Bombardér za 1,4 miliardy dolarů B2 - Spirit se zřítil 23. února 2008 krátce po startu na Andersenově letecké základně na ostrově Guam. Nejdražší letecká katastrofa letošního roku měla relativně šťasný konec. Posádka bombardéru se zachránila na padácích. Pilot utrpěl drobné zranění a kopilot poranění míchy.
Co způsobilo havárii
Počítače pro kontrolu letu měly k dispozici špatné údaje, které způsobila vlhkost čidla PTU (Port Transducer Units; význam čidla ve zprávě o havárii nebyl objasněn). Nesprávné údaje vznikly neúčinnými bezpečnostními postupy, které měly za úkol odstranit vlhkost z čidla PTU.
Svou roli na havárii sehrála také nízká nadmořská výška a malá rychlost proudění vzduchu.
Podívejte se na video havárie, také bylo odtajněno
V době havárie nebyly k dispozici záběry neštěstí. V osudný den startovala dvojice neviditelných bombardérů B2. První bombardér odstartoval bez problémů, druhý havaroval.
Pohled z druhého úhlu
Pohled z třetího úhlu
Základní technické údaje (zdroj encyklopedie Wikipedia). | |
Počet vyrobených kusů | 21 |
Počet členů posádky | 2 |
Délka | 20,9 m |
Rozpětí | 52,12 m |
Výška | 5,1 m |
Plocha křídel | 460 m² |
Hmotnost (prázdný stroj) | 71 700 kg |
Vzletová hmotnost | 152 634 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 170 550 kg |
Pohonná jednotka | 4 × dvouproudový motor General Electric F118-GE-100 |
Tah jednoho motoru | 77 kN |
Maximální rychlost | Mach 0,85 (915 km/h) |