Online porno stojí v čele technického pokroku (analýza)

  • 53
Ropní šejkové, softwarové monopoly, obchodní nadnárodní řetězce, ti všichni mohou jen tiše závidět. Komu? Pornomagnátům. A proč? Nejenom proto, že jejich povolání jim může být i koníčkem, což se o těžbě ropy dá říci pouze stěží, ale zejména kvůli jejich ziskům.

Pornoprůmysl měl v roce 2003 objem 57 miliard dolarů. Z toho 20 miliard připadá na filmovou produkci, 11 miliard na escortní služby (společnice až do obýváku), 7 miliard na časopisy a relativně skromnými 2,5 miliardami přispívá do mlýnku, internet. Přesto právě podnikání na internetu je v pornobranži považováno za nejprofitabilnější. Investiční ani provozní náklady nejsou vysoké a marže je tím pádem velká.

Příčiny úspěšného pornotažení jsou nejméně dvojí. Tou zásadní je široký zájem veřejnosti o tento druh zábavy. Druhou příčinou je téměř vizionářský přístup k novým technologiím. Zatímco "normální" společnosti vyčkávají a s nasazením nových technologií v reklamě nebo distribuci svých produktů váhají, pornoprůmysl využívá všechny dostupné novinky zcela bez okolků.

Online porno se nebojí spamu ani pop-upů

Provozovatelé pornostránek patří mezi nejziskovější a přitom se na rozdíl od ostatních nebojí inovací. Právě online pornografové byli mezi prvními, kteří před téměř deseti lety jako první použili novinky, jakými bylo streamované video a předplatné na základě pravidelných poplatků. Jako jedny z prvních používaly pornostránky ke své propagaci po-up reklam a spam. Jejich zákazníci mohli jako jedni z prvních využít výhod (a nevýhod) platby elektronickou cestou.

Díky tomu, že se lidé z pornobranže nebojí využívat technických novinek, a to ani těch, které nejsou zrovna košer, naleznete několik společností z této oblasti i v prestižním žebříčku nejvýdělečnějších firem v USA - Fortune 500.

Ochrana proti kopírování?

Dnes již téměř odepsané videopřehrávače VHS kazet se do domácností masivně rozšířily jedině díky pornofilmům, které začaly vycházet na videokazetách. S vynálezem videorekordérů se objevil i problém pirátství. Ochranu proti kopírování videokazet v podstatě vymysleli lidé z pornobranže, kterým vinou pirátů unikaly velké zisky.

Dnes se názory na bezplatné sdílení porno materiálů v pornobranži různí. Samozřejmě ochrana u VHS a DVD nosičů zůstává, ale na internetu lze stáhnout tuny obrázků a krátkých porno filmů zdarma. Tyto ukázky však slouží především jako reklama a lákadlo na potenciálního návštěvníka placených pornostránek. Jednoduše budí ještě větší zájem o produkty tohoto typu. Tento typ reklamy také není příliš obvyklý u "normálních" společností.

Zároveň se manažeři pornoprůmyslu velmi angažují v relativně nové technologii na ochranu proti pirátsví, zvané DRM - Digital Rights Managements. Jason Tucekr, podnikatel v online pornu a majitel softwarové firmy Playa Solutions,  vyvíjí software na ochranu proti kopírování, který používají poskytovatelé hudebních souborů i normálních filmů. Soubor chráněný systémem DRM je jistým způsobem vázaný na legálního uživatele (toho, který jej zakoupí) a na použitý hardware.

Co dalo porno světu aneb Vystopujeme vás až domů

V tomto případě máme na mysli pouze přínos v oblasti technologií, nikoliv v oblasti tělesných rozkoší. Porno průmysl se většinou přímo nepodílí na vývoji nových technologií, ale vždy patří a patří mezi jejich první a aktivní uživatele. Díky pornoprůmyslu se pak tyto technologie mohou masivněji rozšířit.

  • Video a audio streaming - rychlý způsob, jak si zákazník může poslechnout nebo prohlédnout nahrávku bez toho, aby byl nucen ji dlouho stahovat. Obsah je stahován postupně během přehrávání a uživatel tedy může této služby využít, i když má pomalejší připojení. Dnes tento způsob využívá převážná většina internetových stránek nabízející k hudební nebo filmové ukázky.
  • Software pro geografickou lokaci - tento systém využívají zatím především pornostránky a majitelé elektronických kasín. Software identifikuje místo, odkud se zákazník přihlašuje. Provozovatel stránek pak může lépe cílit svou reklamu pouze do určitých regiónů a na určité zákazníky.
  • Platba za video-on-demand - zákazník si stáhne film z příslušné stránky, který si smí i vypálit na CD. Platba proběhne elektronicky před samotným stažením. Průkopníkem v této oblasti je společnost Vivid  produkující filmy pro dospělé.
  • Bezdrátové služby -  společnost XTCMobile.com přenáší do mobilních telefonů dvou- až čtyřminutové pornoklipy. Nabízí také speciální druhy vyzvánění, jako je hekání a sténání. Jak to vysvětluje její ředitel Morrison? "Je to jen další cesta jak si personalizovat svůj mobilní telefon."
  • Segmentovaný obsah - provozovatelé pornostránek nabízejí obsah roztříděný na jednotlivé témata včetně těch menšinových. Rychleji tak reagují na případné mezery na trhu.
  • Spam - nevyžádanou poštu používají pornostránky běžně jako způsob reklamy. Více o spamu se dočtete na našich stránkách zde.
  • Pop-up  - vyskakovací okna s nejrůznějším obsahem, která se jakoby náhodně objevují na obrazovce poté, co uživatel vstoupí na určitou stránku. Agresivní způsob reklamy, v pornobranži běžně používaný.
  • Cookies - "koláčky" = soubory s daty, které se automaticky ukládají na disk návštěvníka stránek.  Slouží jako zdroj informací pro provozovatele, který podle nich pozná, jaké stránky dotyčný navštěvuje, i například objem jeho online nákupů.

Český P-průmysl nijak nezaostává

Podle Brože, ředitele společnosti PK62, která je největším distributorem erotických titulů v ČR a jedním z největších v Evropě, patří český trh k nejlépe zásobeným na světě. „Díky našim zákonům a méně konzervativnímu přístupu zákazníků je český trh, co se nabídky týče, širší než v okolních státech“.

„Naše vydavatelství využívá veškerých technologických novinek. Nabízíme obsah přes internet i přes mobilní telefony. Klient si u nás může stáhnout videa, obrázky i hry. Hlavní podíl stále má vydávání časopisů, které v nejrůznějších mutacích vycházejí i v zahraničí.  Poskytování online služeb však považujeme za velmi rychle se rozvíjející odvětví a v tomto smyslu se snažíme držet krok,“ dodává Brož.

„Co se týká po-upů a jiných forem reklamy, snažíme se je využívat vždy tak, aby neomezovaly klienta,“ vysvětlil dále Brož.

Jakým způsobem vydělávají pornostránky, o historii porna a další zajímavosti z této oblasti si můžete přečíst v článku Stáhněte si kalhotky zdarma aneb Jak vydělávají pornostránky.