Obyčejné domácí počítače našly neznámou neutronovou hvězdu

23:00aktualizováno  23:00
Díky běžným domácím počítačům se podařilo ve vesmíru objevit neutronovou hvězdu, která dostala název PSR J2007+2722. Nalezení rychle rotujícího pulsaru je výsledkem rozsáhlého projektu Einstein@Home, který spojuje čtvrt milionu dobrovolníků ve 192 zemích světa, kteří dávají k dispozici nevyužitou kapacitu svých počítačů.

Ať už na počítači děláte cokoli, může zároveň na pozadí vykonávat velmi užitečnou práci. Ilustrační foto | foto: Profimedia

Objev dnes oznámil prestižní časopis Science ve své online verzi Science Express.

Výkonný obří teleskop v observatoři Arecibo na Portoriku přijímá data z vesmíru. Zúčastněné tisíce počítačů si je pak rozdělí k analýze. Výsledky jsou k vyhodnocení odesílány do Einsteinova institutu v německém Hannoveru a do Wisconsinské univerzity v americkém Milwaukee.

Štěstí objevit nový pulsar připadlo na Chrise a Helen Colvinovy z města Ames v americkém státě Iowa. Po třech dnech objev potvrdil počítač Daniela Gebhardta z německé Míšně.

Protože jejich počítače pracovaly pro projekt Einstein@Home takzvaně na pozadí, tedy skrytě, neměli "objevitelé" o nálezu hvězdy nejprve ani ponětí. Další dvě nové hvězdy objevila podle Science Express dvojice počítačů z Británie a Ruska.

První fotografie Velké rudé skvrny (Great Red Spot) na Jupiteru pořízená...