Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pět nejlepších okamžiků showmana Steva Jobse

aktualizováno 
Představování nových produktů firmy bylo skvěle připravené divadlo s jednou hvězdou v hlavní roli. Podívejte se na několik nejlepších výstupů Stevea Jobse v jeho nejslavnější veřejné roli.

Steve Jobs na konferenci v San Franciscu v roce 2003 | foto: Profimedia.cz

Steve Jobs byl údajně v soukromí poměrně tichý a nenápadný člověk. Když ale vyrazil na pódium v džínách a černém roláku, změnil se na hvězdu. Podívejte se s námi na velké chvíle skromného showmana, nejobratnějšího obchodníka v dosavadních dějinách počítačového průmyslu. A také upřímného řečníka a muže, který žil podle svých slov.

Zpoza železné opony jsme si toho nemohli všimnout, ale Jobs měl talent pro dramatická vystoupení už od začátku své kariéry. Ukazuje se to i při představení osobního počítače Macintosh v roce 1984. Při zpětném pohledu na svou kariéru Jobs tuto chvíli označil za jeden z mála skutečných převratů v oboru, které Apple způsobil.

Chyběl mu ještě trochu odstup profesionálního řečníka (po projevu se prý červenal a téměř se rozplakal), používal méně superlativů a vůbec méně mluvil. Ale nadšení dokázal už tehdy vzbudit ohromné.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

Na marketingu firmy Apple je jen máloco náhoda. Dokonce i značkové obchody firmy jsou vytvářeny pomocí "inteligentního plánu" (děkujeme odpůrcům teorie evoluce za vhodný termín).

Jak jsme psali ve starším článku (zde), značkové obchody firmy s nakousnutým jablkem si berou často příklad z náboženské architektury a symboliky. Jobs ale vždy bral ohled na věřícího-zákazníka a dokázal vůbec první Apple store prodat jako unikátní směs samozřejmosti a puntičkářského plánování.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

S postupem času jsou veřejná vystoupení šéfa Applu stále lépe připravena a režírována. Jobs vystupuje stále sebevědoměji a často také teatrálněji. Až byste si mohli říct, že je vlastně jenom velmi dobrým obchodníkem.

Ale to je zřejmě jen dokonalý klam. Steve Jobs dokázal skvěle a k věci mluvit i o věcech mnohem komplikovanějších, než je elektronika.

Příkladem je jeho projev, který pronesl v roce 2005 na půdě Stanfordské univerzity. V přesvědčivosti vyjadřování a snaze o jednoduché vyjádření myšlenek proslov jednoznačně překonává jeho produktové projevy. (V tomhle ohledu je to ukázka toho, co bychom mohli s nadsázkou nazvat moderní americkou rétorickou školou.)

My jsme vybrali kousek, ve kterém Steve Jobs mluví o výhodách smrti. Nechceme být ironičtí, i když se to může zdát. Chceme ukázat, že Jobs nebyl jen "produktový vizionář" či "revolucionář", a kdo ví co ještě, ale i člověk s odvahou postavit se nevyhnutelnému konci a mluvit o něm otevřeně. 

Celý projev si můžete v angličtině prohlédnout zde.

Vraťme se zpět k Jobsově profesionálnímu životu, který ho proslavil především. O tom, jak si pohrál s publikem při představování iPhonu jako "tří produktů v jednom", už jsme psali v první zprávě o jeho úmrtí zde. Ani to ale nemění nic na tom, že představení telefonu bylo Jobsovým velkým triumfem.

Celé video si můžete prohlédnout zde.

Na závěr si necháme jednoduchou záhadu. U tabletu iPad napadá ještě dnes mnoho lidí jediná otázka: Vypadá to dobře, ale co s ním budu dělat? (Jen konkurence usilovně přemýšlí, proč s něčím podobným nepřišla dřív.)

Ale během Jobsovy prezentace vás tahle otázka ani nenapadne. Šéf Applu vás přesvědčí o tom, že iPad dokáže skoro všechno na světě, a vy se jenom divíte, že jste si ho ještě nekoupili.

Celé video si můžete v angličtině prohlédnout zde.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.