Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Placený obsah má spasit i Yahoo

  5:00aktualizováno  5:00
Za obsah na internetu se začíná platit. Samotné Yahoo je přesvědčeno, že cesta placeného obsahu je správná a postupně utahuje kohoutky. Platit musíte, pokud chcete něco navíc, co bylo dosud zdarma. Je to cesta i pro český internet?
Placený obsah je přízrak, který obchází internetem. Před několika lety byla jeho idea odpískána jako naprosto mylná, aby se v posledním roce vracela stále více neodbytně. Mnoho serverů s větším, ale spíše s menším úspěchem experimentuje s placeným obsahem a zdá se, že doba mu je nakloněna více než před lety.

S placeným obsahem se nyní rozhodlo zaexperimentovat i Yahoo!, v poslední době dávající mnoha kroky i prohlášeními najevo, že jakýkoliv příjem je mu vhod. Ne snad, že by bylo zpoplatněno vyhledávání v Yahoo, do takového rizika se přeci jen nikdo jen tak nepustí. Yahoo začíná drobnými krůčky.

Yahoo Mail a Photo

V březnu Yahoo oznámilo, že některé jeho dosud zdarma poskytované součásti emailové služby budou zpoplatněny. Například přesměrování pošty do jiné poštovní schránky vyjde na 30 USD ročně, v ceně uživatelé dostanou možnost odesílat přílohu o rozsahu 5MB oproti stávajícím 1,5 MB.

Další zásahy provedlo Yahoo ve své službě pro ukládání fotografií Yahoo Photo. Pro neplatící uživatele už nebude existovat možnost zobrazovat od svých vlastních fotografií více než náhledy, thumbnaily. Fotografie v plném rozlišení jsou ale na disku přesto uloženy pro případ, že byste si je chtěli nechat vyvolat, což je samozřejmě placená služba. Pokud byste nechtěli používat pouze náhledy, ale i plné digitální fotografie, je potřeba zaplatit. Za 25 USD získáte na rok prostor pro 50 MB dat, za 35 USD pak získáte dvojnásobný prostor.

... a také GeoCities

Podobné zásahy postihly webhostingovou službu GeoCities patřící rovněž Yahoo. Yahoo totiž zpoplatnilo aktualizaci uživatelských stránek pomocí protokolu FTP. Za celkem 5 dolarů měsíčně a 10 dolarů instalačního poplatku teprve uživatel dostane možnost používat FTP a také celkem 25 MB prostoru pro vlastní stránky. Bez tohoto poplatku si musí vystačit s webovým rozhraním pro aktualizaci svých stránek.

A hraní na Yahoo Games All-star

Zatím posledním krokem Yahoo do placené sféry je Yahoo Games All-star, tedy přebalení některých služeb nabízeních Yahoo Games do placené podoby. Za 60 USD ročně nebo 8 USD měsíčně si můžete vytvářet vlastní turnaje a vlastní herní ligy, můžete hrát v oficiálních Yahoo turnajích, vstupovat do prémiových diskusních místností, kde jsou pouze živí hráči, můžete používat při chatování hlasový chat a kdyby vás to všechno neoslovilo, máte na výběr speciální avatary (ikonky ke své identitě) do Yahoo chatovacích místností a nafasujete rovněž modrou hvězdičku. Samozřejmostí je vypuštění reklamy z placené verze Yahoo Games All-star.

V Yahoo Games lze hrát především hry jako šachy, tedy deskové a karetní hry, je tu i několik jiných, především sportovních her. Ačkoliv tento server je druhý největší herní server na internetu a měsíčně na něm uživatelé stráví přes 3,5 miliardy herních minut, obecně se neočekává, že krok Yahoo bude mít příliš velkou odezvu. Za peníze totiž Yahoo nabízí jen málo zajímavých věcí navíc a karetní a stolní hry nejsou pro hráče tak atraktivní, jako online hry typu Ultima online. To ale patrně jen znamená, že Yahoo se bude snažit znepříjemnit život online hráčům okrajováním užitečných funkcí nebo nepřidáváním nových natolik, aby se mu podařilo co největší množství vystrnadit do placených služeb. Samozřejmě to nemůže dělat příliš rychle, protože jinak by se hráči začali houfně přesouvat na jiné servery.

Je budoucnost v placeném obsahu?

Není to nepochybně poslední krok směrem k placenému obsahu, jež Yahoo letos učiní. Na webu je poslední dobou k vidění dotazník sondující zájem uživatelů platit za streamování videa. Jak to tak vypadá, ke streamovanému videu z nejrůznějších kulturních a společenských akcí, které Yahoo tak často nabízí, se dostanou již jen majitelé kreditních karet. Rozhodnuto o tom zatím ale není.

Je budoucnost v placeném obsahu? Příklad Yahoo napovídá, že ano – nebo se na slepou větev vývoje nechal nachytat webový gigant a v tom příapadě je spíše pravděpodobné, že z ní udělá větev životaschopnou, než že by se spálil. V případě placeného obsahu vždy jde o to, zda server nabízí obsah, za nějž jsou uživatelé ochotni zaplatit a který neseženou s minimem námahy někde jinde.

Co si myslíte o placení za obsah na českém internetu?

Přišla doba i na placený obsah na českém internetu? Jak byste se tvářili, kdyby vaše oblíbené servery jako Živě, Mobil, Lupa nebo iDNES nabízely část svého obsahu jen platícím čtenářům? Umíte si představit placení za obsah na českém internetu? Pište nám do diskusního fóra svoje názory na toto téma a my je zahrneme do článku, který připravujeme jako analýzu situace s placeným obsahem na českém internetu…

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.