Immersive Media a jejich projekt interaktivních panoramatických videí ze zemětřesením postiženého Haiti

Immersive Media a jejich projekt interaktivních panoramatických videí ze zemětřesením postiženého Haiti | foto: Immersive Media

Panoramatická 360° kamera natáčí na Haiti, prý pomáhá záchranářům

  • 10
Na zemětřesením postiženém Haiti filmuje Immersive Media a CNN s pomocí panoramatické kamery. Uživatelé mohou videa interaktivně procházet a sdílet s ostatními. Celý projekt má sloužit k pomoci při likvidaci následků katastrofy. Možná ale pomáhá spíše firmě ke zviditelnění.

Firma Immersive Media ve spolupráci s IMTS, CNN a dalšími snímá a publikuje videa z Port-au-Prince. Z technického hlediska jde o nepochybně zajímavý projekt, ačkoli ne nový, služeb společnosti Immersive Media ostatně využil i Google při tvorbě svého Street View.

CNN předvádí technologii za projektem Haiti 360

CNN předvádí technologii za projektem Haiti 360 - kameru má reportér na speciálním batohu

CNN předvádí technologii za projektem Haiti 360

To, co kamera zabírá, může "kameraman" sledovat na speciálních brýlích, a případně kameru i ovládat.

Kamera cestuje buď na autě, nebo na speciálním batohu. Celkem jedenáct objektivů nabízí 360 stupňové pokrytí, tedy kompletní panorama. Díky GPS záznamům jsou videa přesně lokalizovaná. Mohou být přenášena téměř v reálném čase do centra, nebo sledována zpětně on-line, přičemž nahrávky jsou údajně optimalizovány i pro pomalé připojení. Každý snímek obsahuje 100 megapixelů, za sekundu je jich pořízeno třicet.

Immersive Media a jejich projekt interaktivních panoramatických videí ze zemětřesením postiženého Haiti

Pro uživatele je celá technologie o to lákavější, že se může nechat vtáhnout do děje a interaktivně měnit přiblížení i natočení záběru, jako kdyby byl kameramanem. "Videa mohou uživatelé vkládat do stránek, sdílet na Facebooku nebo na Twitteru," píše Immersive Media. Nabízí se ovšem otázka, zda budou videa užitečná i pro ty, kterým mají podle mluvčího společnosti pomáhat: "Všichni (...) děláme vše proto, abychom zlepšili okamžitou i dlouhodobou situaci na Haiti," říká Myles McGovern, šéf firmy. "Jak ukázaly minulé přírodní katastrofy, detailní obrazová dokumentace postižených oblastí je nesmírně důležitá pro záchranářskou činnost i budoucí plány."

Nové technologie, katastrofa, média

Při přírodní a sociální katastrofě takových rozměrů, jako bylo lednové zemětřesení na Haiti, se hodí každý způsob pomoci. Protože navíc místní záchranné složky nejsou s to koordinovat mezinárodní pomoc, hledají se i nové způsoby a zapojují nové technologie.

V případě zapojení panoramatických kamer jsme však na pochybách, zda a jakým způsobem jde reálně tuto technologií využít ke skutečné pomoci, a nakolik se jedná o snahu konkrétních firem zviditelnit se. Právě tisková zpráva, zveřejňování videí a spolupráce s médii naznačují bohužel spíše pokus dostat svou značku do zpráv, pokud možno v pozitivních souvislostech.

Přesto je možné, že podrobná videa budou sloužit i k užitečnějším účelům než k jejich sdílení na sociálních sítích, a že se tak nakonec nová technologie nějakým způsobem pozitivně projeví. V tuto chvíli však není jisté, zda není prvotním cílem spíše krutá reality show.

Je i na médiích, aby o podobných PR snahách podávala zprávy s patřičným odstupem - stomegapixelová kamera na batohu je sice úžasná, ale větší radost bychom měli, kdybychom se s ní jeli podívat třeba na průvod v New Yorku, karneval v Riu nebo oslavy nového roku v Pekingu. Pak by skutečně šlo o demonstraci infotainmentové technologie na patřičném tématu, ne na lidském neštěstí.

Zdroje: