Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jednoruký pilot přistál poté, co mu upadla protéza. Jak to bylo doopravdy

aktualizováno 
Britský úřad pro vyšetřování leteckých nehod zveřejnil popis nezvyklé nehody, která se stala v únoru. Pilotovi se během přistávacího manévru uvolnila jeho protetická náhrada levé ruky a musel přistání dokončit druhou rukou.

Turbovrtulový Bombardier Dash 8 britského dopravce Flybe během vzletu z letiště v Manchesteru | foto: Adrian Pingstone

Server BBC tento týden upozornil na zprávu, která by jinak nepochybně unikla naší pozornosti. 12. února letošního roku kapitán britského regionálního dopravce Flybe na malou chvíli ztratil schopnost plně ovládat letadlo, když se mu uvolnila protéza na levé paži.

Pilot má pod levým loktem protézu. Během letu ji má ke kniplu připevněnou svorkou.

Pravě tato svorka se při letu uvolnila.

Nejmenovaný 46letý a velmi zkušený pilot má pod levým loktem protetickou náhradu. Během letu ji má k řízení letadla, tedy ke kniplu připevněnou svorkou, aby nemohl přijít o schopnost letadlo ovládat. Ale přesně to se stalo, když v únoru vedl po setmění na přistání v severoirském Belfastu turbovrtulový letoun Bombardier Dash 8 na lince z Birminghamu se 47 cestujícími na palubě.

V cílové destinaci panovalo dost větrné počasí a pilot letoun ovládal manuálně (tedy bez autopilota). Levou ruku měl na kniplu, pravou měl položenou na pákách ovládání výkonu motorů. Podle zprávy (dostupná zde) britského úřadu pro vyšetřování dopravních nehod (AAIB) se bez potíží dostal až do fáze podrovnání letounu, kdy pilot těsně nad zemí snižuje úhel klesání a upravuje pozici letadla tak, aby bezpečně dosedlo na dráhu. V tom okamžiku se mu uvolnila protetická náhrada z úchytu, kterým byla připevněna k řízení.

Na předání řízení kolegovi nebyl čas

Kapitán prý zvažoval, že předá řízení druhému kolegovi, ale vzhledem k tomu, že letoun byl těsně před přistáním a na domluvu nebyl čas, přehmátl si svou zdravou rukou z plynu na knipl. Letoun bezpečně přistál, ale protože v dané situaci nedošlo ke korekci výkonu motorů, Dash na přistávací dráze poskočil a přistál dost tvrdě.

Kapitán úřadu pro letectví řekl, že si protézu kontroval během sestupu. Do budoucna prý bude kontrolám věnovat větší pozornost, protože si mohl nevědomky uvolnit úchyt protézy. Prý bude své kolegy informovat před letem o rizicích vzniku podobné situace, a připraví je na to, aby byli vždy připraveni přebrat řízení letadla.

Pohled do kokpitu letounu Dash 8 verze Q400, kterou používá společnosti Flybe....

Pohled do kokpitu letounu Dash 8 verze Q400, kterou používá společnosti Flybe. Kapitán seděl vlevo, protetickou náhradu připevněnou ke kniplu, pravou ruku na páce ovládání výkonu motorů (dole uprostřed).

Vedení Flybe uvedlo, že zavedlo další opatření, která mají zajistit, aby se událost neopakovala. Ale o nějakém omezení zaměstnávání postižených prý neuvažuje. Ono jich také není mnoho, v celé Velké Británii jsou jen čtyři lidé s protézou místo paží, kteří mají licenci obchodního pilota, což je nezbytný předpoklad, aby mohli létat jako profesionální piloti u aerolinek.

U nás žádný profesionální pilot s podobným postižením není, což potvrzují jak Ústav leteckého zdravotnictví (ÚLZ), tak Úřad pro civilní letectví (ÚCL). „Řídíme se ovšem stejnými předpisy jako Velká Británie, protože podmínky pro udělování pilotních průkazů určuje legislativa Evropské Unie,“ říká lékař a náměstek ÚLZ Oldřich Truska. Právě on je jedním ze dvou lékařů v ČR, který v podobných případech může vydávat souhlas s udělením průkazu žadateli.

V principu je tedy i u nás pro člověka s náhradou paže či ruky relativně jednoduché získat pilotní licenci. V praxi ovšem čeští lékaři dávají najevo, že v podobných případech budou dovednosti žadatele a omezení daná jeho zdravotním stavem zkoumat opravdu pečlivě. Postižení musí v každém případě doložit svou schopnost ovládat stroj jak protézou, tak v případě potřeby pouze zdravou rukou. V Británii létají i lidé bez obou paží či rukou (u nás o podobném případu nevíme), jejich protézy přitom podléhají technické kontrole stejně jako jakékoliv jiné díly letadla.

Možnost stát se piloty mají i lidé bez dolních končetin, řešení se liší podle typu postižení. Ti s jednou zdravou nohou a druhou amputovanou pod kolenem, mohou nosit protézu a ovládat pedály letounu s její pomocí. V jiných případech se noha spojí s pedálem pomocí lanka, takže jeho funkci lze ovládat pohybem nohy nahoru a dolů. A v nejvážnějších případech, tedy s protézami na obou končetinách, musejí funkce běžně ovládané nožními pedály mít převedeny na ruční ovládání. Letadlo má tedy páku navíc, a tak se takové řešení týká výhradně sportovních pilotů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.