Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam spěje český internet a co na to Křišťálová Lupa

Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info
velikost textu:
vydáno 16.10.2012 14:00
Ptejte se na budoucnost českého internetu. Vznikají zajímavé české internetové projekty? A mají šanci uspět? Budeme za obsah na internetu platit? Odpovídá Ján Simkanič výkonný ředitel společnosti Internet Info.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 16. října 2012 do 15:00. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: Dobry den, myslite, ze na ceskem telekomunikacnim trhu (predevsim v oblasti sluzeb sirokopasmoveho internetu) panuje dostatecna konkurence? A je podle Vas regulacni politika CTU dostatecna nebo by mela byt zmenena tak, aby podporovala levnejsi ceny a moznost vstupu novych celorepublikovych poskytovatelu vysokorychlostniho internetu? Jak je podle Vas budoucnost rozvoje vysokorychlostnich pripojeni nove generace - optika, atp.? Dekuji Alena Novakova
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Když se podíváte na mapu střední Evropy a pokrytí mobilním internetem, Česká republika z toho vyčuhuje jako nerozvinutý ostrůvek. Podle mě je to strašná škoda omezující další rozvoj podnikání u nás. Šéfa ČTÚ expertní panel letos nominoval na Anticenu, to mluví za všechno. Myslím, že by si český telekomunikační trh zasloužil nový impuls pro svůj další rozvoj a zkvalitňování služeb. Ale já jsem optimista, ono to přijde :) 16.10.2012 14:47
OTÁZKA: Má Lupa nějaký předobraz v zahraničí? Existují podobné soutěže? V. Pídalka
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Křišťálová Lupa vznikla v roce 2006, když podobná anketa u nás neexistovala. Před tím se vyhlašovaly České zavináče a měli jsme pocit, že něco takového chybí. Předobraz jsme žádný neměli. Sice se občas podíváme, jak to vypadá v zahraničí, ale většina těch věcí je špatně přenositelných, resp. my to šijeme na stav trhu, který tu máme. I proto každý rok kategorie upravujeme podle toho, jak se český internet vyvíjí. 16.10.2012 14:45
OTÁZKA: Bulvarizuje se podle vás internet? Pokud ano, proč? kanda
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Bulvarizují se některá média, a to nejen internetová, ale i tištěná a televizní. Proč? Protože je to nejjednodušší cesta, jak krátkodobě uspět. Bohužel v delším horizontu to čtenáři dokážou prokouknout. I proto televizní zprávy netrhají rekordy sledovanosti, i proto padá náklad tištěných médií. Často vyzdvihuji odvahu těch, kteří jdou proti proudu, dělají v první řadě dobrý obsah a jsou ochotni obětovat mu i výši případného zisku nebo čtenosti. Začasté se postupně úspěch dostaví. Jen to dá větší práci. 16.10.2012 14:42
OTÁZKA: Jaká je podle Vás podpora (ze strany státu) českých internetových projektů ? Mohla by být menší? Větší, lepší, apod? pavel
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Stát české internetové projekty příliš nepodporuje a vlastně nevím, jestli by měl. Občas nějaká internetová firma využije dotace EU třeba na školení svých zaměstnanců, ale to není systémová záležitost a také se mi nezdá dobře nastavená. Teď se připravuje státní fond pro startupy, který by měl využít evropských peněz, což je věc, která mi také není sympatická, protože může narušit přirozené nastavení trhu, do kterého komerční subjekty na vlastní riziko vložily nemalou energii a prostředky. Samostatnou kapitolou jsou pak internetové projekty vypsané státní správou prostřednictvím veřejných projektů. Ty u nás v anketě většinou obsazují přední místa v kategorii Anticena. 16.10.2012 14:40
OTÁZKA: Dobrý den pane Simkaniči. Jaký máte názor například na médium iDnes.cz, které získává Křišťálové lupy, ale její redaktoři neumí psát česky a místo toho, aby se situace zlepšovala, je to horší a horší. Myslíte si, že je to obraz, kam se internetová média ubírají? Děkuji Pavel
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Nechci tu hodnotit práci konkrétního média. Stejně jako máme vládu, jakou si zasloužíme, máme i noviny, jaké si zasloužíme. Že u nás není milionová čtenářská základna Literárních novin, s tím se nic nenadělá :) Chvalte ty, kteří svou práci dělají dobře, plaťte za obsah, který produkují a když nás takových bude víc, je šance, že vaše spokojenost bude větší. Je to stejné jako s politikou. Co se mého názoru na mediální situaci v Čechách, nepovažuji ji za příliš dobrou, ale snažím se vyzdvihovat práci těch, kteří ji dělají poctivě, profesionálně a pro mě inspirativně. 16.10.2012 14:37
OTÁZKA: Dobrý den, lupu děláte s Tomášem Hanákem, jak moc je on v obraze, co se týče internetu? Jan L.
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Řekněme, že jeho pohled je uživatelský :) V té naší dvojici úkol hlídat vazbu na aktuální vývoj a dění na trhu spadá logicky spíš na mě. 16.10.2012 14:34
OTÁZKA: Proč podle Vás nevznikají v ČR služby typu iTunes, Netflix, Pandora, atd. Proč nevznikají služby s lokálním obsahem? Karel Lomen
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Jsme malý trh, to je jednoduchá odpověď. Ale i přesto dokážeme vyrobit projekty, o které je naopak zájem v zahraničí - mrkněte do nominace kategorie Globálních projektů českých tvůrců (vloni vyhráli Socialbaker.com). Z těch lokálních, dobrý pokus je třeba nominovaný Supraphonline.cz. 16.10.2012 14:32
OTÁZKA: Dobrý den, co vás v posledním/ch ročnících Lupy nejvíce překvapilo? Nezdá se vám například, že zajímavých českých internetových projektů nepřibývá zrovna raketovým tempem? Zvídal
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Překvapením letošního ročníku je pro mě zcela jistě obsazenost kategorie Veřejně prospěšné projekty. Letos jsme tu kategorii vyhlásili poprvé, právě proto, že se v této oblasti objevilo neuvěřitelné množství užitečných projektů. A je to pro mě i dokladem toho, že český internet teprve ukáže své možnosti, že potenciál pro to, aby tu vznikaly nové skvělé věci, se vlastně stále zvětšuje. Tahle kategorie plus tři kategorie inspirativních projektů (Obsahových, Marketingových, E-commerce) jsou nabité novým nadšením a úspěšnými výsledky, takže se mi nezdá, že by toho přibývalo málo. Jen na něco není tolik vidět a jestli v tom pomůže naše anketa, jedině dobře. 16.10.2012 14:30
OTÁZKA: Nebude se chtít na netu přiživit organizace zastupující umělce (OsA pod) jako to udělali u CD,DVD, mp3, tiskárny apod. Petr Anonym
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Pokusy tohoto typů se objevují, například v souvislosti s připravovaným zákonem o kinematografii se diskutuje, do jaké míry mají provozovatelé audivizuálního obsahu na internetu přispívat do kasy filmařů. Sdružení pro internetovou reklamu, kde jsem angažován, se pochopitelně snaží uchránit provozovatele internetového obsahu a služeb od poplatků, které by pro ně de facto znamenaly dvojí zdanění a navíc dotaci ze strany jednoho typu podnikání ve prospěch jiného. 16.10.2012 14:27
OTÁZKA: Jak se díváte na snahy velkých hráčů zrušit (včetně idnes) zrušit diskuse pomocí internetových přezdívek a nahradit jí skutečnými (v případě idnes asi spíše v uvozovkách) nacionálemi jméno, příjmení, přip adresa?
