On-line rádia: ticho před bouří?

  • 2
Během prvního májového dne umlkly stovky amerických internetových rádií, a to v tichém protestu proti povinnostem, které jim ukládá kontroverzní zákon známý jako Digital Millennium Copyright Act (DMCA). A o co jde? Samozřejmě, že o peníze…

Během prvního májového dne umlkly stovky amerických internetových rádií, a to v tichém protestu proti povinnostem, které jim ukládá kontroverzní zákon známý jako Digital Millennium Copyright Act (DMCA). A o co jde? Samozřejmě, že o peníze…

Podle tohoto zákona jsou totiž provozovatelé internetového rozhlasového vysílání povinni platit licenční poplatky, a to v závislosti na počtu skladeb a počtu posluchačů. V praxi to znamená to, že za každou skladbu a každého posluchače zaplatí provozovatel vysílání od 21. května částku ve výši 0.14 centu. Tato částka se na první pohled může zdát relativně malá, ale středně velkého provozovatele tak přijdou licenční poplatky přibližně na 9000 dolarů měsíčně, což je podle některých provozovatelů více, nežli si mohou dovolit. Stejný problém jako ryze internetová rádia mají i provozovatelé klasických rádií, kteří kromě standardního rozhlasového vysílání nabízejí zároveň i přenos prostřednictvím internetu. Ti však zaplatí pouze částku ve výši 0.07 centu za skladbu a posluchače. Těch, kteří provozují pouze standardní rozhlasové vysílání se uvedený zákon netýká – klasické rozhlasové stanice totiž v USA tento typ poplatků neplatí. Drobní provozovatelé argumentují především tím, že takto stanovené poplatky jsou pravděpodobně přijatelné studiopro korporace jako jsou společnosti AOL, Yahoo a Microsoft. Pro většinu malých společností, které internetové rozhlasové vysílání provozují jsou však tyto poplatky likvidační. Navíc, vybírání poplatků podle tohoto zákona může být uplatňováno se zpětnou platností!

Kromě odpůrců má však zavedení licenčních poplatků pro provozovatele internetových rádií i své příznivce. Jedním z nich je Recording Industry Association of America (RIAA), která reprezentuje největší hudební vydavatele. Podle představitelů této asociace jsou poplatky přiměřené a nemohou vést k významnému ohrožení existence internetových rádií. Postoj RIAA k provozovatelům internetového vysílání vystihuje i výrok jednoho z jejích představitelů. „V porovnání se zisky, které společnosti provozující internetová rádia vykazují, nejsou takto stanovené poplatky příliš vysoké. Oni nechtějí platit za to, co jim vlastně generuje zisky – a my zase nechceme šířit hudební díla zdarma,“ konstatoval John Simpson, výkonný ředitel divize SoundExchange. S takovými výroky samozřejmě provozovatelé internetových rádií nesouhlasí a opakují, že tato cesta povede k jejich praktické likvidaci a k nárůstu počtu pirátských stanic.

A jak je to s podobnými poplatky v České republice? Každý uživatel chráněného hudebního díla je podle zákona povinen opatřit si předem souhlas k jeho užití a zaplatit autorskou odměnu. Správou poplatků vybíraných za užití hudebních děl zabývá Ochranný svaz autorský pro díla hudební (OSA). Čeští provozovatelé internetového rozhlasového vysílání jsou na tom relativně o něco lépe než jejich američtí kolegové a jsou povinni platit pouze paušální poplatky. Ty se pohybují od 1000 do 4000 korun měsíčně, a to v závislosti na časovém rozsahu vysílání.