Reportáž skončila 2. 7. 2012 17:49

Čeští nadšenci letěli po stopách našich válečných pilotů z RAF

Po 67 letech si letečtí nadšenci zopakovali "cestu domů" našich válečných pilotů z RAF. Na malých, většinou jednomotorových letadlech, přeletěli kanál La Manche, přistáli a vzlétli na letištích v Rochesteru, Fowlmeru a v Hildesheimu. Cestou musel skupinu sedmi letadel kvůli porouchané vrtuli opustit jeden stroj. Často je provázel silný vítr, který s malým a lehkým letadlem dokáže pěkně zamávat. Cesta trvala tři dny. Začala v pátek 29.6. brzy ráno na letišti Točná v Praze a skončila tamtéž v neděli večer 1.7. Článek vznikal postupně jako on-line reportáž již během cesty. Ne všude však bylo k dispozici připojení k internetu. Vzpomínkový let pořádala Historická letka RČS. Autor on-line reportáže děkuje firmě Canon za zapůjčení foto výbavy.

16:59
16:59
  • Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je

    Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:00
  • Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí

    Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí přimhouřit oči a není těžké si představit, jaké to muselo být, vracet se z mise a opět je uvidět. Letíme teď ve výšce 800 stop, mezi letadly zkracujeme vzdálenost na 50 metrů. Naše tři roje (červený roj – Cesna – je „jednomužný“) sestavené přesně podle metodiky RAF pro dálkové přelety teď prolétávají kolem legendárních útesů ve vzorně sevřené formaci. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:00
  • Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí

    Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí přimhouřit oči a není těžké si představit, jaké to muselo být, vracet se z mise a opět je uvidět. Letíme teď ve výšce 800 stop, mezi letadly zkracujeme vzdálenost na 50 metrů. Naše tři roje (červený roj – Cesna – je „jednomužný“) sestavené přesně podle metodiky RAF pro dálkové přelety teď prolétávají kolem legendárních útesů ve vzorně sevřené formaci. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:01
  • Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí

    Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí přimhouřit oči a není těžké si představit, jaké to muselo být, vracet se z mise a opět je uvidět. Letíme teď ve výšce 800 stop, mezi letadly zkracujeme vzdálenost na 50 metrů. Naše tři roje (červený roj – Cesna – je „jednomužný“) sestavené přesně podle metodiky RAF pro dálkové přelety teď prolétávají kolem legendárních útesů ve vzorně sevřené formaci. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:01
  • Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí

    Jsme u nich. Je pátek 17:35 našeho času. Slavné útesy v Doveru. Stačí přimhouřit oči a není těžké si představit, jaké to muselo být, vracet se z mise a opět je uvidět. Letíme teď ve výšce 800 stop, mezi letadly zkracujeme vzdálenost na 50 metrů. Naše tři roje (červený roj – Cesna – je „jednomužný“) sestavené přesně podle metodiky RAF pro dálkové přelety teď prolétávají kolem legendárních útesů ve vzorně sevřené formaci. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:02
  • Nabíráme směr letiště Fowlmere: Přelétáme rozbahněnou Temži. Od pobřeží nás

    Nabíráme směr letiště Fowlmere: Přelétáme rozbahněnou Temži. Od pobřeží nás provází velmi silný vítr, který udržení formace znesnadňuje. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:02
  • V 18:14 míjíme po levé ruce a v uctivé vzdálenosti Londýn.

    V 18:14 míjíme po levé ruce a v uctivé vzdálenosti Londýn. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:02
  • V pátek v 18:40 našeho času (v 17:40 místního) konečně přistáváme ve Fowlmere.

