Placený obsah: praxe namísto teoretické rozpravy

  • 32
Letošní léto přineslo českému internetu vzrušení kolem zpoplatňování obsahu. Přinášíme vám skutečná čísla o tom, jak funguje placený BonusWeb a kolik uživatelů ho používá. Úspěch či neúspěch?
Jen málo témat rozvířilo hladinu letní sezony na českém internetu stejně jako debata nad smyslem a budoucností placeného obsahu. Bylo mnoho obhájců na obou stranách barikád a diskuse se vedly plamenně, více však podloženy osobními dojmy než reálnými ekonomickými čísly. Ta ostatně neexistovala. A právě proto se společnost Mobil Media a.s. rozhodla publikovat první čísla věnovaná ekonomickým výsledkům zpoplatnění nadstandardní obsahové části BonusWebu nazvané BonusWeb Profi. Namísto teoretizování se můžeme zamyslet nad ekonomickou realitou zpoplatněného obsahu internetových periodik u nás.

Výjimečná pozice BonusWebu

Nejdříve trocha úvodu. BonusWeb měl do startu placeného obsahu hned několik výhod vyplývajících z jeho mimořádné pozice na trhu. Především BonusWeb je se značným odstupem nejnavštěvovanějším herním magazínem na českém internetu. Zatímco v případě „souboje portálů“ se pořadí portálů mění podle toho, na jakou měřenou veličinu klade ten který vykladač čísel největší důraz, v případě BonusWebu je jeho odstup ve všech číslech naprosto přesvědčivý a lze jen debatovat, zda nejbližší konkurent má poloviční či třetinovou návštěvnost.

S tím souvisí také záběr BonusWebu: najdete zde prakticky vše co se her týká počínaje recenzemi, novinkami, přes návody, cheaty, downloady dem, plných verzí, video ukázek i češtin do her. Žádný jiný konkurent (bavíme se o českém prostředí) podobnou šíři záběru nenabízí v takovém provedení. Proto si ostatně BonusWeb vybudoval tak silnou pozici – jeho návštěvnici zpravidla nemají potřebu bloudit po jiných herních portálech, protože zde najdou všechno, co potřebují.

BonusWeb ProfiTento úvod naznačuje, s čím si BonusWeb pro placený obsah mohl dovolit kalkulovat: se skutečností, že uživatelé nemají kam jinam utéct, pokud chtějí mít všechno hezky při ruce a v češtině. BonusWeb proto důsledně omezil věci, které jeho konkurence nenabízí – a buďto je přímo zpoplatnil, nebo upravil tak, aby platící uživatelé byli viditelně zvýhodněni. Na druhou stranu mu stále zůstalo pár lákadel vůči konkurenci ve sféře služeb zdarma. Samozřejmě že většina článků je stále zdarma – jenže archivy návodů spadly už do placené sekce, protože konkurence je nenabízí. Downloady většiny souborů jsou stále zdarma – jenže musíte stát ve frontě a čučet na reklamu, než se na vás dostane řada a budete moci stahovat. Jako „Profík“ vůbec nevíte, že nějaké fronty existují, prostě si kliknete a stahujete ihned, nemluvě o komfortnějším prohledávání. Platící mají jednoduše a prostě přednost…

Sazba za placený obsah je jednoduchá: 50 Kč měsíčně nebo 500 Kč ročně nebo 1000 Kč ročně spolu s jednou solidní hrou zdarma, takzvané Profi Plus.

Výsledky...

Jaká je skutečnost po více jak třech měsících provozu BonusWebu Profi (údaje jsou platné k poslednímu září zaokrouhleno na desítky)?

  • Počet platících uživatelů celkem: cca 450
  • Z toho roční předplatné celkem: cca 280
  • Z toho BonusWeb Profi+: cca 80
  • Ze všech registrovaných uživatelů v září 2002: cca 170
  • Z toho roční předplatné v září: cca 110
  • Z ročního předplatného v září Profi+: cca 40
  • Platby provedené systémem I Like Q celkem: cca 30
  • Platby realizované eBankou či bankovním převodem celkem: cca 300
  • Platby doručené poštovní složenkou celkem: cca 200
  • Roční předplatné po 1-2 měsíčním vyzkoušení BW Profi: cca 30
  • Pro porušení pravidel využívání služby BW Profi zrušená konta: <10
  • Počet rozdaných přístupů (redakce + partneři + barter): cca 30 (nezahrnuto v číslech výše)

Příjmy z provozování služby BonusWeb Profi od 1. 6. 2002 do 30. 9. 2002: cca 170 000,- Kč

Celkem 450 uživatelů BonusWebu Profi platných v září není číslo nezajímavé a není tajemstvím, že můj osobní odhad byl pesimističtější a jako solidní úspěch jsem ještě v létě odhadoval dvě až tři stovky uživatelů.

