Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Očima řidiče: Podívejte se na nejdelší tramvajové stoupání v Česku

aktualizováno 
Na tramvajové trati Hlubočepy - Sídliště Barrandov najdete dva tramvajové podjezdy, dvě tramvajové estakády a dvě měnírny či dilatační zařízení umožňující posun kolejnic až o 40 centimetrů. A aby to nebylo málo, je tato trať i nejdelším tramvajovým stoupáním v zemi.

Z tramvajových vozů mají cestující nádherný výhled na Prahu i na železniční unikát zvaný Pražský Semmering. I ten je sám o sobě cílem turistických výletů a speciálních jízd parních vlaků.

Podívejte se, jak okolí tratě za normálních okolností vidí pouze řidič. Do jeho kabiny jsme umístili kameru.

Co uvidíte na videu

Krátce před stanicí Hlubočepy vás zaujme zavěšení troleje do trolejových bran s osvětlením, které nahrazují klasické stožáry. Několik metrů za stanicí tramvaj vjede do táhlého pravotočivého oblouku na první 418 metrů dlouhou estakádu, kterou tvoří jedenáct polí. Stoupání (nebo klesání v opačném směru) zde dosahuje sklonu 60 ‰.

Na samém začátku estakády vidíte dilatace kolejí, které při teplotních výkyvech umožňují posun kolejnic až o 40 centimetrů. Na vnitřní straně kolejnic v tomto místě také začínají pojistné ocelové úhelníky. Ty mají v případě vykolejení zastavit pohyb tramvaje v takzvaném štěrkovém loži.

Pražský Semmering

Pražský Semmering

Velmi nápadné jsou bezpečnostní prvky v podobě jeden a půl metrů vysokých, vzájemně provázaných betonových zádržných svodidel. Mezi nimi je evakuační chodník. Jsou zde proto, že obě estakády jsou ve značném podélném sklonu. Maximální výška nad terénem je až 31 metrů (výška je tedy přibližně stejná, jako když stojíte v desátém patře paneláku).

Následuje přibližně 100 metrů dlouhá terénní výspa na které je kryt z betonové dlažby z důvodu případného nakolejování vozidel či údržby kolejiště.

Druhá estakáda má větší podélný sklon (62‰), je dlouhá dlouhá 304 metrů a obsahuje stejné bezpečnostní prvky. Tvoří ji celkem sedm polí.

Před zatravněným úsekem následuje další vydlážděný prostor pro nakolejování vozidel údržby a pro přístup do měnírny Hlubočepy pro tuto trať.

Následuje zatravněný úsek až do zastávky Geologická, který nemá automatické zavlažování. Stanice je vybavena prodejním automatem na jízdenky, víceúčelovým stojanem umožňujícím komunikaci s informačním střediskem Dopravního podniku a informačním systémem pro cestující s ručičkovými hodinami. Informační systém ukazuje pro tři nejbližší spoje číslo linky, název konečné a čas do příjezdu.

Na příjezd tramvaje do stanice upozorní cestující tzv. světelná hrana, která se rozbliká přibližně 30 vteřin před příjezdem. Po zastavení tramvaje v zastávce zhasne. Tvoří ji čtvercová svítidla zabudovaná do hrany nástupiště.

Za světelnou křižovatkou opět následuje prostor pro nakolejování a za ním pro tuto trať typický zatravněný úsek v levém oblouku. Výhledu do okolní zástavby brání protihluková stěna, kterou začínají zdobit popínavé rostliny.

Následuje zastávka K Barrandovu. Má nezaměnitelnou architektonickou podobu, které dominuje modrá barva a zastřešená nástupiště po celé délce. Po technické stránce je vybavena stejně, jako stanice Geologická.

Tramvajová trať Hlubočepy - Sídliště Barrandov

Trať pokračuje otevřeným kolejištěm v zahloubení, které doplňují smaltované plechy podobné těm, které znáte z metra, zejména z trasy B. Než tramvaj vjede do prvního tramvajového podjezdu, informuje řidiče návěstidlo o tom, zda je úsek obsazen (žlutě bliká, pokud je volný trvale žlutě svítí). V osvětleném podjezdu vozidlo nejede přímo, trať se zde stáčí do pravého oblouku. 

Následuje stanice Chaplinovo náměstí, jejíž opět nezaměnitelné architektuře s jednotícími prvky dominuje tentokrát červená barva. Vybavenost stanice pro cestující je po technické stránce opět stejná.

Následuje stanice Poliklinika Barrandov. Pak opět zatravněné kolejiště, tentokrát se zabudovaným zavlažováním, po jehož levé straně jsou prosklené protihlukové bariéry, přes které je vidět blízkou zástavbu.

Konečná zastávka je Sídliště Barrandov. Na výstupní straně chybí informační systém pro cestující. Ve směru do centra jej však najdete.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.