Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obří letadlovou loď Enterprise v bitvě zachránil malý dýchací přístroj

První křest ohněm zažila letadlová loď Enterprise u ostrova Guadalcanal v roce 1942. Japonský nálet těžce poškodil toto plovoucí ocelové město třemi přímými zásahy. Po útoku byla loď děravá doslova jako řešeto a na cestě už přitom byla druhá vlna japonských letadel.

Enterprise zasažena | foto: Česká televize/History Channel

Poklidné ticho na odlehlém tichomořském ostrůvku 7. srpna 1942 v 6 hodin 13 minut ráno během několika okamžiků rozbouřila mohutná dělostřelecká palba. Křižník USS Quincy zahájil palbu ze svých děl ráže 203 milimetrů.

Tento ostrov se v budoucnu zapíše do historie. Jeho jméno zní Guadalcanal.

Guadalcanal na Šalamounových ostrovech

Příliš snadné vítězství

Poprvé ve druhé světové válce začala americká armáda sama útočit.

Do boje se zapojila i letadlová loď Enterprise. Její střemhlavé bombardéry zasypávaly ostrov bombami o hmotnosti 450 kilogramů.

Nově byla do jejího útočného svazu zařazena i bitevní loď USS North Carolina.

Bitevní loď USS North Carolina

Bitevní loď USS North Carolina

Bitevní loď USS North Carolina

Ta disponovala jak prostředky pro protileteckou obranu, tak pro bombardování pobřeží. Byla vybavena devíti děly ráže 406 milimetrů, dvaceti kanóny ráže 127 milimetrů a množstvím automatických protiletadlových zbraní.

Japonská základna, na které byly tou dobou jen pracovní čety a hrstka vojáků, nebyla na invazi připravena a nekladla prakticky žádný odpor.

Vylodění na Guadalcanalu

Vylodění na Guadalcanalu

Do příštího rána vojáci námořní pěchoty obsadili japonské letiště a přejmenovali ho na „Hendersonovo“, podle pilota střemhlavého bombardéru, který zahynul u atolu Midway.

První invaze na Guadalcanal skončila velkým úspěchem. Sebevědomé velení amerického námořnictva poslalo Enterprise a její sesterskou letadlovou loď Wasp zpátky na moře.

Zatímco Američané oslavovali úspěšné vylodění, k ostrovu se přiblížily dva japonské operační svazy.

Noc patří Japoncům

Noční optika japonské armády byla mnohem lepší než americká. Japonské výtečně vycvičené hlídky byly schopné objevit a rozpoznat nepřátelskou loď na velkou vzdálenost. Někdy dokonce na větší než americké lodě vybavené radarem.

Uprostřed noci připlul ke Guadalcanalu japonský operační svaz a nikým nepozorován proklouzl kolem spojeneckých torpédoborců a křižníků.

Během pouhých dvaatřiceti minut se nepříteli podařilo potopit čtyři těžké křižníky a těžce poškodit další křižník a torpédoborec. V noční bitvě u ostrova Savo přišlo o život přes tisíc amerických námořníků.

Řadu dní poté se k Šalamounovým ostrovům přiblížily tři japonské letadlové lodě.

Návnada zabrala

V osudný den 24. srpna 1942 hned po rozednění se letadla z Enterprise vydala na průzkumný let a pátrala po japonských lodích.

V 9:35 ráno ještě průzkumná letadla nic neodhalila. Ale jeden americký hydroplán Catalina zahlédl lákavý cíl. Byla to lehká letadlová loď Ryujo, kterou podle všeho chránil pouze těžký křižník Tone. Ve 12:39 vzlétlo třiadvacet střemhlavých bombardérů k útoku.

Letouny zanedlouho již útočily jeden po druhém na japonskou letadlovou loď a brzy z ní udělaly plovoucí vrak.

Bohužel to bylo krátkodobé vítězství. Ryujo tak byla v podstatě jen návnadou v pasti - a Enterprise se do ní chytila. Zhruba 150 kilometrů za lodí Ryujo a jejím doprovodem totiž pluly dvě obří japonské letadlové lodě připravené k úderu.

Téměř smrtelné selhání radaru

Shokaku a Zuikaku, jak se jmenovaly, byly sesterské lodě. Z obou vzlétla letadla již k útoku na Pearl Harbor.

