vracením. Nevýhod však bylo více - především ekologický aspekt celého projektu. Ochránci životního prostředí se obávali, že miliony znehodnocených disků zamoří přírodu.

Také vyšší cena způsobila, že se EZ-D do půjčoven nakonec nedostala. Za 6 - 7 USD (cca 160 - 186 korun) se začala prodávat tam, kam se klasická DVD nedostala - například na čerpacích stanicích či v koloniálech.

Velkým omezením technologie byl také fakt, že FlexPlay zpočátku uměla vyrobit jen jednovrstvé disky (DVD-5). Většina produkce je však distribuována na dvouvrstvých médiích, a tak se na trhu objevilo jen několik málo filmů. Teprve před loňskými svátky firma představila samozničitelné DVD-9 a distribuční společnost Buena Vista Home Entertainment hned ohlásila novou vlnu filmů na začátek tohoto roku.

Nezájem

Již první prognózy naznačovaly, že to platforma EZ-D nebude mít jednoduché. Disney, potažmo jeho distributor Buena Vista, proto také disky uvedli jen na několik regionálních trhů: do Texasu, Missouri, Kansasu, Jižní Karolíny a Illinois. S rozšířením distribuce na celé území USA filmové studio váhá. Zákazníci však Hollywoodu dávají dostatečně najevo, že to opravdu není dobrý nápad.

Řetězec dvaceti texaských obchodů se smíšeným zbožím H-E-B s distribucí DVD, expirujících po 48 hodinách, končí. Tamní Hnutí za životní prostředí tento krok uvítalo s neskrývanou radostí. "Je to pro nás veliké vítězství! Vyzýváme všechny obchodníky, aby následovali příkladu H-E-B! Existují jiné alternativní způsoby distribuce filmů, které jsou mnohem šetrnější," řekla tisku ředitelka hnutí Robin Schneide.

Vedení řetězce ale zboží nestahuje z ekologických, nýbrž obchodních důvodů. Artikl pro zákazníky nebyl ani v nejmenším zajímavý. "Neprodali jsme ani kus, jenom jich lidi pár ukradli," prozradil prodavač, jenž si nepřál být jmenován.

Ani sami spotřebitelé nejsou EZ-D nijak nadšeni. "Za sedm dolarů si je můžou nechat. Půjčovné mě stojí dva, a když vrátím film později, dám dohromady čtyři. Na tom pořád ještě tři dolary trhnu. Až budou kompletní DVD za deset, můžeme se o tom bavit," shodují se vesměs filmoví fanoušci na diskusních fórech.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.