Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Orwellova vize se naplňuje - sledovat vás bude i spodní prádlo

aktualizováno 
Možná nám tzv. „Smart Tags (chytré štítky)“ usnadní život, ale možná se stanou naší noční můrou. Má v nich být uložena informace o produktu, ale určitě se najde někdo, kdo by tam chtěl vkládat i jiné údaje. Co od nich můžeme čekat?
Poměrně medializovaná kauza společnosti Benetton, která chtěla na své oblečení umísťovat takzvané „smart tags“ (od čehož nakonec upustila), byla pro mnohé prvním okamžikem, kdy se o této technologii dozvěděli. Technologie tu ale již je od minulého století.

Chytré štítky

Smart Tags neboli chytré štítky jsou tenké bezdrátové mikročipy, které uchovávají a vysílají informace o produktu, na němž jsou umístěny. Tato identifikace je známa jako "RFID (radio-frequency identification)" a podle lidí, kteří tuto technologii podporují, má přinést doslova revoluci v prodeji a skladování a dalším využívání věcí. Samotné RFID bylo přitom již využíváno v druhé světové válce k rozeznání nepřátelských a vlastních letadel.

Štítek Smart Tag s technologií RFID

Každý takový chytrý štítek má od výrobce obsahovat informace o fyzických vlastnostech produktu a jedinečný identifikační kód. U oblečení to mohou být dále data o barvě, velikosti, střihu, ale také o způsobech praní, takže by se u praček, které tuto technologii podporují, nemělo stát, že bude uživatel prát prádlo, které nelze prát společně.

Potraviny mohou zase nést informaci o složení, o svém původu, o energetických hodnotách a „chytré“ ledničce poradí, jak dlouho je lze skladovat a při jaké teplotě. Polotovary se zase budou schopny ve spolupráci s mikrovlnnou či jinou troubou připravit přesně podle receptury.

Čtečka štítků Smart Tag 

Výrazná úspora času čeká také nakupující u pokladen. Čtečky, které budou umět pracovat s RFID kódem, zvládnou velice rychle „přečíst“ celý nákup a pokladní již jen vystaví účtenku.

Není všechno zlato, co se třpytí

Potud by bylo vše v pořádku, ale všechno má svůj háček. Ten v tomto případě spočívá v minimálně dvou komplikacích. Tou první je skutečnost, že radiový signál, který štítky vysílají, může na ulici zachytit kdokoliv, kdo bude patřičně vybaven. Smart tags se tak mohou stát ideální identifikátorem pro zloděje, kterým stačí jen monitorovat ruch na ulici a v případě, že zachytí vysílání etikety z nějakého drahého produktu, dát se „práce“.

Role štítků Smart Tag určeních k etiketování 

 

Druhým nebezpečím úzce souvisejícím s předchozím je skutečnost, že na štítky je možno informace různě nahrávat a mazat – některé společnosti nabízejí smart tags s životností 100 000 přepisů. Odtud není příliš daleko k tomu, aby si zákazníka s výrobkem, který má „chytrý štítek“, označil a mohl jej tak jednoduše sledovat. Tím produktem mohou být například hodinky. Na druhou stranu je možno každý takový štítek ochránit přístupovým heslem.

Jsou mezi námi

V současné době již řada firem „chytré štítky“ používá a objevily se už i spotřebiče, které využívají informací z nich získaných přesně tak, jak bylo popsáno výše. Ne všude se ale tento nápad ujal, viz například Benetton. Dá se však očekávat, že si tato poměrně levná technologie najde své příznivce poměrně brzy a lidé to možná ani nepostřehnou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.