Firma Immersive Media ve spolupráci s IMTS, CNN a dalšími snímá a publikuje videa z Port-au-Prince. Z technického hlediska jde o nepochybně zajímavý projekt, ačkoli ne nový, služeb společnosti Immersive Media ostatně využil i Google při tvorbě svého Street View.
Kamera cestuje buď na autě, nebo na speciálním batohu. Celkem jedenáct objektivů nabízí 360 stupňové pokrytí, tedy kompletní panorama. Díky GPS záznamům jsou videa přesně lokalizovaná. Mohou být přenášena téměř v reálném čase do centra, nebo sledována zpětně on-line, přičemž nahrávky jsou údajně optimalizovány i pro pomalé připojení. Každý snímek obsahuje 100 megapixelů, za sekundu je jich pořízeno třicet.
Pro uživatele je celá technologie o to lákavější, že se může nechat vtáhnout do děje a interaktivně měnit přiblížení i natočení záběru, jako kdyby byl kameramanem. "Videa mohou uživatelé vkládat do stránek, sdílet na Facebooku nebo na Twitteru," píše Immersive Media. Nabízí se ovšem otázka, zda budou videa užitečná i pro ty, kterým mají podle mluvčího společnosti pomáhat: "Všichni (...) děláme vše proto, abychom zlepšili okamžitou i dlouhodobou situaci na Haiti," říká Myles McGovern, šéf firmy. "Jak ukázaly minulé přírodní katastrofy, detailní obrazová dokumentace postižených oblastí je nesmírně důležitá pro záchranářskou činnost i budoucí plány."
Nové technologie, katastrofa, média
Při přírodní a sociální katastrofě takových rozměrů, jako bylo lednové zemětřesení na Haiti, se hodí každý způsob pomoci. Protože navíc místní záchranné složky nejsou s to koordinovat mezinárodní pomoc, hledají se i nové způsoby a zapojují nové technologie.
V případě zapojení panoramatických kamer jsme však na pochybách, zda a jakým způsobem jde reálně tuto technologií využít ke skutečné pomoci, a nakolik se jedná o snahu konkrétních firem zviditelnit se. Právě tisková zpráva, zveřejňování videí a spolupráce s médii naznačují bohužel spíše pokus dostat svou značku do zpráv, pokud možno v pozitivních souvislostech.
Přesto je možné, že podrobná videa budou sloužit i k užitečnějším účelům než k jejich sdílení na sociálních sítích, a že se tak nakonec nová technologie nějakým způsobem pozitivně projeví. V tuto chvíli však není jisté, zda není prvotním cílem spíše krutá reality show.
Je i na médiích, aby o podobných PR snahách podávala zprávy s patřičným odstupem - stomegapixelová kamera na batohu je sice úžasná, ale větší radost bychom měli, kdybychom se s ní jeli podívat třeba na průvod v New Yorku, karneval v Riu nebo oslavy nového roku v Pekingu. Pak by skutečně šlo o demonstraci infotainmentové technologie na patřičném tématu, ne na lidském neštěstí.
Zdroje:
- Tisková zpráva Immersive Media (anglicky)
- IM nabízí videa záchranářům na Haiti (anglicky)
- CNN: jak Haiti 360 funguje (anglicky)