Podívejte se: Merkur přechází před Sluncem

8:18aktualizováno  14:48
Dnes je možné ze Země vidět přechod planety Merkur přes kotouč Slunce. Ne tak úplně častý přírodní úkaz je možné u nás pozorovat v pondělí odpoledne a v podvečer. Pokud se na něj chcete podívat na vlastní oči a bezpečně, musíte ovšem nejlépe na hvězdárnu - nebo se jednoduše podívat na náš přímý přenos.

Češi mohou od odpoledne do západu Slunce pozorovat na obloze netradiční přírodní úkaz přechod planety Merkur před Sluncem. Naposledy byl podle Astronomického ústavu AV ČR pozorovatelný v květnu 2003. Mimořádný přírodní jev vzniká tehdy, pokud se seřadí Země, Merkur a Slunce do jedné přímky.

Pozorování nebude možné pouhým okem, ale řada hvězdáren jej bude veřejnosti ukazovat. Pokud se budete chtít na úkaz dívat pomocí vlastního vybavení, měli byste být opatrní. Nechráněný pohled na Slunce s Merkurem totiž může vážně poškodit zrak, zvláště pokud člověk používá ještě nějaké optické zařízení.

Veřejné pozorování například chystá Hvězdárna Valašské Meziříčí, a to konkrétně přímý internetový přenos úkazu prostřednictvím slunečních dalekohledů přes speciální úzkopásmové filtry. Možnost pozorovat budou mít i Středočeši a Pražané. Otevřeny budou hvězdárna v Ondřejově, kterou spravuje Astronomický ústav, i hvězdárna Ďáblice a Štefánikova hvězdárna. Planetárium Praha připravuje promítání prostřednictvím dalekohledu na plátno.

„Pondělní přechod Merkuru uvidíme v téměř celém průběhu v odpoledních hodinách a celkově v Česku potrvá přes 7 hodin. Vše začne vstupem Merkuru před levý okraj slunečního disku okolo 13 hodin 12 minut SELČ,“ vysvětlují odborníci z Astronomického ústavu AV ČR. Maximální fáze úkazu, při níž bude Merkur nejblíže ke středu slunečního kotouče, nastane v 16 hodin 56 minut. Většinou se úkaz objevuje v květnu nebo listopadu a vrací se 12-13krát za století. Zatímco listopadový nastane za tři roky, další květnový se má odehrát až v roce 2049.

Vesmírné teleskopy NASA již objevily již téměř 2 500 planet mimo naši sluneční...