Obdobu našeho Měsíce ve vesmíru jen tak nenajdete

10:48aktualizováno  10:48
Naše jediná přirozená oběžnice je podle vědců ve vesmíru raritou.
Takových Měsíců, jako je ten ten náš, není ve vesmíru mnoho

Takových Měsíců, jako je ten ten náš, není ve vesmíru mnoho | foto: NASA/JPL

Měsíců jako ten, který krouží okolo Země, je podle amerických astronomů v celém vesmíru překvapivě málo. Náš Měsíc vznikl patrně důsledkem kosmické srážky a tento typ satelitu se vyskytuje pouze v pěti až deseti procentech planetárních systémů, tvrdí autoři studie zveřejněné v odborném magazínu The Astrophysical Journal.

Na počátku formování Měsíce byl podle převládajícího názoru vědců náraz planety o velikosti zhruba Marsu do Země. Při této vesmírné havárii se do kosmu uvolnilo velké množství materiálu, který obíhal okolo planety a postupně se z něho zformovalo těleso, známé dnes jako Měsíc. Odborníci tento zrod přirozeného satelitu Země kladou do doby 30 až 50 milionů let po vzniku našeho solárního systému.

"Když nějaký měsíc vzniká z mohutné srážky, měl by se všude rozletět prach," vysvětluje vedoucí autorského týmu Naďa Gorlová z Floridské univerzity. "Pokud by se takhle formovalo mnoho měsíců, viděli bychom prach okolo velkého počtu hvězd - to ale nevidíme," dodává.

Doktorka Gorlová spolu s kolegy pátrala pomocí Spitzerova vesmírného teleskopu po prachových známkách takových kolizí v okolí asi 400 hvězd, které jsou staré zhruba 30 milionů let. Tedy přibližně stejně jako Slunce v době formování Měsíce.

"Našli jsme dva až čtyři objekty, ale jen jeden odpovídal všem charakteristikám měsíční srážky. Prach má tu správnou teplotu a je v té správné vzdálenosti," přiblížila Gorlová výsledky pozorování internetovému serveru BBC News.

Při započítání doby, po níž musí prach kroužit okolo, a časové hranice, kdy takové srážky měly nastat, dospěli astronomové k závěru, že měsíce jako ten náš vznikají asi jen v pěti až deseti procentech planetárních systémů.

Aukční síň Sotheby's připravila na čtvrtek 20. července velkou dražbu 173...