Vědci objevili unikátní soustavu planet. Jsou „obyvatelné“ a kousek od Země

19:25aktualizováno  19:25
Hned tři planety v obyvatelné zóně objevili vědci z Evropské jižní observatoře a z NASA. Ještě zajímavější je, že se sluneční soustava s touto konstelací nachází jen čtyřicet světelných let od té naší.

Objevy exoplanet nejsou v posledních letech zase až tak neobvyklé jako v minulosti. Postupně se dařilo od planet typu velkých plynných obrů jako náš Jupiter nacházet menší planety včetně několika v tzv. obyvatelné zóně. Velký podíl na takových objevech má vesmírný dalekohled Kepler, jehož záznamy jsou stále vyhodnocovány a občas z nich „vypadnou“ data o nových exoplanetách.

Fotogalerie

Nový objev mají však tentokrát na svědomí kosmický teleskop Spitzer a pozemní dalekohledy TRAPPIST–South a VLT (Very Large Telescope). Poslední zmíněné provozuje Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile. A nález je to opravdu náramný.

V podstatě za humny (z pohledu vesmírných měřítek) máme novou sluneční soustavu označovanou jako TRAPPIST-1. Systém se nachází v souhvězdí Vodnáře. jeho mateřskou hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík TRAPPIST-1, kolem kterého obíhá hned sedm planet, které jsou velikostně podobné naší Zemi. Tři z nich jsou navíc v obyvatelné zóně, kdy na nich může být voda v tekutém stavu.

Všechny planety nového systému se velikostí podobají Zemi a Venuši, nebo jsou jen o málo menší. „Je to úžasný planetární systém. Nejen tím, kolik planet jsme v něm našli, ale hlavně proto, že jsou všechny překvapivě podobné Zemi,“ říká Michaël Gillon ze STAR Institute na University of Liège v Belgii, který je hlavním autorem článku v časopise Nature, kde byl objev zveřejněn.

Červený trpaslík, který je výrazně menší než naše Slunce, k nim není tak blízko, aby jeho energie vodu na planetách vyvařila. Naopak, energie může být tak akorát k uchování vody v tekutém stavu (po dostatečně dlouhou dobu), a tedy i k vytvoření atmosféry.

Spoluautor práce Amaury Triaud vysvětluje: „Trpasličí hvězdy, jako je TRAPPIST-1, vydávají podstatně méně energie než Slunce. Pokud na povrchu planet v takovém systému má existovat kapalná voda, musejí obíhat na mnohem bližších oběžných drahách než v případě Sluneční soustavy. Naštěstí se zdá, že právě takovou kompaktní konfiguraci systému máme před sebou v případě hvězdy TRAPPIST-1.“

Jak vyplývá z tiskové zprávy, oběžné dráhy těchto planet nejsou o mnoho větší než orbity velkých měsíců planety Jupiter a jsou tedy mnohem menší než oběžná dráha Merkuru kolem Slunce.

„Malá velikost mateřské hvězdy TRAPPIST-1 a její nízká povrchová teplota způsobují, že množství energie dopadající na povrch takto blízkých planet je srovnatelné s vnitřními planetami Sluneční soustavy. Planety TRAPPIST-1c, TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1f dostávají od své hvězdy podobné množství energie jako Venuše, Země a Mars,“ popisují předpokládané podmínky na nových planetách vědci.

Špionážní satelit KH-4 programu Corona obsahoval dva návratové moduly, které na...
Počátky vesmírné špionáže: USA zachraňovali zajatci a váleční zločinci

(I. část) V srpnu 1960 se z kosmu na Zemi vrátilo první lidmi vyrobené těleso. Věděl o tom ovšem málokdo: šlo totiž o pouzdro s filmy z americké špionážní...  celý článek

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)
„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Úplné zatmění Slunce patří mezi nejpopulárnější astronomické úkazy, které lze na Zemi pozorovat. Ale pokud byste nevěděli, že Měsíc právě zakryl sluneční...  celý článek

Částečné zatmění Měsíce 7. srpna 2017 viděné z pražského Žižkova.
Česko sledovalo malou nebeskou podívanou. Země ukousla kus Měsíce