Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Osobní letecký tryskový batoh bude stát téměř dva miliony

  3:10aktualizováno  3:10
Do roka chce Martin Aircraft Company rozjet zakázkovou výrobu osobních tryskových "batohů". Zařízení pro cesty vzduchem s rychlostí do 100 km/h budou zatím dostupná pouze na Novém Zélandu, ale firma hodlá rozšířit působení i dále.

Tryskový batoh Martin Jetpack | foto: Martin Jetpack

Nasadit, spustit a letět. Přesně takto jednoduché je používání osobního tryskového zařízení, které se má na začátku příštího roku dostat do běžného prodeje. Bude to vůbec první pokus o prodej podobného zařízení.

Potenciální zákazník se však musí připravit, že tento "batůžek" nebude jednoduché přenášet, kam se mu zachce. Celé zařízení je totiž těžké asi 113,5 kg, vysoké asi 1,5 metru a samotné turbíny jsou široké jako tři statní lidé vedle sebe - přesně 1,6 metru.

Základní konstrukce je z uhlíkových vláken.

Celý stroj pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 200 koní a maximálním počtem otáček 6 000 za minutu. Rotor o průměru asi 0,5 metru je postavený z uhlíku a kevlaru. Je schopen dosáhnout 7 028 otáček za minutu

Tryskový batoh Martin JetpackTryskový batoh Martin Jetpack

Martin Jetpack může používat 63,5 až 108,9 kg těžký člověk, který projde 15hodinovým školením. Zařízení dokáže vyvinout maximální rychlost 100km/h a má dolet asi 50 km. Za hodinu letu spotřebuje asi 40 litrů paliva. Běžná cestovní rychlost by z bezpečnostního hlediska neměla přesáhnout 10 km/h ve výšce zhruba metr nad zemí. Zařízení je vybaveno padákem pro krizové situace.

Přes 25 let vývoje

První návrhy na stroj tohoto druhu vznikly v hlavě zakladatele firmy Martin Aircraft Company již v roce 1981. Od té doby přešel Glenn Martin k realizaci několika prototypů, jenž sklízely zasloužený obdiv na různých leteckých akcích. V roce 2003 obdržela firma vládní grant 1,5 milionu NZD (cca 18,5 mil. Kč) na podporu vývoje. Dva roky poté vznikl devátý prototyp, z něhož vychází připravovaná civilní verze.

Předpokládaná cena kolem 150 000 novozélandských dolarů (NZD, cca 1 850 000 Kč) míří na movitější zájemce a především vládní a firemní klientelu. Právě tam hodlá výrobce nabízet svůj létající batoh nejdříve. Firma tvrdí, že cena se bude snižovat s případným rostoucím objemem výroby.

Omezením je prodej pouze na Novém Zélandu, kde firma sídlí. V budoucnu má být působnost rozšířena i do dalších zemí. Má se tak stát formou pronájmu licence, podobě, jako u McDonald´s.



Témata: Dům roku, McDonald's


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let...
Odtud k vám dostanou 300 Mbit/s internet i po stoletých kabelech

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let demolice. Pojďte si s námi prohlédnout místa, kde dříve stovky spojovatelek propojovaly...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.