    V pátek v 18:40 našeho času (v 17:40 místního) konečně přistáváme ve Fowlmere. Za sebou máme sedm letových hodin a jme na cestě téměř 12 hodin. Několik technických dat: Průměrná dosažená cestovní rychlost – 180 km/h (přizpůsobená nejpomalejšímu letadlu výpravy). Skupina letadel má dohromady 38 válců. Tři roje sestavené podle metodiky RAF pro dálkové přelety, složené vždy ze ří letadel (kromě červeného roje, ten tvoří jediné letadlo) letí ve dvou proudech na úrovni. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:02
  • Letiště Fowlmere sloužilo jako satelitní letiště pro sousední Duxford. Právě

    Letiště Fowlmere sloužilo jako satelitní letiště pro sousední Duxford. Právě zde byla za války umístěna 19. Stíhací peruť RAF, ve které létalo několik Čechoslováků. V druhé polovině války bylo převzato USAF, modernizováno a dál využíváno jako základna stíhacího letectva. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:03
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:26
17:27
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • A na četné žádosti posádky OK-OTB :-).

    A na četné žádosti posádky OK-OTB :-). / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • Velmi unaveni se večer vydáváme do nedaleké vesnice do vynikající indické

    Velmi unaveni se večer vydáváme do nedaleké vesnice do vynikající indické restaurace. Tvrdí se, že nejlepší indickou kuchyni mají v Anglii. Něco na tom bude. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:28
  • Spíme pod křídlem našeho zlína. Obloženi celtami, abychom alespoň trochu

    Spíme pod křídlem našeho zlína. Obloženi celtami, abychom alespoň trochu zmírnili silný nárazový vítr. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

17:37
  • Good morning Sir. Váš čaj. Je sobota ráno. Chvíli to vypadá na déšť. Do hangáru

    Good morning Sir. Váš čaj. Je sobota ráno. Chvíli to vypadá na déšť. Do hangáru přijíždí pojízdné občerstvení. Dnes večer nás čeká krátký přelet do Rochesteru. Je sobota 30.6.2012 / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:05
  • Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná

    Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná se každý rok v Duxfordu (nedaleko letiště Fowlmere, kde jsme přistáli) a létají na něm původní stroje z první i druhé světové války. Na snímku Bücker Jungmeister vyrobený v roce 1936 v Berlíně měl na Olympijských hrách porazit československé Avie. Berlínské hry byly jediné, kde se soutěžilo v letecké akrobacii. Naši letci patří dodnes ke světové špičce a tehdy byli nepřekonatelní. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:06
  • Sobota 30.6. 2012 - Na snímku Dakota C47. Letoun využívaný za války na všech

    Sobota 30.6. 2012 - Na snímku Dakota C47. Letoun využívaný za války na všech frontách. Létali s ním pochopitelně Američané, ale licenční výroba běžela i v Japonsku. Němci zase používali trofejní Dakoty, které ukořistili od Spojenců. Podle Eisenhowera je právě tento stroj jednou ze tří věcí, která Spojencům vyhrála válku. Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná se každý rok v Duxfordu (nedaleko letiště Fowlmere, kde jsme přistáli) a létají na něm původní stroje z první i druhé světové války. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:11
  • Sobota 30.6. 2012 -  de Havilland Tiger Moth - cvičný letoun, na kterém

    Sobota 30.6. 2012 - de Havilland Tiger Moth - cvičný letoun, na kterém začínali všichni budoucí letci Velké Británie a Commonwealthu včetně našich pilotů. Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná se každý rok v Duxfordu (nedaleko letiště Fowlmere, kde jsme přistáli) a létají na něm původní stroje z první i druhé světové války. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:16
  • Sobota 30.6. 2012 -  Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve

    Sobota 30.6. 2012 - Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná se každý rok v Duxfordu (nedaleko letiště Fowlmere, kde jsme přistáli) a létají na něm původní stroje z první i druhé světové války. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:17
  • Sobota 30.6. 2012 -  Lockheed P-38 Lightning předvedl vzorné bojové obraty. Je

    Sobota 30.6. 2012 - Lockheed P-38 Lightning předvedl vzorné bojové obraty. Je to jediný stroj svého druhu v Evropě. Ve své době to bylo naprosto jedinečné letadlo. Zatímco ostatní stroje byly potažené plátnem, Lockheed byl celokovový. Byl oblíbený a zároveň obávaný kvůli své velké kanónové výbavě. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:24
  • Sobota 30.6. 2012 -  Roj Spitfirů "pronásledovaný" dvěma Messerschmitty Bf 109.

