Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Evropě se ukázala pákistánská stíhačka JF-17 Thunder

aktualizováno 
Ve spolupráci s Čínou vznikl v Pákistánu víceúčelový bojový letoun JF-17 Thunder. Na pařížském aerosalonu se objevil letos poprvé.

Letoun JF-17 Thunder má v Pákistánu postupně nahrazovat starší stroje čínské, francouzské nebo ruské provenience. Vývoj stroje začal v roce 1999.

Většinu vývoje zajistila čínská, státem vlastněná firma Chengdu Aerospace Corporation, nicméně náklady na vývoj byly rozděleny rovným dílem s pákistánskou společností Pakistan Aeronautical Complex (PAC). 

První let stroje proběhl v roce 2003. O čtyři až pět let později bylo prvních osm strojů dodáno z Číny do Pákistánu. V roce 2009 byla podepsána objednávka na dalších 42 bitevníků, celkem jich má být dodáno 110. V roce 2013 provozovalo pákistánské vojenské letectvo na 50 těchto letounů a výroba pokračuje. Na pařížském aerosalonu se prý podařilo podepsat další kontrakt. Kupcem má být nejmenovaná asijská země. Již dříve byla podle serveru Military Today podepsána objednávka na 26 těchto strojů s Ázerbajdžánem.

JF-17 Thunder má konvenční aerodynamický vzhled. Letadlo je vybaveno ruským motorem Klimov RD-93. Jedná se o odvozeninu z RD-33, který se používá na stíhačkách Mig-29. Čína však vyvíjí vlastní motor, který bude vycházet RD-93, a i ten se patrně objeví na tomto stroji.

Fotogalerie

Aktuální verze letounu je určena pro protivzdušnou obranu a zvládne i mise proti pozemním cílům. Využívá k tomu italský radar Grifo S-7, který umožňuje sledovat i zem. Ve výzbroji má stroj jeden 23mm kanon GŠ-23 nebo dvouhlavňový 30mm GŠ-30.

JF-17 je vybaven pěti závěsníky a na konci křídel je prostor pro rakety a palivové nádrže. Jako primární zbraň JF-17 využívá čínské PL-12/SD-10  vzduch-vzduch rakety středního dosahu s aktivním radarem. Letadlo také může nést čínské střely PL-7, PL-8, PL-9 s krátkým dosahem nebo americké AIM-9P, které mohou být namontované právě na kolejnicích na koncích křídel.

JF-17 jakožto víceúčelový stíhací letoun může nést také laserem naváděné bomby. Maximální užitečné zatížení je asi 3,7 tuny.

V roce 2013 Pákistán zahájil práce na vylepšené JF-17 Thunder (Blok 2). Ta má vylepšené systémy vlastní ochrany a umožňuje doplňování paliva za letu. V návrhu je dvojsedadlová varianta tohoto bitevníku.

Oprava: V textu jsme upravili správné označení na „kanon GŠ“ a doplnili info o celkovém počtu dodaných letounů.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.