O DVD na jedno použití není zájem. Zmizí z obchodů?

  • 7
Experiment filmového studia Disney se samozničitelnými DVD patrně vyšumí do prázdna. Mezi zákazníky není o disky, které po 48 hodinách "expirují", zhola žádný zájem. Ekologové oslavují - obávali se, že znehodnocená média zamoří životní prostředí.

Pokus s jednorázovými DVD se nepovedl, obchodní řetězce hlásí minimální zájem zákazníků. Hollywoodské studio Disney, které chtělo disky na jedno použití nahradit dosavadní model půjčování filmů, patrně spláče nad výdělkem.

Experiment

O filmech s životností 48 hodin jsme poprvé psali loni na jaře. Studio Walt Disney Pictures se zhlédlo v technologii firmy FlexPlay, která nabízela DVD s expirační lhůtou 48 hodin. Když zákazník disk uzavřený ve vakuovém obalu rozbalí, speciální vrstva v reakci se vzduchem postupně ztmavne tak, že uložená data nebude vůbec možné přečíst.

Původně se spekulovalo o nasazení disků EZ-D ve videopůjčovnách. Technologie kladla důraz na pohodlí Američanů: lidé se podívali na film, médium posléze jednoduše vyhodili a nemuseli si lámat hlavu s vracením. Nevýhod však bylo více - především ekologický aspekt celého projektu. Ochránci životního prostředí se obávali, že miliony znehodnocených disků zamoří přírodu.

Také vyšší cena způsobila, že se EZ-D do půjčoven nakonec nedostala. Za 6 - 7 USD (cca 160 - 186 korun) se začala prodávat tam, kam se klasická DVD nedostala - například na čerpacích stanicích či v koloniálech.

Velkým omezením technologie byl také fakt, že FlexPlay zpočátku uměla vyrobit jen jednovrstvé disky (DVD-5). Většina produkce je však distribuována na dvouvrstvých médiích, a tak se na trhu objevilo jen několik málo filmů. Teprve před loňskými svátky firma představila samozničitelné DVD-9 a distribuční společnost Buena Vista Home Entertainment hned ohlásila novou vlnu filmů na začátek tohoto roku.

Nezájem

Již první prognózy naznačovaly, že to platforma EZ-D nebude mít jednoduché. Disney, potažmo jeho distributor Buena Vista, proto také disky uvedli jen na několik regionálních trhů: do Texasu, Missouri, Kansasu, Jižní Karolíny a Illinois. S rozšířením distribuce na celé území USA filmové studio váhá. Zákazníci však Hollywoodu dávají dostatečně najevo, že to opravdu není dobrý nápad.

Řetězec dvaceti texaských obchodů se smíšeným zbožím H-E-B s distribucí DVD, expirujících po 48 hodinách, končí. Tamní Hnutí za životní prostředí tento krok uvítalo s neskrývanou radostí. "Je to pro nás veliké vítězství! Vyzýváme všechny obchodníky, aby následovali příkladu H-E-B! Existují jiné alternativní způsoby distribuce filmů, které jsou mnohem šetrnější," řekla tisku ředitelka hnutí Robin Schneide.

Vedení řetězce ale zboží nestahuje z ekologických, nýbrž obchodních důvodů. Artikl pro zákazníky nebyl ani v nejmenším zajímavý. "Neprodali jsme ani kus, jenom jich lidi pár ukradli," prozradil prodavač, jenž si nepřál být jmenován.

Ani sami spotřebitelé nejsou EZ-D nijak nadšeni. "Za sedm dolarů si je můžou nechat. Půjčovné mě stojí dva, a když vrátím film později, dám dohromady čtyři. Na tom pořád ještě tři dolary trhnu. Až budou kompletní DVD za deset, můžeme se o tom bavit," shodují se vesměs filmoví fanoušci na diskusních fórech.