Odhalíme vám tajemství titulků, na které vždycky skočíte

Každou minutu zuří titulková bitva. O vaši pozornost se perou noviny, reklamy, blogy i firmy. Jaké jsou jejich "zaručené" fígle na upoutání vaší pozornosti?

Budoucnost novin přichází, titulky se ale na odchod rozhodně nechystají. | foto: Profimedia.cz

Titulek je jedním z nejstarších prvků novinové sazby a jeho historie pochopitelně sahá až k prvním písemným památkám, možná ještě dále. Snad nikdy v historii ale těch několik slov nehrálo takovou úlohu jako dnes, v době elektronických médií. Probíhající informační revoluce má mnoho aspektů a existuje mnoho protichůdných výkladů, ale důležitost titulku je málokdy zpochybňována.

Vždyť je to jasné jako facka - titulek je obvykle to první, co čtenář z článku přečte. A pokud jej titulek nezaujme, bude to také to poslední. Na internetu, kde vás od dalšího článku dělí jen setiny sekundy nebo jediné kliknutí, je role titulku obzvláště patrná. Víme to my, novináři, víme to my, čtenáři, vědí to i firmy a tvůrci reklam. Souboj o naši pozornost probíhá každou minutu. Nenechte se zmást, cena vaší soustředěné pozornosti není malá. A pravidla bitvy? Nezáleželo by na nich - vyhrál by ten, kdo by je porušil.

Pevná pravidla sice opravdu neexistují, přesto je ale mnoho rad, metod a ověřených postupů, jak vytvořit poutavý titulek. Existují studie zabývající se úspěšností titulků, existují doporučení, rady... A také mnoho parodií a vtipů, které si z trendů v "hedlajnech" utahují. Pokud tvoříte články, najdete zde poučení. Pokud články především čtete, můžete se v klidu bavit, a to i těmi vážně míněnými radami. Občas si ale při čtení hvězdných řeknete: "Jo, tak to je naprostá hovadina... Ale kliknul(a) bych na to."

Lákavé titulky

Návody - jak napsat dobrý titulek

Návodů na to, jak ukořistit čtenářovu pozornost, je mnoho. Zaměřují se na blogery, copywritery, novináře, autory PPC reklam i webdesignéry, a tak se většinou liší pravidly titulků i jejich cílem. Například novinové titulky by měly obsahovat sloveso a sdělovat informaci (tematicko-rematický titulek), blogeři si naopak mohou v titulku dovolit téměř cokoli. Přes tuto pestrost je několik rad, které se objevují stále dokola, a zazní tedy i v tomto článku:

  1. Pište o novinkách a trendech. A nezapomeňte to zdůraznit, slova jako "nový" a "žhavý" nesmí chybět.
  2. Zmínění celebrity a/nebo klíčová slova vám zajistí pozornost nejen čtenářů, ale i vyhledávačů. A to je na internetu k nezaplacení.
  3. Pište v superlativech. Nikoho nezajímá "celkem dobrý způsob", ale jen a jen ten "nejlepší." Ale nepřežeňte to. Krátkodobě sice můžete získat větší čtenost, ale pokud není použití superlativu oprávněné, poškodíte se z dlouhodobého hlediska.
  4. Číslo! Číslice v titulku dělají divy. V novinách se obvykle číslovky nižší než 10 vypisují slovy, což už nemá ten magnetický efekt. Na blogu nebo v reklamě vás nic neomezuje. Číslovky dodají titulku zdání přesnosti a upoutají i ty, co pouze rychle skenují řadu textu.
  5. Co takhle se zeptat? Nasaďte čtenáři brouka do hlavy. Nedá mu to a klikne. Pěkně si z otazníků v titulcích dělá legraci Jon Stewart : "Když tam dáte otazník, můžete říct #%*& všechno!"
  6. KISS - Keep It Simple, Stupid, tedy Jednoduše a stručně. Titulek musí být stručný a nemá vyžadovat přemýšlení. Lidé neradi přemýšlejí a raději půjdou dál.
  7. Jak dostat do titulku celebrity, lechtivost, posvátno i tajemno? Snadno. Královna: Bože, jsem těhotná! Ale s kým?
  8. Buďte originální. Jestli jsou to novinky, tak jsou jistě něčím originální nebo důležité. Přece byste o nich jinak nepsali, že?

"Zaručeně úspěšné" prefabrikáty

Když čtete noviny každý den, nevyhnete se pocitu, že se titulky neustále opakují. A budete mít pravdu. Ale na naši obhajobu: ony zkrátka některé titulky zabírají. Podobně je tomu na blozích a v on-line magazínech. Zde je ukázka některých předpřipravených titulků. Stačí doplnit vaše téma a těšit se na lavinu návštěvníků:

 Anglicky Česky 

 The Secret of (blank)

Poznejte tajemství (doplň) 
 Little Known Ways to (blank) Málo známé způsoby (doplň) 
 Get Rid of (problem) Once and For All Zbavte se (problém) jednou provždy 
 What Everybody Ought to Know About (blank) Co by měl každý vědět o (doplň) 
 If You Don’t (blank) Now, You’ll Hate Yourself Later. Pokud hned ne(doplň), budete si to vyčítat
 The Lazy Way to (blank) Jak snadno (doplň) 
 You Don’t Have to Be (something challenging) to be (desired result) Nemusíte být (něco obtížného), abyste byli (něco žádoucího) 
 

Je jasné, na co tyto titulky útočí: zvědavost, nejistota, lenost, touha se změnit, touha být napřed před ostatními, nezaostávat. A to jsou ještě titulky poměrně férové. Denně jsme masírováni zavádějícími pozvánkami ke článkům, ze kterých se nakonec vyklube něco, co v titulku vůbec nebylo, zatímco senzaci v nadpise avizovanou abychom lupou hledali...

Sedm důvodů, proč seznamy fungují

Nesmíme zapomenout na oblíbené seznamy. Znáte to: Jak získat jeho přízeň v pěti snadných krocích, 22 zajímavostí, které jste nevěděli o čivavách, 10 tipů, jak lépe psát, 77 videí, která musíte určitě vidět, Sedm statečných klávesových zkratek, Čtyři scénáře, jak vymře lidstvo, 25 nejlepších internetových novinek... Kdo to může psát?

Seznamy fungují. Důkazem je i to, že se pravidelně objevují na záložkovací službě digg.com, která představuje jakousi Síň slávy internetového publikování (možná spíše 15 minut slávy). Jak ukázalo měření, nejpopulárnějším TOP číslem pro seznamy je zdaleka desítka, následuje pětka a sedmička.

Za povšimnutí stojí, že velká část těchto článků se zaměřuje na to, jak psát titulky...

Slavné titulky

Ne všechny titulky musejí přehánět a chytračit, aby nalákaly naši pozornost. Jsou jedinečné historické události, které si zasluhují velký, jedinečný titulek. Když se USA zapojily do druhé světové války, stačil jediný titulek - WAR - zabírající polovinu stránky.

WAR

S válkou a jinými pohnutými událostmi souvisejí i další slavné titulky (a titulní stránky)... Pro Čechy je smutný titulek z roku 1938, kde britský premiér označuje mnichovskou dohodu za mírotvornou. Pamětníci zase zavzpomínají na radostné "Člověk chodí po Měsíci". Své místo zde má i zkáza Titaniku, která byla britskými médii zprvu mylně předkládána jako katastrofa "bez ztrát na životech".

Hitler Dead

Titanic

Mnichov Muž na Měsíci



Vtipné a dvojsmyslné titulky

Každý den vycházejí po světě tisíce deníků, v každém desítky či stovky titulků. Není divu, že tu a tam někde něco "ujede". Ať už jde o vtípky úmyslné či neúmyslné, ať jde o titulky skutečné či vymyšlené, zábavnost jim nelze upřít. Dvojsmysly si vychutnají zvláště ti, kteří vládnou alespoň základní angličtinou, nebudu se totiž při překladu snažit o zachování dvojsmyslu:

