Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Odstartuje Apple revoluci v hudebním průmyslu? (komentář)

aktualizováno 
Apple je stále hlavním kandidátem, který může za šest miliard USD získat největší nahrávací společnost Universal. Na paty se mu však začíná tlačit Microsoft. Pokud Apple útoku softwarového gigantu odolá, má jedinečnou příležitost provést převrat v celém hudebním průmyslu.

"Počítačová firma Apple má koupit nahrávací společnost Universal Music Group!" hlásaly palcové titulky tištěných i internetových deníků. Bude to další z geniálních tahů vizináře Stevea Jobse? Co může taková akvizice znamenat pro celé hudební odvětví? Může Apple na cestě na hudební výsluní ještě něco zastavit?

Apple má pomoci Vivendi od dluhů
Představitelé společnosti Vivendi Universal nabídli počítačové firmě Apple ke koupi svou hudební divizi. Mediálnímu gigantu totiž po nuceném odchodu jejího šéfa Jean-Marie Messiera, jednoho z nejvlivnějších a také nejbohatších lidí v zábavním průmyslu, zůstaly ohromné dluhy. Vedení společnosti se nyní pokouší smazat astronomické dvacetimiliardové manko a rozprodává ztrátové divize. Na mimořádné valné hromadě konané 29. dubna se rozhodne o prodeji amerických aktiv Vivendi, tj. UMG, filmových studií, zábavních parků a televizních společností.

Kdo, co a za kolik?
Steve Jobs za UMG podle různých zdrojů nabídl mezi pěti a šesti miliardami USD. Otázkou je, kde takovou sumu vezme, hodnota aktiv Apple totiž sotva přesahuje čtyři miliardy USD. Výrobce počítačů proto nyní hledá strategického partnera, který by se na investici podílel. Apple již oslovilo tři společnosti - Thomas H. Lee Partners, Kohlberg Kravis Roberts & Co. a Blackstone Group -, ale ani s jejich pomocí to nebude jednoduché.

Kromě Apple byl osloven také ropný magnát Marvis Davis, jehož konsorcium investičních společností by ve Vivendi mohlo investovat až 15 miliard dolarů. Má však zájem pouze o většinový podíl v celé společnosti a v případě, že dojde k prodeji hudební divize jiné společnosti, svou nabídku stáhne.

Microsoft černým koněm?
Zástupci softwarového gigantu jednali s představiteli Vivendi pouhý den poté, co světové agentury informovaly o tom, že dohoda o prodeji UMG firmě Apple je takřka hotovou záležitostí. Zástupci Vivendi se však nakonec rozhodli posečkat právě až na 29. dubna, pravděpodobně také z finančních důvodů: z prodeje UMG by totiž rádi utržili ještě o miliardu víc, než nabízí Apple. Výchozí pozici má bezesporu lepší "jablíčková" firmy, Microsoft zatím spíše vyčkává a "osahává si terén". Do konce dubna se ovšem může všechno změnit. Pozorovatelé očekávají mezi oběma společnostmi ostrou cenovou válku.

Jak by to dopadlo, kdyby...
Steve Jobs, spoluzakladatel Apple ComputerPokud by se Apple podařilo pohltit UMG, hudební průmysl by se otřásl v základech. Firma, která prosazuje svobodný formát MP3, pod heslem "Rip, Mix, Burn" vyvíjí all-in-one hudební software iTunes a prodává populární přenosný přehrávač iPod, se zcela určitě nebude chtít svázat ochranami CD a systémy digitální správy autorských práv (DRM). Universal je s 25% podílem na trhu největším světovým hráčem, má v celém odvětví hlavní slovo a v jeho katalogu najdeme mnoho výrazných talentů i zaběhlých interpretů, např. Eminema, U2 či Shaniu Twain. Apple by tak mohlo spustit zcela nový online systém hudební distribuce, jenž by splňoval vše, po čem fanoušci už několik let marně volají.

Jisté náznaky už v tomto směru jsou. Firma Apple svou on-line knihovnu připravuje, díky diplomacii Stevea Jobse se podařilo získat licence ke katalogům všech labelů tzv. Velké pětky. Služba však má být provázána výhradně se softwarem iTunes a tím pádem dostupná pouze uživatelům počítačů Macintosh. Pokud by chtěl Apple skutečně prorazit a určit celosvětový trend, musel by hudbu zpřístupnit také uživatelům Windows. Tváří v tvář realitě úspěšného online modelu by ostatní nahrávací společnosti buď musely přistoupit na stejnou hru, nebo bezmocně sledovat, jak se jejich podíl na trhu zmenšuje.

Naopak kdyby v boji o Universal zvítězil Microsoft, stala by se současná situace kolem omezení uživatelů v nakládání s legálně koupenými nosiči a DRM systémů ještě vyhrocenější. Softwarovému gigantu by se do rukou dostal velice silný nástroj, s jehož pomocí by se jeho zabezpečovací technologie nezadržitělně šířily světem. Výrobce majoritního operačního systému s nejsilnějším labelem po boku, to by pro ostatní nahrávací společnosti byl určitě přitažlivý příslib do budoucna. Pak by to dopadlo opravdu špatně...

Osvědčí se znovu vizionář Jobs?
Zlí jazykové se ptají, proč vůbec chce Apple UMG koupit? Co může Steve Jobs vědět o hudebním průmyslu? Zasvěcení oponují: A co Steve Jobs věděl o filmovém průmyslu, když zakládal animační studio Pixar, podepsané pod většinou kreslených trháků posledních let? Jobs již několikrát přesvědčil, že je mužem s vynikající předvídavostí a nadšeným inovátorem. Věřme, že budoucnost hudebního průmyslu bude alespoň vypadat přibližně tak, jak ji nyní vidí Apple: Rip, Mix, Burn!

S využitím pramenů ČTK, Reuters a The Inquirer





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přehrávače iPod nano jsou v sedmi barevných provedeních
iPod Shuffle a Nano se staly minulostí, Apple jejich produkci ukončil

Malé kapesní hudební přehrávače iPod Nano a Shuffle po dvanácti letech mizí z nabídky a nedostanou za sebe náhradu. Na cestách má zahrát iPhone, při sportu...  celý článek

Před 100 lety se narodil Dean Martin, zpíval hity Mambo Italiano i Sway
Před 100 lety se narodil Dean Martin, zpíval hity Mambo Italiano i Sway

VIDEO Slavný zpěvák a komik Dean Martin se narodil 7. června 1917. Přátelil se s Frankem Sinatrou a osudové setkání zažil v New Yorku, kde potkal Jerryho Lewise, s...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.