PCXDUMP - také DOS má nárok na obrázky (recenze programu)

  • 3
Jak dostat z programů screenshoty v DOSu? Tak tato otázka vrtá v hlavě jistě mnoha uživatelům PC. Jestliže i vy jste nezanevřeli na tento operační systém, máme pro vás řešení v podání programu PCXDUMP. Ten dokáže natípat v DOSu cokoliv.

Nedávno jsme se vás snažili seznámit s funkcí a použitelností schránky ve Windows, tudíž vkládání textu, obrázků či jiných dat v tomto operačním systému vám zajisté nečiní problémy. Ale co s programy v DOSu?

Teď si asi říkáte, že i zde lze využít služeb clipboardu (schránky) Windows. Máte pravdu. Skutečně stačí danou aplikaci spustit, počkat, než se vám otevře okno, a pak již stačí, za pomoci klávesové zkratky, odebírat obrázky (típat). Ale co když narazíte na program, který nemůže nebo z jakéhokoliv důvodu nesmí běžet v tzv. windows módu? Nezbyde vám, než nabootovat do DOSu. Ve Windows 95/98 standardní klávesou F8 skočíte do režimu MS-DOS, majitelé jiných operačních systémů jsou na tom poněkud hůře. Mohou sice též zvolit přes F8 "stav nouze v systému MS-DOS", ale i tak proběhne nabootování do Windows prostředí, odkud se spustí konzole pro DOS. Takže jste tam, kde jste byli. Do čistého prostředí se dostanete pouze bootovací disketou MS-DOS, 95 a 98. Ale o systémových disketách až jindy. Pokud jste se dostali úspěšně do DOS módu, gratulujeme.

Tak a teď k využitelnosti

Jistě si pamatujete, že některé hry vyžadovaly pro svůj chod jen DOSové jádro, podobné je to i s některými staršími programy. Příkladem budiž aktualizování BIOSu. Pokud byste si chtěli udělat obrázky jednotlivých kroků, nemáte jinou možnost, než vzít fotoaparát a jednoduše si nafotit celý postup na monitoru. Tato metoda je jistě účinná, ale ne dokonalá. Nejen že obrázky z fotek na tom budou kvalitou velmi špatně, ale pokud zrovna nepoužíváte stativ, dojde i k jejich rozmazání. Takže co zbývá? Jednoduché, ale přesto účinné típání. Za tímto účelem budete potřebovat rychlý, ale hlavně kvalitní prográmek, jakým může být například PCXDUMP.

Trocha teorie

Program ukládá veškeré obrázky do formátu PCX. Jde o grafický bitmapový formát, vyvinutý firmou Zsoft, v současné době patřící mezi nejstarší. Dodnes však patří stále mezi nejrozšířenější. Umožňuje kódovat 2,4,5 a 24 bitové obrázky. Pro kompresi používá RLE kódování. Jeho princip je založen na opakování stejných znaků, přičemž příznak opakování je detekovaný nastavením prvních dvou bitů na 1. PCX byl původně navržen k používání v programu Paintbrush.

PCXDUMP - nastavení

Aplikace PCXDUMP je hojně využívána i dnes, a to hlavně pro své jednoduché funkce. Jako jedna z mála totiž dokáže dělat obrázky v DOSu a zároveň je ihned ukládat na disk. My jsme její služby využili nedávno, v článku IBMFTOOL program pro nastavení firmware.

Samozřejmě jde o software patřící do tzv. rezidentních programů. V praxi to pak znamená asi toto: po natáhnutí PCXDUMPu do operační paměti dojde k jeho uložení na vyhrazené místo v RAM, kde je kdykoliv připraven k použití. Ovšem dojde-li k restartu systému, bude samozřejmě i on odstraněn z dočasné paměti.

Jak funguje? Snadno

Po rozpakování archivu se na disk usadí 13 souborů, z nichž jen dva jsou opravdu důležité. Jde o Pcxdump a Pcxlab. Druhý zmiňovaný je vlastně prohlížeč vytvořených obrázků, podobně jako ve Windows ACDSee. V dalších souborech pak najdete potřebnou dokumentaci k programu. Po spuštění Pcxdump souboru se objeví obrazovka s nastavením.

PCXLAB - prohlížeč

  • Chipset – zvolte váš grafický čip
  • DIR – implicitně nastaven adresář, kam se mají ukládat vytvořené obrázky
  • Gamma – nastaví světlost típaných obrázků
  • Hotkey – zde lze nadefinovat libovolnou klávesu pro típání (předefinováno SHIFT+ALT+C)
  • Int – nastavení přerušení programu (není zapotřebí měnit)
  • Mouse – aktivování típání pomocí myši
  • Name – dávkové pojmenování souborů (nastaveno DUMP)
  • Offset – specifikuje číslování ukládaných obr. (zadáte 20 a začne ukládat od 21), výsledný efekt - první uložený obr. s názvem DUMP0021
  • Overwrite – zakáže nebo povolí přepsání již existujícího souboru se shodným jménem
  • Shift – mění počet kombinací kláves
  • Sound – při ukládání obr. dojde k pípnutí, zde pípání můžete vypnout
  • Wide - nastavení velikosti obrazovky, volba UNUSED zajistí automatickou detekci

PCXDUMP - rozsirene nastaveni

Následuje rozšířené nastavení:

  • Animate – vytvoří dva obrázky v rozmezí zadaného času
  • Autodump – v nastavený čas bude provádět automatické ukládání, jde o jakousi zjednodušenou animaci
  • Memory – možnost měnit rezidentní nahrání buď do konvenční paměti, UMB, EMS, nebo jak do UMB, tak do EMS. Spuštění některých her je totiž závislé na vyhrazené velikosti určité paměti.
  • Stealth – nastavení vektorového přerušení (neměňte)
  • Time – doba, kdy přes příkaz INT 09h dojde ke snímání obrazovky
  • Video – nastavení rozlišení a barevné hloubky snímaného obrázku, nevyplněné políčko zvolí rozlišení automaticky (max. 1024x768 v 16 barvách)

Tabulka pro zadávání kódu do menu Video:

Číslo

Počet barev

Rozlišení

92 (5C hex)

256

640x480

94 (5e hex)

256

800x600

95 (5F hex)

16

1024x768

108 (6C hex)

256

800x600

115 (73 hex)

16

640x480

121 (79 hex)

16

800x600

125 (7D hex)

256

512x512

126 (7E hex)

256

640x400

PCXDUM - aplikování do paměti

Vaše nastavení teď stačí potvrdit políčkem Install PCXDUMP. Protože je program shareware, můžete ho využívat jen po dobu deseti dní, pak si budete muset za 30 USD zakoupit jeho licenci. Úplně dole uprostřed je uvedena jedna z kláves F1 až 12, kterou dojde k natažení programu do RAM.

Pozor: Program může běžet i ve Windows, ale zde nedochází ke korektnímu ukládání obrázků.

PCXDUM - v akci

Nyní nezbývá než popřát mnoho natípaných obrázků v DOSu, a pokud se neutípáte, dejte vědět. Škoda jen, že vývoj tohoto software byl zastaven v roce 1999, jistě by se dal dále zlepšovat a rozšiřovat.

PCXDUMP pochází z dánských programátorských dílen Viper Software.
O registraci nebo jen připomínky pište na adresu: jesperf@daimi.aau.dk.
Oficiální stránka je pak: http://daimi.aau.dk/~jesperf.