    Sobota 30.6. 2012 - Roj Spitfirů "pronásledovaný" dvěma Messerschmitty Bf 109. Na nebi teď letí i původní stroje, které se zúčastnily bitvy o Británii. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:24
  • Sobota 30.6. 2012 -   Lockheed P-38 Lightning předvedl vzorné bojové obraty. Je

    Sobota 30.6. 2012 - Lockheed P-38 Lightning předvedl vzorné bojové obraty. Je to jediný stroj svého druhu v Evropě. Ve své době to bylo naprosto jedinečné letadlo. Zatímco ostatní stroje byly potažené plátnem, Lockheed byl celokovový. Byl oblíbený a zároveň obávaný kvůli své velké kanónové výbavě. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:26
  • Sobota 30.6. 2012 -    Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve

    Sobota 30.6. 2012 - Letecký den Flying Legends je zcela unikátní akcí i ve světovém měřítku. Koná se každý rok v Duxfordu (nedaleko letiště Fowlmere, kde jsme přistáli) a létají na něm původní stroje z první i druhé světové války. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:30
12:30
  • Sobota 30.6. 2012 -  Roj Spitfirů

    Sobota 30.6. 2012 - Roj Spitfirů / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:30
  • Sobota 30.6. 2012 - Spitfire

    Sobota 30.6. 2012 - Spitfire / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:36
  • Sobota 30.6. 2012 - Messerschmitt Bf 109 z poválečné licenční výroby ze

    Sobota 30.6. 2012 - Messerschmitt Bf 109 z poválečné licenční výroby ze Španělska. Oproti původní verzi má motory Rolls-Royce Merlin, které paradoxně poháněly Spitfiry. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:36
  • Sobota 30.6. 2012 - Letecký den Flying Legends

    Sobota 30.6. 2012 - Letecký den Flying Legends / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:36
  • Sobota 30.6. 2012 - Memphisská kráska zasažena. Boeing B-17 létající pevnost,

    Sobota 30.6. 2012 - Memphisská kráska zasažena. Boeing B-17 létající pevnost, který si zahrál ve slavném filmu. Letadlo nemělo kvůli hmotnosti prakticky žádné pancéřování. Proto posádka nosila alespoň vesty, které ji částečně chránily proti flakům. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:41
  • Sobota 30.6. 2012 - Memphisská kráska zasažena. Boeing B-17 létající pevnost,

    Sobota 30.6. 2012 - Memphisská kráska zasažena. Boeing B-17 létající pevnost, který si zahrál ve slavném filmu. Letadlo nemělo kvůli hmotnosti prakticky žádné pancéřování. Proto posádka nosila alespoň vesty, které ji částečně chránily proti flakům. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:41
  • Letecký den Flying Legends v Duxfordu.

    Letecký den Flying Legends v Duxfordu. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:49
  • Letecký den Flying Legends v Duxfordu. Junkers Lufthansy.

    Letecký den Flying Legends v Duxfordu. Junkers Lufthansy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

12:57
  • Sobota večer - Letiště Fowlmere. Chystáme se k odletu do Rochesteru.

    Sobota večer - Letiště Fowlmere. Chystáme se k odletu do Rochesteru. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

14:25
  • Letiště Fowlmere.

    Letiště Fowlmere. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

14:28
  • Letiště Fowlmere, sobota večer, startujeme směr Rochester.

    Letiště Fowlmere, sobota večer, startujeme směr Rochester. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz