Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Středa 1. října 2014. Igor

Pašeráci drog do USA používají stále důmyslnější ponorky

Celých pět tisíc kilometrů dokážou urazit modernizovaní pašeráci v ponorkách vytvořených na objednávku. Do USA tak mohou dopravit tuny drog, aniž by je zaznamenaly pobřežní radary. Dříve se ponorky ponořily jen napůl, teď už jsou pod vodou celé.

"Poloponorka" (tj. plavidlo neschopné ponoření) ze skelných vláken postavená kolumbijskými pašeráky drog. Díky zvolenému stavebnímu materiálu je těžko zjistitelná sonarem či radarem. Mívají také stínění shora, aby je neprozrazovaly teplo a samozřejmě maskovací zbarvení. | foto: U.S. Coast Guard & U.S. Navy

Latinskoamerické gangy pašující drogy do Spojených států používají stále důmyslnější ponorky. V minulosti šlo o stroje, které potřebovaly částečně vykukovat na hladinu kvůli přívodu vzduchu. Nové modely se ale vynořují jen v noci kvůli dobití baterií dieselovým motorem. Za poslední rok jich přitom výrazně přibylo, což dělá vrásky americké pobřežní stráži a protidrogovým agentům. Informoval o tom deník The New York Times.

Vylepšené ponorky dokážou pod hladinou urazit prakticky celých zhruba pět tisíc kilometrů z Ekvádoru do Los Angeles. Uvezou přitom kolem deseti tun kokainu. Zatímco v minulosti je pašeráci nasazovali ve vodách Tichého oceánu, nyní se tyto stroje stále častěji objevují i v Karibiku.

Americké úřady zatím zaznamenaly tři různé typy ponorek poháněných dieselovými motory. Drogové gangy je nechají vyrábět v tajných továrnách v jihoamerické džungli. Američané se přitom obávají, že ponorky postupně nahradí dosud velmi rozšířené pašování v rychlých člunech. Na ty se obvykle vešla jen jedna tuna kokainu a byly také snáze odhalitelné.

Ponorka patřící drogovým pašerákům zabavená v červenci 2010 v Ekvádoru

Ponorka patřící drogovým pašerákům zabavená v červenci 2010 v Ekvádoru

Úřady ve Spojených státech se rovněž obávají, že ponorky by mohly sloužit i k převozu teroristů či zbraní. Zatím ale o něčem takovém nemají informace. Drogové gangy se navíc tradičně soustředí na své "podnikání" a nemají příliš důvod spolupracovat s teroristy. Ponorky ale pro ně někdy vyrábějí nezávislí dodavatelé, kteří by mohli plavidla prodat komukoliv, kdo nabídne správnou cenu, napsaly The New York Times.

"Tato plavidla jsou natolik schopná plavby, že nepochybuji o tom, že by se s dostatkem paliva mohla snadno dostat do přístavu ve Spojených státech," uvedl Mark Fedor z americké pobřežní stráže, který loni v září se svou jednotkou v Karibiku zachytil jednu z ponorek používaných pašeráky drog.

Američanům se stroj podařilo odhalit díky zpravodajským informacím z nového velitelského centra, které soustřeďuje a analyzuje informace tajných služeb USA, ale i dalších zemí bojujících s pašeráky kokainu. O plavidle zadrženém loni v září se tak vědělo, že vyplulo z Kolumbie a míří do Hondurasu. Fedor velící lodi Mohawk se stočlennou posádkou se tehdy nacházel nejblíže a nakonec ponorku zadržel.

Američané při podobných operacích kromě lodí využívají i pozemní a vzdušné jednotky. Loni se jim různým způsobem podařilo zadržet 129 tun narkotik směřujících do USA. Letos zatím měli o polovinu více zásahů než ve stejné době loni. Zaměřují se přitom na oblasti, kde drogy v Jižní Americe zahajují svou cestu, a pak na Honduras a Guatemalu, kde se překládají.

Autoři: ,
Témata: Drogy, Ponorka, Radar


Hyundai i40 1,7CRDI
Hyundai i40 1,7CRDI

r.v. 2012, naj. 39 645 km, diesel
438 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.