Logo systému Piano

Logo systému Piano | foto: Piano Media

Placené internetové zpravodajství bude i v Polsku. Přidá se rozhlas

  • 22
Slovenský systém zpoplatnění přístupu na zpravodajské a magazínové weby Piano se šíří po Evropě. Ze Slovenska se již rozrostl do Slovinska a nyní je i v Polsku. Tam se k systému připojil veřejnoprávní rozhlas.

Zatím šest velkých polských vydavatelů se zapojilo do projektu Piano, který jim umožní zpoplatnit weby. Uživatele to přitom bude v přepočtu stát o několik desítek korun více než na Slovensku. Tam je vyžadována měsíční platba odpovídající 99 Kč, zatímco v Polsku to bude téměř 120 korun, podobně jako na Slovinsku.

Ostrý provoz v Polsku zahájí v září, nyní si lze vyzkoušet Piano bez poplatků.

Část peněz získává ihned portál, prostřednictví kterého platba proběhla.
Zbývající část peněz se následně rozdělí mezi všechny weby zapojené do projektu podle času, který uživatel stráví na jednotlivých stránkách.

Asi nejznámější web zapojený do systému je v Polsku deník Gazeta Wyborcza, který patří vydavatelství Agora. Možná trochu překvapivě je v projektu i veřejnoprávní rozhlas. Nově si budou muset vstup na některé stránky zaplatit i návštěvníci webů od Media Regionalne, Polskapresse, Murator, Edytor a Ringier Axel Springer Poland. Ty mají pod sebou asi čtyřicítku serverů.

Oproti tomu návštěvníci na Slovensku za své peníze získali přístup na 11 webů a na Slovinsku je takto zpoplatněn vybraný obsah asi u tuctu webů.

"Polsko nám umožní ukázat, jak funguje náš systém na větších trzích," říká v tiskové zprávě Tomáš Bella, ředitel Piano Media. Systém Piano přitom řada vydavatelů využívá k nabídce obsahu, který byl doposud jen v tištěných verzích médií. 

"Když jsme před 14 měsíci rozjeli Piano na Slovensku, pouze kolem pěti procent z celkového obsahu bylo dostupných v rámci tohoto systému, ve Slovinsku to bylo deset procent. V Polsku je to už deset až patnáct procent," vypočítává Bella.

Piano se zajímalo před Slovinskem a Polskem i o český trh. Velcí vydavatelé se ale neshodli a k Pianu se stavěli rezervovaně. "Současný byznysmodel založený na bezplatném přístupu nám funguje. Nemáme důvod ho měnit," říká Jaroslav Kábele, ředitel iDNES.cz. "Navíc nevěřím, že by Piano přineslo významné peníze. Na každém trhu ale může být situace odlišná. Vím, že kolegové ze Slovenska si systém Piano pochvalují."