Sesterské letadlové lodi Shokaku a ZuikakuSesterské letadlové lodi Shokaku a ZuikakuSesterské letadlové lodi Shokaku a Zuikaku

Sesterské letadlové lodě Shokaku a Zuikaku

Tato dvojčata byla dlouhá přes 240 metrů, jejich posádku tvořilo více než 1 600 mužů a dohromady mohly vyslat do útoku více než 160 letadel.

Když se dostatečně přiblížily, začala z jejich palub startovat jedna skupina japonských bombardérů za druhou. Enterprise, Saratoga a jejich doprovod zatím pluly v malých kruzích a očekávaly střet s nepříliš silným nepřítelem.

V důsledku selhání radaru, který měl umět odhalit letadla ve vzdálenosti 120 až 135 kilometrů, se jejich očekávání dlouho neměnilo.

Radar na palubě letadlové lodi Enterprise

Radar na palubě letadlové lodi Enterprise

Nakonec se radary přeci jen "chytily“, ale to už byla nepřátelská letadla téměř u lodí.

Na nebi už dříve hlídkovalo 54 stíhaček Wildcat.

Stíhačky Wildcat z letadlové lodi Enterprise

Střemhlavé bombardéry Aichi D3A, nazývané spojenci Val

Ty se v 16:19 střetly s prvními japonskými letadly, která byla ze dvou formací bombardérů doprovázených zery. Ve vzájemném souboji se jim podařilo sestřelit 29 japonských strojů.

Mezitím byl poslán do vzduchu i zbytek letadel z Enterprise, aby nebyla zasažena na palubě.

Obrana USS Enterprise

Jedním z klíčových prvků obrany lodi byly protiletadlové baterie vzduchem chlazených rychlopalných kanónů Oerlikon ráže 20 milimetrů. Tato zbraň měla dostřel 900 metrů a dokázala vystřelit až 450 ran za minutu. Na palubě jich bylo toho dne 40.

20mm kulomet20mm kulomet

Čtyřhlavňových kanónů ráže 28 milimetrů bylo na palubě pět. Přezdívalo se jim "chicagské varhany".

28mm kanón

28mm kanón

Enterprise v té době disponovala také osmi dvojúčelovými (proti hladinovým i leteckým cílům) děly ráže 127 milimetrů, zřejmě nejlepšími děly celé druhé světové války. S dokonale vycvičenou obsluhou byla schopna vypálit patnáct tříštivých střel za minutu. Měla dostřel šestnáct a půl kilometru.

127mm dělo127mm dělo127mm dělo

Dělostřelectvo Enterprise během několika minut sestřelilo patnáct nepřátelských letadel. To však nestačilo.

Tři přímé zásahy

V 16 hodin 44 minut 24. srpna 1942 se japonskému střemhlavému bombardéru podařilo zasáhnout její palubu na zádi, kde se probořila se až ke kýlu. Cestou čtvrttunová bomba prorazila pět palub. Když nakonec explodovala, otřásla celou lodí a způsobila v podpalubí zkázu.

První bomba letí na Enterprise

O třicet sekund později si další japonský val připsal přímý zásah, který šel jen čtyři a půl metru od místa dopadu první bomby.

Exploze vznítila střelný prach připravený pro 127milimetrová děla a palubu lodi sežehla obrovská ohnivá koule. Třicet osm mužů v jediném okamžiku shořelo zaživa.

Třetí bomba, čtvrt tuny smrtící síly, zasáhla Enterprise těsně před výtahem číslo dva. Při dopadu prorazila do letové paluby třímetrovou díru a vyřadila z provozu plošinu výtahu. Vletěla dolů do hangáru a tam vybuchla. Nejhorší škody napáchala na zádi. Vypukl tam požár, který poničil ovládací mechanismus kormidla, to tak přestalo reagovat

Enterprise se stala naprosto neovladatelná a plula v beznadějných kruzích a téměř se srazila s jedním z torpédoborců. Loď musela vydávat nouzový signál, aby ostatní lodě věděly, že se jí musejí vyhnout.

Letadlová loď Enterprise

Letadlová loď Enterprise

Letadlová loď Enterprise

Enterprise neboli Big E byla za času 2. světové války jednou z nejslavnějších lodí Námořnictva Spojených států. Do služby vstoupila v roce 1938 a během následujících let se zapojila do nejdůležitějších operací v Tichomoří.

Svou roli sehrála například v bitvách u Midway, o Guadalcanal, u Šalamounových ostrovů, u Santa Cruz nebo v bitvě o Okinawu.

Letadlová loď Enterprise

Letadlová loď Enterprise

Enterprise patřila k novému typu letadlových lodí třídy Yorktown, které ve své době byly tím nejlepším, co americké námořnictvo mělo. Toto plavidlo s elegantním trupem o středním výtlaku bylo široké 33 metrů. Vzletová paluba pokrývala téměř celou jeho délku 247 metrů. Při maximálním zatížení měla Enterprise výtlak 26 000 tun a akční rádius 22 000 kilometrů. Dokázala plout rychlostí 60 kilometrů v hodině.

Při spuštění na vodu byla vyzbrojena čtyřiadvaceti kulomety, čtyřmi protiletadlovými kanóny a osmi děly, která mohla zasáhnout cíl ve vzduchu i na hladině vzdálený více než 16 kilometrů. V různých fázích války se pak její výzbroj měnila.

Pod vzletovou palubou byly servisní dílny a hangáry, kde se opravovala a skladovala letadla, kterých mohlo být až 90. Loď měla tři výtahy, kterými se letadla zvedala na horní palubu, nebo naopak spouštěla dolů. Posádka lodi čítala okolo 2800 lidí v průměrném věku 19 let.

Dýchací přístroj zachránil loď

Bylo nutné zjistit, co se stalo s kormidlem. Na cestu se se svým týmem vydal pomocník hlavního mechanika William Smith.

Ten využil upraveného standardního dýchacího přístroje, jaký používaly požární jednotky.

Dýchací přístroj Murrela Twibela

Dýchací přístroj Murrela Twibela

Úpravu, která zdvojnásobila jeho kapacitu, vymyslel a provedl lodní opravář Murrel Twibel, který byl vášnivý kutil.

"Dole v okolí strojovny zuřil požár. Teploměry ukazovaly 80 stupňů Celsia, to bylo ale maximum, které mohly ukázat. Řekli mi, že při 65 stupních se vám vypaří veškerý pot na těle. Dostanete třesavku a sliznice vám v plících zuhelnatí,“ říká Willard Norberg, lodní písař – USS Enterprise.

Ve strojovně, kam později dorazili, Smith konečně zjistil, co se stalo - hydraulický ventil byl v neutrální poloze. Mechanik pak uvedl ventil do chodu a kormidlo bylo opět ovladatelné. Twibellův záchranný dýchací přístroj, zvaný "RBA“, doslova zachránil Enterprise.

Bolestné vítězství

Poškození kormidla nakonec letadlovou loď zachránilo. Protože se odchýlila z kurzu, druhý letecký útok Japonců ji hledal jinde a pak se s nepořízenou vrátil.

Enterprise byla v bitvě těžce poškozena, ale pro Ameriku i to bylo vítězstvím. Slavné lodi se podařilo odrazit další útok na Guadalcanal.

A tak, i když Japonci tvrdě udeřili na Enterprise, ta jim úder stejně tvrdě vrátila. V konečném součtu její bombardéry potopily letadlovou loď Ryujo a spolu s loděmi vlastního doprovodu zničila Enterprise 70 japonských letadel.

Paluba letadlové lodi však byla na mnoha místech proražená a doutnaly na ní požáry. Výtahy pro letadla číslo 2 a 3 byly vyřazeny z provozu. V trupu lodi zely obrovské rozšklebené díry a mořská voda se bez ustání valila do podpalubí. Celkem 77 mužů padlo, 91 bylo zraněno.

Enterprise tak byla nucena odplout na americkou základnu v Noumei v Nové Kaledonii, kde ji čekala oprava, pak se musela se vrátit až do Pearl Harboru, kde ji dávali dohromady.

Více můžete vidět dnes ve 20:00 na ČT1 v seriálu "Letadlová loď Enterprise: Ve spárech nepřítele".

Spolupracujeme s Českou televizí

Dokumentární seriál Letadlová loď Enterprise

Dokumentární série Letadlová loď Enterprise, v originále Battle 360°, pochází z produkce amerického kanálu History Channel. Ten ji v premiéře vysílal od února loňského roku a vykazoval velmi úspěšnou sledovanost, první epizoda dosáhla sledovanosti 1,8 milionu diváků.

Třetí díl seriálu Letadlová loď Enterprise, který nese název Ve spárech nepřítele, uvede Česká televize dnes, tedy 5. května, od 20:00 na prvním programu.

Autor:
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...