Ukazuje se, že „Profíci“ se rozdělili zhruba do dvou hlavních skupin:

1) lidé z branže, aktivní zájemci o herní scénu – ti používají exklusivní materiály jako jsou analytické a nově zařazené ekonomické články, videoukázky dosud nevydaných her atd. V jejich případě zpravidla 500 Kč ročně nic neznamená, u některých existují i „multilicence“ pro celou firmu, kterou si již zakoupil například největší český vývojář Illusion Softworks.

2) Rutinní hráči – skupina lidí, které hraní her prostě baví, ale také znají cenu svého času a nechce se jim procházet mnoho serverů v ČR i v cizině a tak si raději zaplatí. Navíc využijí fakt, že při stahování souborů nestojí ve frontách a stránky se jim načítají výrazně rychleji, neboť neobsahují reklamní bannery a to ani jejich kódy.

Zatímco dlouho převažovala první skupina, lidí z branže, v září začalo přibývat hodně rutinních hráčů. To je skutečnost, která asi málo koho překvapí.

Jaké jsou finanční výsledky?

Více jak 170 000 Kč není výsledek špatný, ale ani závratný. Podle údajů redakce bylo 70 000 Kč použito na uhrazení nákladů souvisících se zpravodajstvím z herních akcí ECTS 2002 a LGC 2002 – profíci sledovali plné zpravodajství v reálném čase, neplatící uživatelé se dostali jen ke krátkým souhrnům. Konkurenční magazíny tyto peníze v rozpočtu nenašly, takže zprávy dodávaly se zpožděním a z druhé ruky.

Další investice šla do download serveru, tedy na server, z něhož si uživatelé stahují soubory. Jak již bylo řečeno, profíci ihned, ostatní čekají ve frontě až se uvolní řada.

A poslední investice tečou do lidí, kteří se o nadstandardní obsah starají. Ačkoliv se tedy náklady na vytváření BonusWeb Profi (bráno účetními standardy MAFRA a.s.) dosud plně nepokrývají, po čtvrt roce se tomu výsledky velmi blíží. Podle šéfredaktora zpravodajství Mobil Media Zdeňka Polácha ostatně všechny výnosy z BonusWebu Profi směřují do dalšího zkvalitnění obsahu určeného právě Profíkům a také do investic, který by musely přijít tak jako tak.

V kontextu nákladů BonusWebu bude velmi důležité, jak se do budoucna bude počet předplatitelů vyvíjet. Je třeba si uvědomit, že dvě třetiny uživatelů si BonusWeb Profi předplatily na celý rok a tedy striktně vzato by tento příjem měl být rozpočítaný do celého roku, nikoliv pouze do výše uvedených tří měsíců, jak jsme to pro jednoduchost učinili zde. Ročním předplatným totiž vzniká závazek kvalitní nadstandardní obsah pro ně připravovat celý rok. Zatím křivka nových předplatitelů žádnou sestupnou tendenci nejeví a naopak s průběžným vylepšováním kupříkladu download systému na BonusWebu počet zájemců roste.

Co BonusWeb Profi přinesl?

Kromě možnosti přinášet materiály, které by původně byly pouze pro omezenou čtenářskou skupinu, nebo natolik nákladné, že by se nevyplácelo je připravovat, přinesl placený přístup poznání, že i v branži počítačových her se najde skupina lidí ochotná si za něco navíc také zaplatit. V kontextu tohoto poznání se křížová válka proti placenému BonusWebu, kterou některé jiné herní weby rozpoutaly, zdá směšná a škodící spíše uživatelům, čtenářům, než BonusWebu. Uživatelé zjistili, že „placený BonusWeb“ neznamená totální znepřístupnění BonusWebu těm, kdož neplatí. Zjistili, že existují materiály které mohou mít a které jinde budou dlouho hledat pokud vůbec je najdou – a mohou se svobodně rozhodnout, zda je chtějí či nechtějí. A také zjistili že křížová válka proti BonusWebu není založená na reálných faktech, ale spíše osobních averzích hlavních protagonistů – což s přihlédnutím k výše uvedeným faktům nakonec zesměšňuje spíše křižáky samotné.

Situaci s vývojem BonusWebu Profi budeme samozřejmě dále sledovat a podělíme se s vámi o čerstvé zkušenosti v delším časovém odstupu. Názory na výše uvedená čísla si samozřejmě udělejte sami – nutný doprovodný komentář měl spíše dokreslit situaci, než vás přesvědčovat o evidenci evidence. A pokud budete mít chuť se o svůj názor na úspěšnost či neúspěšnost placeného obsahu na BonusWebu podělit, diskusní fórum je vám k dispozici.