Vědci objevili unikátní soustavu planet. Jsou „obyvatelné“ a kousek od Země

19:25aktualizováno  19:25
Hned tři planety v obyvatelné zóně objevili vědci z Evropské jižní observatoře a z NASA. Ještě zajímavější je, že se sluneční soustava s touto konstelací nachází jen čtyřicet světelných let od té naší.

Objevy exoplanet nejsou v posledních letech zase až tak neobvyklé jako v minulosti. Postupně se dařilo od planet typu velkých plynných obrů jako náš Jupiter nacházet menší planety včetně několika v tzv. obyvatelné zóně. Velký podíl na takových objevech má vesmírný dalekohled Kepler, jehož záznamy jsou stále vyhodnocovány a občas z nich „vypadnou“ data o nových exoplanetách.

Fotogalerie

Nový objev mají však tentokrát na svědomí kosmický teleskop Spitzer a pozemní dalekohledy TRAPPIST–South a VLT (Very Large Telescope). Poslední zmíněné provozuje Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile. A nález je to opravdu náramný.

V podstatě za humny (z pohledu vesmírných měřítek) máme novou sluneční soustavu označovanou jako TRAPPIST-1. Systém se nachází v souhvězdí Vodnáře. jeho mateřskou hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík TRAPPIST-1, kolem kterého obíhá hned sedm planet, které jsou velikostně podobné naší Zemi. Tři z nich jsou navíc v obyvatelné zóně, kdy na nich může být voda v tekutém stavu.

Všechny planety nového systému se velikostí podobají Zemi a Venuši, nebo jsou jen o málo menší. „Je to úžasný planetární systém. Nejen tím, kolik planet jsme v něm našli, ale hlavně proto, že jsou všechny překvapivě podobné Zemi,“ říká Michaël Gillon ze STAR Institute na University of Liège v Belgii, který je hlavním autorem článku v časopise Nature, kde byl objev zveřejněn.

Červený trpaslík, který je výrazně menší než naše Slunce, k nim není tak blízko, aby jeho energie vodu na planetách vyvařila. Naopak, energie může být tak akorát k uchování vody v tekutém stavu (po dostatečně dlouhou dobu), a tedy i k vytvoření atmosféry.

Spoluautor práce Amaury Triaud vysvětluje: „Trpasličí hvězdy, jako je TRAPPIST-1, vydávají podstatně méně energie než Slunce. Pokud na povrchu planet v takovém systému má existovat kapalná voda, musejí obíhat na mnohem bližších oběžných drahách než v případě Sluneční soustavy. Naštěstí se zdá, že právě takovou kompaktní konfiguraci systému máme před sebou v případě hvězdy TRAPPIST-1.“

Jak vyplývá z tiskové zprávy, oběžné dráhy těchto planet nejsou o mnoho větší než orbity velkých měsíců planety Jupiter a jsou tedy mnohem menší než oběžná dráha Merkuru kolem Slunce.

„Malá velikost mateřské hvězdy TRAPPIST-1 a její nízká povrchová teplota způsobují, že množství energie dopadající na povrch takto blízkých planet je srovnatelné s vnitřními planetami Sluneční soustavy. Planety TRAPPIST-1c, TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1f dostávají od své hvězdy podobné množství energie jako Venuše, Země a Mars,“ popisují předpokládané podmínky na nových planetách vědci.

Apple MacBook Pro MF839CZ/AApple MacBook Pro MF839CZ/A

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz