S dobrým autorádiem (a reproduktory) si můžete užít kvalitní poslech i v autě.

S dobrým autorádiem (a reproduktory) si můžete užít kvalitní poslech i v autě. | foto: Profimedia.cz

Otestovali jsme všechna zajímavá autorádia za tři až čtyři tisíce korun

  • 201
Testu jsme podrobili osm autorádií od všech značek, které v Česku seženete. Chybí pouze LG a Sony, které výrobky nebyly schopné dodat. Zmiňme vynikající Kenwood, pestrobarevné JVC a bezdrátové překvapení u Clarionu. Větší test autorádií na českém internetu nenajdete.

Autorádia jsou samozřejmou výbavou prakticky všech automobilů. U těch nových jsou často nedílnou součástí palubní desky, u valné většiny aut na českých silnicích je to však stále samostatný přístroj umístěný v šachtě normou definovaného rozměru 1DIN. Sjednocená jsou i přípojná místa: dvojice ISO konektorů (jeden pro reprosoustavy, druhý pro napájení a řídící signály) a přípojka anténního kabelu. Je tak na vás, jaké autorádio si do vozu umístíte.

Nákup nového autorádia je dobrý nápad ve třech případech: původní autorádio někdo ukradl, chybí vám některé důležité funkce, nebo měníte reproduktory a chcete si užívat kvalitnějšího zvuku. Zklamáni naopak můžete být, pokud s vidinou kvalitnější reprodukce vyměníte autorádio, ale ponecháte automobilkou instalované reproduktory. Ty jsou totiž zpravidla nejslabším článkem řetězce. 

Všechna rádia v testu

Optimální cenová hladina

Na čem jsme testovali

Poslechové a praktické testy proběhly ve voze Opel Astra Caravan s instalovanou sestavou komponentních dvoupásmových reproduktorů Focal K2 Power 165 KP. Jeden pár v předních, druhý v pátých dveřích. Instalaci a zatlumení provedla společnost Rachot.  

S Bluetooth telefonováním a streamováním muziky pomohl chytrý telefon Nokia N8, USB vstupy obsadila 4GB paměť Kingston DataTraveler a 8GB přehrávač iPod nano.

Doplňující funkční testy proběhly v redakční testovací místnosti s 10A / 13,8V zdrojem, sloupovými reprosoustavami Canton a Elac a aktivní FM anténou.

Účast v testu měla jediné kritérium, cenu. Ta se musela pochybovat mezi 3 000 a 4 000 Kč včetně DPH. Je to podle nás zajímavý kompromis mezi vyšší kvalitou zvuku, solidní nabídkou funkcí a stále ještě dostupnou cenou. Vybírali jsme podle doporučené koncové ceny s DPH, v internetových obchodech je mnohdy koupíte podstatně levněji.

Testu se nakonec zúčastnily všechny firmy, které nabízí v této kategorii na českém trhu autorádia. S jedinou výjimkou, společnosti LG a Sony přístroje k testu nakonec nedodaly. Ve výběru nenajdete ani Panasonic a VDO, tito výrobci v Evropě produkci auto-hifi pro koncové zákazníky ukončili a věnují se pouze OEM výrobě pro automobilky.

V testu jsme tak přivítali zástupce značek Alpine, Blaupunkt, Boss, Clarion, JVC, Kenwood, Pioneer a Sencor.

Základy v kostce

Všechna testovaná autorádia mají CD mechaniku pro přehrávání hudebních kompaktních disků a CD-R disků s MP3 soubory. I na silnicích druhé třídy jsme se čtením disků nezaznamenali problémy. Starosti si nemusíte dělat ani s různorodými MP3 soubory, zkoušeli jsme konstantní datové toky 128, 192 a 320 kbit/s, variabilní bitrate 192 - 320 kbit/s (z enkodéru LAME) a žádné rádio ani nezaváhalo.

Funkce RDS

RDS jsou doplňkové funkce rozhlasového přijímače.

AF - alternativní frekvence, autorádio se samo přeladí na silnější kmitočet, který vysílá stejnou stanici

TP - identifikuje stanici vysílající dopravní informace

TA - spustí reprodukci relace dopravních informací, i když posloucháte třeba MP3 soubory z USB

CT - přesný čas

PTY - výběr stanice podle vysílaného žánru

RT - zobrazení doplňkových textových informací

Samozřejmostí je FM rozhlasový přijímač s RDS. Zde jsou velké rozdíly především v kvalitě příjmu, nejlépe hodnotíme tunery Alpine a Kenwood. Ladí rychle, citlivě, čistě a s velmi dobrým zvukem.

Všechna testovaná rádia mají čelní USB vstup. Ten si vždy poradil s 4GB flashkou se souborovým systémem FAT32. Samozřejmostí ale není spolupráce s přehrávači iPod. Mohou nastat tři situace: autorádio si s iPodem neporadí (Blaupunkt, Clarion, Sencor), potřebujete k němu speciální kabel (Alpine, Boss) a nebo hraje rovnou po připojení k USB portu (JVC, Kenwood, Pioneer). Boss, Pioneer a Sencor přidávají i slot pro SD kartu.

Některá autorádia poslouží i jako hlasitá handsfree a umožňují pomocí Bluetooth připojit mobilní telefon. Kompletně připravený je Sencor, téměř připravený je Clarion a s trochou investic lze dovybavit Alpine. Možná zajímavější je možnost bezdrátově přehrávat hudbu z mobilního telefonu prostřednictvím A2DP protokolu. To v testu bez dodatečných investic umí Clarion a Alpine. Je to maximálně pohodlné, avšak je třeba počítat se zkreslením zvuku daném kompresí pro Bluetooth přenos.

Přípojná místa: využijí jen fajnšmekři

Typická instalace zabere jen pár chvil. Do šachty v palubní desce přišroubujete dodaný rámeček, z automobilu "vyčnívající" kabely s ISO konektory zapojíte do rádia, zasunete konektor koaxiálu od střešní antény a rádio zasunutím zamknete v rámečku.

Autorádio můžete ale použít i jako hlavní jednotku (head unit) do složitějších instalací. Například s externími zesilovači a subwooferem. JVC a Pioneer nabízí kompletní šestici linkových výstupů (přední a zadní kanály, subwoofer), Blaupunkt a Boss čtveřici pro přední/zadní kanály (nebo subwoofer) a nakonec Alpine, Clarion, Kenwood a Sencor jen dvojici cinchů pro zadní kanály nebo subwoofer.

Výsledek v kostce

Nejlepší hodnocení si z testu odnáší autorádio Kenwood, které ostatní překonalo téměř ve všech ohledech. Na stříbrné příčce se umístilo JVC, především za přívětivé ovládání a výborný zvuk. Bronz získává autorádio Clarion, které k velmi dobrému zvuku přidává nadstandardní výbavu v podobě Bluetooth streamování a telefonování.

Alpine CDE-111R

Pokud společnost Alpine zaměstnává nějakého designéra, pravděpodobně jen celý den sedí a popíjí saké. Vzhled jejich autorádií se totiž již mnoho let prakticky nezměnil.

Alpine CDE-111R

Do jisté míry je to dobře. Rozměrný ovladač hlasitosti a čtveřice rozměrných svítících ovladačů po levé straně jsou ergonomicky stále naprosto v pořádku. Trochu horší je to s jejich využitím. Funkčnost ovladačů zastydla před pár lety, kdy se v autě ještě "empétrojky" neposlouchaly. Tak například věnovat jeden z nejexponovanějších ovladačů přepínání vlnových rozsahů rádia je nesmysl, kdy jste naposledy pustili dlouhé nebo střední vlny? Ovladač přeskočení na další adresář na USB paměti by byl mnohem praktičtější. Tuto funkci nahmatáváte v řadě drobnějších tlačítek pod displejem. 

USB konektor je součástí odnímatelného čelního panelu, kryje ho gumový špuntík, který sice nepřekáží, ale netroufám si odhadnout, za jak dlouho se jeho tenká stopka utrhne.

