Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


OSA: Podáme na český stát žalobu v EU

  16:46aktualizováno  16:46
První týden nové ředitelky Ochranného svazu autorského Jany Bärové neskončil dobře. Poslanci v pátek odsouhlasili novelu zákona, proti níž její organizace bojovala. V rozhovoru, který Bärová poskytla ještě před schválením novely, nová ředitelka vysvětluje, co bude svaz (OSA) nyní dělat a co se mu na novele nelíbí.
* Jaký názor má OSA na novelu autorského zákona?

OSA, stejně jako ostatní kolektivní správci, proti ní několikrát protestovala. Navrhovaná novela, která s platbami (za používání televize nebo rádia v hotelích) nepočítá, je patrně v rozporu s evropskou legislativou. Máme k dispozici neoficiální zprávu z Evropské komise, která říká, že v rozporu je. S tímto názorem se ztotožňujeme.

* Kolik činí takový poplatek?

Platí se paušálně. V současnosti je to maximálně padesát korun za měsíc a jednu televizi, pokud je pokoj stoprocentně vytížen. To je osmdesát haléřů za den.

* Jak se OSA snažila ovlivnit podobu novely zákona?

Několikrát se členové představenstva sešli s politiky, posílali jsme řadu protestních dopisů, jednali s ministerstvem kultury.

* Co podniknete, když zákon projde a podepíše ho prezident?

Budeme žalovat Českou republiku u Evropského soudu.

* Už jste v tom začali podnikat nějaké kroky?

Zatím ne, ale doufám, že žaloba vznikne spojením všech kolektivních správců.
Tedy kromě OSA, která zastupuje autory hudebních děl, ještě Intergram zastřešující výkonné umělce i výrobce, a Dilia, jež reprezentuje autory hudebně-dramatických a dramatických děl. Doufám, že se dohodneme. Bylo by zbytečné, kdyby žalobu podával každý zvlášť.

* Vedle poslanecké se chystá i ministerská novela autorského zákona.

Na její přípravě se budeme samozřejmě účastnit. Tato novela by se měla snažit napravit všechny věci, které vzniknou díky poslanecké novele.

* Jaký je podle vás stávající autorský zákon?

Platí od roku 2000 a byl na dobré úrovni. Existovalo v něm plno nástrojů, které kdyby kolektivní správci využívali, nedošlo by možná k poslanecké novele.

* Vy jste nevyužívali svých práv?

Šlo spíše o nekoordinovanost. OSA je nejstarší organizace svého druhu a působí u nás nejdéle. V okamžiku, kdy se k ní přidaly další organizace a začaly odměny vymáhat například od zmíněných hotelů, majitele hotelů to asi moc nepotěšilo.
V zahraničí je běžné, že se kolektivní správci vzájemně pověřují výkonem těchto práv. Doufám, že k tomu jednou dospějeme i u nás.

* Čím ve své nové funkci začnete?

Chci, aby OSA byla vnímána jako společnost, jejíž existence je naprosto oprávněná, protože autoři hudby nejsou po technické stránce schopni některé typy svých práv uplatňovat sami.

* Ale někteří umělci váš svaz nepodporují.

Neřekla bych, že nepodporují, ale myslí si, že pro ně OSA nepracuje tak dobře, jak by mohla. Protože mají srovnání se zahraničím.

* V čem v tom srovnání prohráváte?

V otázce přístupu k autorům. Jinde jsou chápáni jako zákazníci, a to je správné, protože my žijeme z jejich peněz. Kdybychom autory neměli, tak bychom neexistovali.

* Co vám vytýkají?

Autoři si třeba stěžují, že na koncertech zazní jejich skladby a oni za to nic nedostanou. Je nezbytné, aby OSA zvýšila aktivitu při zajišťování playlistů - seznamů skladeb, které na koncertech zazní. Ze samotných koncertů dostávají peníze především výkonní umělci, kteří si částku nasmlouvají přímo s pořadatelem. Ale už nehledí na to, že my vyplácíme autory těch písní. Když playlist nedostanete, jde to těžko.

* Mají pořadatelé koncertů nějakou ohlašovací povinnost?

Pokud podle zatím platného autorského zákona nenahlásí seznam skladeb do deseti dnů před koncertem, tak se má za to, že všechna díla jsou zastupovaná naší organizací. Tehdy máme právo vybrat stoprocentní autorskou odměnu. Jenže pak už nemáme seznam písniček, a tedy nevíme, komu peníze poslat.

* Kde potom vybrané peníze končí?

Jdou do balíku a vyúčtovávají se na ty produkce, od kterých seznamy písní máme. Jsou to vlastně peníze, které nemůžeme dát oprávněným autorům, ale máme právo je vybrat. Proto se dělí mezi autory, již figurují na playlistech, které máme k dispozici.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přemysl Kočí sloužil opeře i komunistickému režimu
Přemysl Kočí sloužil opeře i komunistickému režimu

1. června 1917 se narodil operní pěvec Přemysl Kočí. Chtěl se stát učitelem, ale měl pěvecký talent, který prokázal už během studií při pěveckých soutěžích....  celý článek

Josef Kainar
Uznávaný básník a textař Kainar se propůjčil komunistickému režimu

VIDEO Citlivá duše, skvělý básník, geniální textař, dramatik, budovatelský spisovatel. Josef Kainar, který se narodil 29. června 1917 v Přerově, měl mnoho tváří. Ta...  celý článek

Josefina Lichtenegger s gramofonem Forte S a raménkem C-Note.
Sony Music obnoví výrobu vinylových desek. Lisovat je bude v Japonsku

Obliba gramofonových desek roste natolik, že se společnost Sony Music rozhodla jejich výrobu po třiceti letech obnovit. V tuto chvíli montuje potřebné vybavení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.