Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pět nejlepších okamžiků showmana Steva Jobse

aktualizováno 
Představování nových produktů firmy bylo skvěle připravené divadlo s jednou hvězdou v hlavní roli. Podívejte se na několik nejlepších výstupů Stevea Jobse v jeho nejslavnější veřejné roli.

Steve Jobs na konferenci v San Franciscu v roce 2003 | foto: Profimedia.cz

Steve Jobs byl údajně v soukromí poměrně tichý a nenápadný člověk. Když ale vyrazil na pódium v džínách a černém roláku, změnil se na hvězdu. Podívejte se s námi na velké chvíle skromného showmana, nejobratnějšího obchodníka v dosavadních dějinách počítačového průmyslu. A také upřímného řečníka a muže, který žil podle svých slov.

1984
Talent, jen trochu nesmělý

Zpoza železné opony jsme si toho nemohli všimnout, ale Jobs měl talent pro dramatická vystoupení už od začátku své kariéry. Ukazuje se to i při představení osobního počítače Macintosh v roce 1984. Při zpětném pohledu na svou kariéru Jobs tuto chvíli označil za jeden z mála skutečných převratů v oboru, které Apple způsobil.

Chyběl mu ještě trochu odstup profesionálního řečníka (po projevu se prý červenal a téměř se rozplakal), používal méně superlativů a vůbec méně mluvil. Ale nadšení dokázal už tehdy vzbudit ohromné.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

2001
Vítejte v chrámu Applu

Na marketingu firmy Apple je jen máloco náhoda. Dokonce i značkové obchody firmy jsou vytvářeny pomocí "inteligentního plánu" (děkujeme odpůrcům teorie evoluce za vhodný termín).

Jak jsme psali ve starším článku (zde), značkové obchody firmy s nakousnutým jablkem si berou často příklad z náboženské architektury a symboliky. Jobs ale vždy bral ohled na věřícího-zákazníka a dokázal vůbec první Apple store prodat jako unikátní směs samozřejmosti a puntičkářského plánování.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

2005
O smrti

S postupem času jsou veřejná vystoupení šéfa Applu stále lépe připravena a režírována. Jobs vystupuje stále sebevědoměji a často také teatrálněji. Až byste si mohli říct, že je vlastně jenom velmi dobrým obchodníkem.

Ale to je zřejmě jen dokonalý klam. Steve Jobs dokázal skvěle a k věci mluvit i o věcech mnohem komplikovanějších, než je elektronika.

Příkladem je jeho projev, který pronesl v roce 2005 na půdě Stanfordské univerzity. V přesvědčivosti vyjadřování a snaze o jednoduché vyjádření myšlenek proslov jednoznačně překonává jeho produktové projevy. (V tomhle ohledu je to ukázka toho, co bychom mohli s nadsázkou nazvat moderní americkou rétorickou školou.)

My jsme vybrali kousek, ve kterém Steve Jobs mluví o výhodách smrti. Nechceme být ironičtí, i když se to může zdát. Chceme ukázat, že Jobs nebyl jen "produktový vizionář" či "revolucionář", a kdo ví co ještě, ale i člověk s odvahou postavit se nevyhnutelnému konci a mluvit o něm otevřeně. 

Celý projev si můžete v angličtině prohlédnout zde.

2007
Tři v jednom

Vraťme se zpět k Jobsově profesionálnímu životu, který ho proslavil především. O tom, jak si pohrál s publikem při představování iPhonu jako "tří produktů v jednom", už jsme psali v první zprávě o jeho úmrtí zde. Ani to ale nemění nic na tom, že představení telefonu bylo Jobsovým velkým triumfem.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

2010
Plochá revoluce

Na závěr si necháme jednoduchou záhadu. U tabletu iPad napadá ještě dnes mnoho lidí jediná otázka: Vypadá to dobře, ale co s ním budu dělat? (Jen konkurence usilovně přemýšlí, proč s něčím podobným nepřišla dřív.)

Ale během Jobsovy prezentace vás tahle otázka ani nenapadne. Šéf Applu vás přesvědčí o tom, že iPad dokáže skoro všechno na světě, a vy se jenom divíte, že jste si ho ještě nekoupili.

Celé video si můžete v angličtině prohlédnout zde.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.