 Anglicky Česky 
 Queen Mary having bottom scraped Na lodi Queen Mary se opravuje spodní část trupu 
 Is there a ring of debris around Uranus? Je kolem Uranu prstenec z trosek? 
 Panda mating fails - veterinarian takes over Panda rozmnožování nezvládl - veterináři jej zastoupí 
 Never withhold herpes from loved one Nenechávejte si opar pro sebe 
 Blind woman gets new kidney from dad she hasn't seen in years Slepá žena dostane ledvinu od otce, kterého léta neviděla 
 Tiger Woods plays with own balls, Nike says Tiger Woods hraje s vlastními míčky, říká Nike 
   

V češtině se tradují podobné dvojsmysly jen sršící vtípky třeba o hlášení obecního rozhlasu (MNV): "Kdo má zájem o brambory, nechť se dostaví na pole. Bude mu nakopáno přímo do pytle," dobře koresponduje s míčky Tigera Woodse. "Upozornění občanům: nemíchejte večerní mléko s ranním," zase sdílí humor s prstenci Uranu. Zkrátka přinejlepším pubertální humor. Takže to vlastně mluví spíše ve prospěch editorů za dvojsmysly zodpovědných - je by přece podobné dětinskosti ani nenapadly.

 

Titulky, které si nikdy nepřečtete

V roce 1997 vyzval britský mezinárodní časopis New Scientist své čtenáře k tomu, aby do redakce poslali titulek, který by si příští rok rádi přečetli. Výsledná kolekce ukazuje nejen tvořivost čtenářské obce, ale také vnímavost ke stylu, jakým jsou titulky v novinách psány.

 Anglicky Česky 
 Time travel to be discovered next year  Příští rok bude vynalezen stroj času
 Butterflies exterminated in Sumatra—"We WILL stop hurricanes," vows Clinton  Motýli na Sumatře vyhubeni. "Zastavíme hurikány," slibuje Clinton
Indestrooktibul spel chequer virrus on rimpoge  Nepolapytelní vyrus napatá kondroli pravopysu
The Universe stops expanding this week—keew siht gnidnapxe spots esrevinU ehT  Tento týden se vesmír přestane rozpínat -  tanípzor enatseřp rímsev es nedýt otneT
Meteorite hits lottery winner  Meteorit zasáhl výherce loterie
Half-dead cat found in box—RSCPA seeks Austrian scientist V krabici nalezena napůl živá kočka. Útulek pátrá po rakouském fyzikovi
Immune system boosted by real ale Pivo posiluje imunitu 


A závěrem ten nejočekávanější titulek:

NA ZEMI BYL OBJEVEN INTELIGENTNÍ ŽIVOT

Odkazy, zdroje:

Vtipné a zajímavé titulky

Autor:
  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

v diskusi je 110 příspěvků

14. března 2024

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Nejsilnější raketa úspěšně prošla prvním testovacím letem do vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

14. března 2024  12:12,  aktualizováno  15:31

Společnost SpaceX poprvé dostala svůj Starship do vesmírného prostoru. Po dvou předchozích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět uznal nároky Beneše. Československo vyhrálo spor s Polskem o Javorinu

v diskusi je 42 příspěvků

12. března 2024

Před 100 lety se Československo dočkalo mezinárodního uznání ve sporu s Polskem o Javorinu....

Tato novinka ve vyhledávání Googlu lidi pěkně vytáčí. Máme řešení

v diskusi je 153 příspěvků

12. března 2024  10:45

Jedna z novinek, kterou přineslo evropské Nařízení o digitálních trzích, je změna v tom, jak Google...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Polopás není polovičaté řešení. Třetí říše byla mistrem v oboru

v diskusi je 9 příspěvků

18. března 2024

Druhá světová válka byla zlatým věkem polopásových vozidel. Vyráběli je především Němci a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Kuličková myš, VHS a další technologické skvosty nedávné minulosti

v diskusi je 7 příspěvků

19. března 2024

S některými bylo možné se běžně setkat ještě před deseti lety, jiné je možné koupit a používat...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 16 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Zemřel astronaut Stafford, který si ve vesmíru „podal“ ruku s Leonovem

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  19:10

Ve věku 93 let po dlouhé nemoci zemřel někdejší astronaut Thomas Stafford, který byl zapojený do...

Apple přidá do svých zařízení generativní AI, využije k tomu Google

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  13:34

Apple jako jedna z mála technologických společností nezachytil příchod vlny generativní umělé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...