Autorádio je připraveno pro použití s mobilním telefonem, a to jak pro hlasitou handsfree (konektor pro mikrofon je na zadním panelu), tak i bezdrátový poslech muziky. Jedním z rozdílů oproti vyšším modelům je však absence Bluetooth modulu, musíte použít externí BT modul KCE-400BT. Ten umožní nejen telefonování, ale i příjem muziky přes protokol A2DP a ovládání přes AVRCP. Nadšení kazí poněkud krutá cena, modul vás přijde na podobné peníze jako samotné autorádio.

Podobně je na tom připojení iPodu. Zapojení přehrávače do čelního vstupu vyvolá pouze nápis "unit error". Pro připojení iPodu potřebujete speciální kabel KCE-433iV, který však přijde na pětistovku.

Při přehrávání MP3 displej zobrazuje čas a pořadí skladby, na přání zobrazí i názvové informace. Adresáře a soubory lze procházet obousměrným krokováním (bez zobrazení názvů), nebo vyhledáváním v seznamech adresářů a souborů. Za jízdy ale využijete jen první možnost. CD mechaniku nerozhodí ani české kvalitní silnice.

Alpine CDE-111R

Rádio hodnotíme jako vysloveně excelentní. Ladí rychle a přesně,  je velmi citlivé a příjem naprosto čistý. A jeho zvuk je prakticky na vrcholu toho, co lze od rozhlasového vysílání očekávat. Uložit můžete až 18 VKV stanic, stiskem jednoho tlačítka přijímač naladí a uloží šest nejsilnějších stanic v dosahu. RDS nabízí funkce AF, TA, TP a RT.

Zvukově se Alpine povedl. Při přehrávání hudebních CD velmi, u MP3 souborů docela. Projev je velmi barevný, živý a zábavný. Nemá sice jiskru Kenwooda, ale i tak vás bude poslech bavit. Ve složitějších nahrávkách se zvuk mírně slévá ve středech, což je dáno tím, že zvuk trochu postrádá jemné detaily, kontury zvuků a občas i trochu té ostrosti. Bubny jsou mohutné, ale s komornější dynamikou.

Poslouchá se však hezky. Velmi spokojení jsme byli jazzu a také u rockových Rammstein (i při vysoké hlasitosti mohutné, dravé a dynamické).

Cena: 3 390 Kč (on-line průměr, včetně DPH)

Blaupunkt Madrid 210

Úplná novinka legendárního výrobce se do testu vešla jen tak tak. Jeho doporučená cena je totiž o stovku nižší než spodní limit testu a na internetu lze autorádio koupit i kolem 2 500 Kč. Ukázalo se ale, že se neztratí ani v dražší konkurenci.

Blaupunkt Madrid 210

Z hlediska designu není moc co vytknout, panel je přehledný, tlačítka rozměrná a s křížovým ovladačem se neztratíte ani na flashce plné MP3 souborů. Hloupě je vyřešena jen krytka USB portu, je gumová a zavírá se pružným úchytem. Jednou rukou tak USB paměť nevyměníte. Krytka je ale poměrně robustní, utrhnutí nehrozí. Plastová dvířka jsou však mnohem praktičtější.

Segmentový displej je rozumně čitelný i na slunci, ukazuje jak čas přehrávání, tak názvové informace z ID3 tagů MP3 souborů. Kulatý ovladač hlasitosti s  pogumovanými boky se dobře drží, jeho stisk aktivuje okamžité umlčení "mute". To je ideální, když zvoní telefon. Pokud aparát využíváte i jako hudební přehrávač, můžete jej připojit do linkového jack 3,5mm vstupu, umístěném hned pod USB portem. Přehrávač iPod není podporován.

Při přehrávání MP3 přijde vhod křížový přepínač: nahoru/dolů listujete adresáři, doleva/doprava přeskakujete jednotlivé skladby. Hledání usnadní výpis adresářů, kterými lze rychle listovat. CD mechanika potěšila rychlým chodem a také inertností vůči otřesům, bez zaváhání hrála při jakýchkoli otřesech.

Blaupunkt Madrid 210

Geniální, a u Blaupunktu tradiční, je možnost spuštění autorádia i bez klíčku v zapalování. Autorádio se v tomto režimu po hodině reprodukce samo vypne a nehrozí tak vybití akumulátoru.

Tuner s RDS ladí rychle, je průměrně citlivý, zvuk trochu zahuhlaný. Řekněme solidní průměr. K dispozici je možnost automatického přepínání na vysílání dopravního zpravodajství, tedy TA. Můžete využít i AF, TP, RT a PTY. 

Zvukově se Madrid 210 řadí spíše k lepšímu průměru. Poslech neurazí, ale ani nenadchne. V reprodukci nic nechybí, nabízí i solidní porci detailů a zvukových podrobností, ale chybí mu jiskra a náboj. Kritiku si zaslouží menší dynamika basů, poslech je celkově sušší. Rocková muzika se při vyšších hlasitostech slévá. 

cena: 2 790 Kč (on-line průměr, včetně DPH) 

Boss 835UI

Na českém trhu není kalifornská značka Boss Audio Systems (neplést se značkou Bose) příliš známá, vyrábí však široké spektrum autohifi produktů, především autorádií, zesilovačů, zvukových procesorů, reproduktorů a zobrazovačů. Testované rádio nás však zklamalo. Prakticky ve všech ohledech odpovídá spíše neznačkové asijské produkci nabízené na tržištích.

Boss 835UI

Po designové stránce mohu nekritizovat jen dobře ovladatelný podsvětlený ovladač hlasitosti, plastová dvířka USB portu, 3,5mm jack konektor pro připojení kapesních přehrávačů a slot pro SD karty za čelním panelem. Méně veselá je nutnost dokoupit speciální kabel pro připojení iPodu, přijde na zhruba 600 Kč.

Asi nejpalčivější je samotné ovládání. Na čelním panelu totiž nenajdeme žádná tlačítka, jen bíle podsvětlené dotykové segmenty. Zkusil si to pan designér za jízdy? Absence jakékoli hmatové odezvy naprosto znemožňuje ovládání poslepu. Vždy se musíte podívat, kam saháte. To je u zařízení typicky instalovaného mimo řidičův výhled vysloveně nebezpečné.

Přibalený dálkový ovladač využijí spíše cestující ze zadních řad, pro řidiče je neskladný a nepřehledný. Ale i tak je to bonus navíc.

Boss 835UI

Přehrávání USB umožňuje krokování po souborech a po adresářích. Je tu i funkce "browse", ale vzhledem k tomu, že ukazuje jen čísla skladeb, nikoli názvy, je jen těžko využitelná. Žádné záludnosti neskýtá přehrávání CD, odolnost mechaniky proti otřesům je vynikající.

Rádio ladí slušně, je průměrně citlivé, stanice zní poměrně čistě. Horší je to s jeho zvukem, je nepříjemně zahuhlaný a dutý, skoro jako by měli všichni "rýbu". Nabídka RDS funkcí je velmi bohatá - AF, CT, PTY, RT, TA a TP. Využít můžete funkci rychlého uložení šesti nejsilnějších stanic.

Zvukově je Boss jednoznačně nejhorší v testu. Zahalený, tupý, nezáživný projev spíše otravuje, než baví. Nuda. Maximálně jako tichá kulisa. Nejlépe se mu podařil Rammstein, byl to docela "rachot", i když zde jsme narazili na strop, a to hodně nízký výkon integrovaného zesilovače. Výrobce uvádí 4x80W, což si lze vysvětlit jedině tak, že někde místo sčítání násobil.

cena: 3 590 Kč (on-line průměr, včetně DPH) 

Clarion CZ301E

Tradiční výrobce autohifi vměstnal i do základního modelu docela dost funkcí. Přehrávač iPod sice připojit neumí, zato můžete bezdrátově poslouchat muziku z mobilu (A2DP) a také telefonovat (HFP). Při přehrávání hudby je ovládání omezeno jen na přeskakování skladeb, vše ostatní, tedy nejčastěji výběr alba, uřídíte jen z připojeného telefonu.

Clarion CZ301E

Telefonní hovory můžete přijímat i během poslechu CD nebo rádia, na displeji vidíte číslo volajícího. Hovor můžete i vytočit, buď nekomfortním zadání čísla, nebo výběrem z telefonního seznamu (postupné řazení), případně čísel z posledních příchozích, odchozích a ztracených hovorů. V čelním panelu je integrován mikrofon, ten je však v autě nepříliš použitelný, hovor byl špatně srozumitelný i v tiché místnosti. Lepší je proto zapojit mikrofon (není v příslušenství) do konektoru na zadním panelu. Pak je kvalita hovoru výborná v obou směrech.

Clarion CZ301E

Čelní panel je přehledný, ovladač hlasitosti dobře uchopitelný, koncepčně nás nepotěšila jen drobná tlačítka na procházení adresářů na USB paměti umístěná pod displejem. Ten je však ukázkově čitelný a přehledný, kvůli velkým znakům však všechny názvové informace hodně skrolují. USB port je kryt plastovými dvířky, paměť snadno vyměníte jednou rukou. Linkový vstup s konektorem jack 3,5 mm jen o trochu níže.

Přehrávání CD je nepřerušované. Rádio ladí velmi rychle a čistě, je citlivé a velmi slušně hraje. Uložit můžete až 24 stanic, manuálně i automaticky. Vyhledat nejsilnější vysílače v okolí neumí. Nabízí RDS funkce AF, TA, TP, RT a PTY.

Reprodukce je krásně plná, velmi příjemná, v rámci barevného spektra bychom ji označili jako teplejší. Výšky jsou příjemně definované, metličky umí být i kovově ostré. Jedinou výtkou je méně úderná dynamika. V reprodukci je dostatek měkčích basů, ale trochu chybí kontury. Nemá tolik ostrých detailů, ale je to celkem zábavné.

cena: 3 390 Kč (on-line průměr, včetně DPH)

JVC KD-R621

Z hlediska designu není autorádiu prakticky co vytknout. Jmenujme velký ovladač hlasitosti, tvarově odlišená rozměrná tlačítka a především zcela ideální křížový ovladač na řidičově straně (doleva/doprava přeskakujete skladby, nahoru/dolů adresáře). Škoda jen, že tato logika funguje jen s USB pamětí, s připojeným iPodem musíte alby listovat přes menu. Sice velmi přehledně, ale za jízdy to neuděláte. iPod je v tu chvíli zadokován a jeho ovládací prvky jsou nefunkční.

JVC KD-R621

Za zmínku stojí výběr ze 30 tisíc barev podsvětlení tlačítek a displeje. Ne, není to překlep, možnosti barevného nastavení jsou téměř neomezené, fungují navíc zvlášť pro displej a pro zbytek panelu. Takže pro hračičky.

Displej je přehledný, informačně bohatý a velmi dobře čitelný. Až na dvě výjimky. Pokud máte rádio zamontované nízko v palubce a koukáte na něj hodně z vrchu, horní řádek displeje je téměř celý zakrytý okolním rámečkem. A navíc, za slunečného počasí se na displeji se vytváří odlesky a vy neuvidíte lautr nic.

USB konektor je kryt plastovými dvířky, které po otevření zmizí v útrobách čelního panelu a vy je tak neulomíte. V těsném sousedství je i 3,5mm jack pro připojení kapesního přehrávače. CD mechanika četla většinu času spolehlivě, jen jednou se ale stalo, že po dlouhém hopsání přes výmoly zvuk přeskočil. V běžném provozu je to nepodstatné, jiné mechaniky v testu to však zvládly bez ztráty kytičky.

JVC KD-R621

Rádio je připraveno i na streamování muziky a telefonování pomocí Bluetooth, je k tomu však potřeba dokoupit adaptér za zhruba 1 600 Kč. Ten je pak vybaven i tlačítky pro realizaci telefonních hovorů. Výhodou je přibalený dálkový ovladač.

Rozhlasový přijímač ladí docela svižně, čistě a s kvalitním zvukem. Oblíbené stanice můžete uložit do osmnácti předvoleb, RDS nabízí AF, TA, TP a RT.

Zvukově se rádio povedlo. Není sice tak hifisticky detailní jako Kenwood, ale dynamiky a razance nabízí dostatek. Projev je frekvenčně vyvážený, hutný, příjemný na poslech, bubny jsou úderné, ale kopáky by mohly být mohutnější. Na jedničku si JVC poradilo s Rammsteiny. Opravdu skvělé, brutální, dynamické, s čistým vokálem.

cena: 3 190 Kč (on-line průměr, včetně DPH)

Kenwood KDC-455U

Tohle autorádio si nás získalo nejvíce. Evidentně ho navrhoval někdo, kdo tráví v autě hodně času a ví, co se řidiči hodí a co ne. Je více než jasné, že s kolegou od JVC sdílí mnoho dílů, dokonce bychom se nedivili, kdyby se rodili na stejné výrobní lince. A jak se nám JVC líbilo, Kenwooda musíme hodnotit ještě o něco lépe.

Kenwood KDC-445U

Velmi decentní vzhled s bílým podsvětlením a světle modrým displejem (je nabízen i v dalších barvách) v palubce neruší a zároveň se výborně ovládá v noci i poslepu. USB port je za plastovými dvířky, které po otevření v čelním panelu zmizí. Kolem portu i linkového vstupu je bílé obrysové podsvětlení, típat s pamětí v ruce nebudete ani v úplné tmě.

S ovladačem hlasitosti se dobře pracuje, i když je regulace hlasitosti o trochu rychlejší, než bych si v autě přál. V těsném sousedství je tlačítko pro vzestupné přeskakování adresářů, pohyb po skladbách je na prvním dvojtlačítku pod displejem, tedy snadno nahmátnutelné. Alba a skladby je možné prohledávat i s využitím multifunkčního ovladače hlasitosti, to však za jízdy nezkoušejte. U iPodu je to bohužel jediný způsob, přeskakování na další album tam nefunguje. Nejelegantnější je tak přehrávání z playlistu iTunes.

Kenwood KDC-445U

Displej výborně předává názvové informace z ID3 tagů, nebliká, neskroluje, ale vždy víte, co posloucháte.

K rádiu nemáme výhrad, je rychlé, přesné, citlivé, naladěné stanice hrají čistě a zvuk je výborný. Uložit můžete až 18 předvoleb, automatika na pokyn nalezne a uloží šest nejsilnějších stanic v okolí. RDS umí AF, TA, TP, RT a PTY.

Zvuk je skvělý. Velmi dynamický, s důraznými basy, výrazným vokálem a ostrými, ale trochu méně výraznými výškami. Projev je suverénní, plný a hutný, je patrný velký výkon a z toho pramenící dynamika. U jazzu nás nadchly barevné a výrazně podané detaily, každý nástroj zní zvlášť se solidní lokalizací.

Bez zásahu ekvalizéru jsme pociťovali lehký objemový nedostatek vysokých kmitočtů. V našem případě se jako optimální ukázalo nastavení tónové regulace výšek na +2. Rammstein razantní, důrazný, pevný a agresivní, zkrátka přesně tak, jak je máme rádi.

cena: 2 990 Kč (on-line průměr, včetně DPH)

Pioneer DEH-6300 SD

V oblasti autohifi je Pioneer jednoznačně pojmem. Spojení rudě podsvětlených tlačítek a jejich obrysů vypadá v palubní desce atraktivně a trochu agresivně. Nikoho však nenechá na pochybách, kdo se stará o muziku.

Pioneer DEH-6300SD

Drobnou výtku směřuji k úzkému prstenci ovladače hlasitosti, větší kritiku pak k jeho opravdu multifunkčnímu provedení. Funguje nejen jako otočný ovladač hlasitosti a obligátní tlačítko OK, ale také jako kolébkový přepínač pro pohyb v menu a výběr skladeb. Skvělý nápad, ale za jízdy jsem při snaze změnit hlasitost občas něco přepnul, či posunul. Více je někdy až moc.

Pokud si ale zvyknete, je obsluha pohodlná (nahoru/dolů přeskakujete adresáře, doleva/doprava skladby). Alespoň u USB paměti, po připojení iPodu musíte využít vyhledávací funkci. Je to standardní, ale za jízdy ne zrovna použitelné řešení. Pod podsvětleným USB portem, krytém šikovnými dvířky, naleznete i linkový vstup pro mobilní telefon, nebo MP3 přehrávač.

Pioneer DEH-6300SD

Mimo USB paměti a iPodu můžete připojit i SD kartu, její šachtička je schovaná za čelním panelem.

Rozhlasový přijímač patří ve všech ohledech spíše k průměru. Ladění je pomalejší a zvuk je ve výsledku trochu dutý. K dispozici je 18 předvoleb, automatika na požádání uloží šestici nejsilnějších stanic v okolí a nechybí funkce AF, TA, TP, RT a PTY.

Musíme smutně konstatovat, že zvukově Pioneer zklamal naše očekávání. Po zkušenostech se staršími modely jsme ho brali jako předpokládaného vítěze, avšak Kenwood, JVC, nebo Alpine umí o poznání lépe. Zvuk je frekvenčně vyrovnaný, přesně vykreslených výšek je dostatek, stejně jako dynamických basů. Projev je ale mdlejší, žádná velká zábava, dokonce při testech zazněl výraz nuda. Chybí drive a šťáva, oproti Kenwoodu i výraznější detaily.

Nejvíce nás oslovila reprodukce Rammstein, zde je síla a razance zvuku zásadním kladem. Byl to jedním slovem nářez. Výhodou je energie na basech, která tak dokáže k životu probudit i typicky "ospalejší" originální reproduktory automobilek.

cena: 3 490 Kč (on-line průměr, včetně DPH)

Sencor SCD-7605BMR

Mezi typickými auto-hifi výrobci je Sencor trochu vetřelcem. Není to výrobce, ale značka (brand) a spíše než autorádii je známá bílou technikou a televizory. Na papíře ale patří funkční výbavou k tomu lepšímu.

Sencor SCD-7605BMR

Jedním z trumfů je Bluetooth telefonování a poslech muziky. Pro telefonování je přibalen i mikrofon se "zvedacím" tlačítkem. Kvalita hovoru byla bohužel tristní, vy slyšíte dobře, v opačném směru je hovor nepříliš srozumitelný. Hovory lze snadno přijímat, poměrně snadno zopakujete své poslední volání, víc tu ale myslím za jízdy nelze realizovat. A2DP streamování muziky funguje solidně.  

Musím pochválit slot pro SD kartu na čelním panelu, políček by si výrobce naopak zasloužil za krytku USB portu. Pokud se neulomí stářím, tak ji dříve či později urvete vzteky. Plete se totiž pod prsty a zapojit tak paměť není nejsnadnější úkol. Na čelním panelu najdeme i vstup pro kapesní přehrávač.

Ovládání patří k průměru: pogumovaný ovladač hlasitosti je fajn, přeskakování alb (adresářů) jinak neoznačenými tlačítky "5" a "6" pod displejem však méně. Displej informace skroluje o sto šest, kvůli prosvítajícímu podsvícení segmentů nepatří mezi nejčitelnější. Výborný je dálkový ovladač včetně sady pro instalaci na volant.

Sencor SCD-7605BMR

CD mechanika je, v testu jako jediná, kryta výklopným čelním panelem. Odolnost proti otřesům je výborná. Rádio je ve všech ohledech průměrné, RDS nabízí AF, TA, TP a RT.

Zvukový projev nenadchne, ale rozhodně neurazí. Je trochu mdlý, výškám schází ostřejší kontury, dynamika patří k průměru. Vokál zní ale čistě a výrazně, v rozumné míře reprodukuje i detaily. Rammstein slušný, ale při vyšší hlasitosti nám vadily dunivější basy.

cena: 2 990 Kč (on-line průměr, včetně DPH)