Office 11: První dojmy z čerstvě vypuštěné betaverze

Včera mělo celkem 12 000 „štastlivců“ šanci získat testovací betaverzi další generace populárního balíku kancelářských aplikací s pracovním názvem Office 11. Přinášíme vám první postřehy.

Během včerejšího dne byla dána šance prvním odvážlivcům, aby nahlédli pod pokličku připravovaného balíku kancelářských aplikací, nesoucího jméno Office 11. Dvanáct tisíc „betatesterů“ tak již od úterka zkouší co nového tento produkt Microsoftu přináší a hledá chybičky a problémy, které testovací (beta) verze má. Někteří z „vyvolených“ se již stihli pochlubit se svými zážitky a prvními postřehy. Podívejte se také, co tento nehotový produkt přináší.

Slovíčkem, které vystihuje hlavní změnu oproti předchozím verzím, je spolupráce. Jednotlivé programy v Office 11 totiž nejen že mnohem efektivněji komunikují mezi sebou, ale například mnohem lépe spolupracují s prostředím internetu.

Ve jménu Microsoft .Net

Z našich článků jste si již mohli vytvořit obrázek o tom, jaký důraz klade společnost Microsoft na platformu s názvem .Net (dot Net). Kdo by si tedy myslel, že spolupráci s ní by neměl Office 11 implementovánu, byl by opravdu bláhový. Díky začlenění některých webových služeb z oblasti Microsoft .Net se prý jednotlivé aplikace stávají mnohem silnější a přesahují hranice desktopu.

Vše je XML

Jeden z „beta“ uživatelů hovoří o tom, že připravovaný kancelářský balík využívá velice efektivně prostředí XML, díky němuž je umožněno sdílení dat mezi různými programy. Své tvrzení pak dokumentuje na příkladu tzv. „Smart dokumentu“ ( ne nepodobné „Smart Tags“ v Office XP).

Služba „Smart document“ umožňuje uživateli neopouštět prostředí aplikace pokaždé, kdy bude potřebovat do právě vytvářeného dokumentu vkládat data z různých vnějších i vnitřních zdrojů. Všechna potřebná data by totiž měl po určité konfiguraci získávat, či lépe řečeno měla by mu být nabízena, právě z prostředí „Smart Document“.

Uživatel tedy již nebude muset například složitě dohledávat na internetu aktuální měnové kurzy, ale měl by je mít v rámci této služby k dispozici. Software by je mu měl dokonce sám nabídnout na základě informací, které získá při analýze právě vkládaných dat či textu.

Velice hrubou představu o tom, jak byto vše mělo fungovat získáte, pokud si vzpomenete, jak vám některé aplikace, u - v současnosti používaných - Office, automaticky nabízí doplnit do dokumentu či tabulky datum, pokud z vámi zadaného textu software „usoudí“, že chcete aktuální datum napsat.

Jednotlivé programy v rámci Office balíku také budou umět ukládat dokumenty v XLM formátu, což znamená, že je budou moci posléze bez problémů využít všechny aplikace s XML pracující, tedy i některé konkurenční kancelářské balíky.

Další službou, která využije XML jsou tzv. „XDocs“. Z velice hrubého pohledu se bude jednat o systém, který bude vložená formulářová či vyhledaná data přímo ukládat v XML formátu a zároveň je umožní integrovat do jednoho dokumentu v podobě formuláře. U této aplikace ale Microsoft stále nerozhodl, zda ji bude nabízet v rámci celého balíku nebo bude „ XDocs“ prodávat zvlášť.

SharePoint

Mnozí si také pochvalují integraci služby „SharePoint Team 2.0“. Ta prý umožňuje inteligentní spolupráci, komunikaci a sdílení dokumentů ve skupině prostřednictvím webu. Prakticky to prý vypadá tak, že nové pracovní prostředí dokumentu (Document WorkSpace) dovoluje jednotlivým uživatelům souběžně dokument editovat a přitom si v reálním čase vyměňovat prostřednictvím Windows Messengeru informace o aktuálních změnách.

V důsledku všech těchto výše zmíněných funkcí, tak v podstatě odpadá různé přeposílání byť i mírně pozměněných dokumentů a zkracují se tak prodlevy prodlevy, ketré mohou nastat v době než spolupracovník otevře přijatý e-mail, zjistí provedené změny a zareaguje na ně.

„Document WorkSpace“ pracuje tak, že se napojí na internetovou stránku „SharePointTeam Service“, díky níž mají jednotliví uživatelé možnost přistupovat k seznamu sdílených úloh, kalendáři, diskusním skupinám. Dále ke komunikátoru, který jim dokonce má dovolit sledování těch osob, které právě pracují s jeho dokumenty a případně jim tuto práci zakázat. Web „SharePointTeam Service“ má obsahovat také novou službu „Meeting Workspace“, která uživatelům umožní například naplánovat si a uskutečnit on-line schůzku.

Praktický příklad pak může vypadat následovně. Jeden a ten samý dokument v XML formátu bude mít otevřený ekonomický ředitel jako tabulku v tabulkovém procesoru a zároveň ředitel firmy jako text v textovém editoru. Oba se tak velice rychle mohou dohodnout na případných změnách a úpravách, které do dokumentu okamžitě zanesou.

Mobilní Outlook

Nový Outlook má nabídnout nový cacheovaný e-mailový systém a inteligentní nastavení připojení. V důsledku těchto novinek by měl člověk, který se pohybuje mimo kancelář, dostávat svou elektronickou poštu mnohem rychleji, i když se například bude připojovat pomocí mobilního telefonu. Outlook by totiž měl na základě zjištění pomalejšího připojení zasílat jen nezbytné části pošty – tedy například bez hlaviček.

Také je prý integrována funkce, která nabídne efektivnější práci při třídění e-mailů a mnohem více prostoru na obrazovce pro práci s obsahem elektronické pošty, jednoduše tím, že přesune náhledové okno do strany.

Nový balík MS Office má být hotov tak, aby je mohl Microsoft nabídnout přibližně v polovině příštího roku. Druhá beta, kde budou opraveny problémy a doplněny některé funkce, má spatřit světlo světa na začátku roku 2003.