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Je to hledání kompromisu, který je téměř nenalezitelný. U nás, na serverech Internet Infa, jsme zastánci co nejotevřenějšího přístupu, ale my jsme postupně vývojem diskusí sáhli k mírnému zpřísnění nejproblematičtějších typů příspěvků - xenofobie, nelegální obsah, spam. Anonymní diskuse na odborných serverech dokážou přinést cenné doplňující informace nebo souvislosti, proto nám to stále dává smysl v současné podobě. U obecného zpravodajství diskuse téměř postrádají smysl v jakékoliv podobě, pokud není vaším úmyslem zjišťovat nálady obyvatelstva. A obávám se, že na tom příliš nezmění, zda jsou příspěvky od ověřených uživatelů či nikoliv. 16.10.2012 14:25
OTÁZKA: Kdo si chce přivlastnit net a zpoplatnit? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Nevím, jestli myslíte zpoplatnit obsah nebo připojení, popřípadě co znamená přivlastnit. Pokud přivlastněním míníte kontrolovat, tak těch firem je neúrekom - od velkých poskytovatelů služeb, přes vlády, bezpečnostní složky atd. Pokud zpoplatnění obsahu nebo připojení - to vyjadřuje jen snahu firem vydělat na něčem, co teď pokrývají třeba pouze z výnosů reklam, což nemusí být dostatečně stabilní zajištění jejich provozu. 16.10.2012 14:22
OTÁZKA: Ústava zaručuje svobodu projevu, pokud není v rozporu se zákony a dobrými mravy, proč už idnes cenzuruje debaty a maže neškodné příspěvky, protože se naváží do prezidenta (čárytužky) apod. Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Problém uživatelských diskusí má více aspektů. Nebudu odpovídat za idnes.cz, ale obecným pohledem. Každý má svobodu slova a myslím, že to u nás skutečně bez rozdílu platí. Z druhé strany nikdo nemá žádné právo (natož ústavní) vyžadovat po někom jiném, aby svůj prostor nespravoval podle svého uvážení. Žádný provozovatel nemá povinnost publikovat a archivovat jakýkoliv příspěvek, který u něj napíšete. Jakmile jste v jeho prostoru, nezbývá, než respektovat jím nadefinovaná pravidla hry, a nebo to nechat být, pokud dojdete k tomu, že vám to za to nestojí a prostor je třeba cenzurován nebo ovlivňován příliš způsobem, který vám nevyhovuje. I v tom je dnešní svoboda - diskutovat lze na českém internetu možné skutečně na mnoha místech bez zábran. 16.10.2012 14:19
OTÁZKA: Dobrý den, jaké jsou podnikatelské příležitosti na českém internetu?
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Dnes už téměř jakékoliv. Práh náročnosti vstupu do odvětví se cenově, technologicky obecně velice snížil. Jen je složitější v těch oblastech, kde už jsou "rozdané karty" a trhu dominují velcí hráči. Ale podívejte se, co se povedlo Slevomatu, takový nástup asi nikdo nečekal a oblast e-commerce hodně proměnil, stejně jako spoustu oborů, ve kterých se slevy začaly poskytovat. Musíte mít dobrý nápad, neuvěřitelné nasazení a vytrvalost, mraky štěstí, ale příležitostí je stále relativně dost. 16.10.2012 14:14
OTÁZKA: Dobrý den, bude sledování na netu? EU chce přijmout opatření proti teroristů tím, že bude všechny sledovat. Mají šanci podobné dokumenty jako ACTA, SOPA apod? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Viz částečně komentář výše - dokumenty omezující svobodu slova nebo využití internetu bohužel mají vždy šanci (Čína apod.), ale vždy jen v té míře, v jaké to sama společnost dovolí. Těch pokusů bude neustále přibývat, jen občané nesmí povolit v aktivním odporu, pokud o část současné svobody nechtějí přijít. Můj kolega pro tuto příležitost používá citát Benjamina Franklina: Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost." Myslím, že je to výstižné. 16.10.2012 14:11
OTÁZKA: V případě poplatků za net nebudou reklamy u placených informací? Petr
Ján Simkanič, ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič: Obchodních modelů je více, většinou ale firmy nevolí jen jeden z nich, protože je to příliš rizikové. Takže stejně jako u novin platíte za výtisk, ve kterém jsou reklamy, bude to podle mě u internetového obsahu vždy podobné (pominu-li zcela výjimečné typy obsahu). Předplatné by muselo být neuvěřitelně drahé, pokud by mělo samotné pokrýt veškeré náklady. 16.10.2012 14:09

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.