Obyvatelná zóna Sluneční soustavy a jiné objevené vesmírným dalekohledem Kepler

Obyvatelná zóna Sluneční soustavy a jiné objevené vesmírným dalekohledem Kepler | foto: NASA

Je v naší galaxii 33 miliard planet pro život?

• 132
Terestrické planety jsou nebeská tělesa s pevným povrchem, v naší sluneční soustavě tam patří Země, Venuše, Mars a Merkur, možná i některé měsíce. Podle dosavadních představ může život vzniknout hlavně na terestrické planetě, která však k tomu musí mít příhodné podmínky.

„Když vezmeme v potaz vzdálenost od centra Galaxie (příliš blízko není klidné prostředí), umístění v ramenech (hustota okolních hvězd nesmí být ani moc vysoká, ani moc nízká) a vhodný věk hvězd, pak dostaneme odhad, že se v ekosférách hvězd naší Galaxie nachází asi 33 miliard terestrických planet,“ uvádějí astrofyzik Jiří Grygar a David Ondřich v článku ve 4. čísle časopisu Astropis z konce loňského roku.

Grygar už několik desítek let sumarizuje výsledky astronomických bádání na celém světě v odborných časopisech a to je jeden z nich. Grygar vycházel v tomto výpočtu z pozorování astronomické družice Kepler, která je specializovaná právě na hledání exoplanet čili planet u cizích hvězd.

Podobného výsledku dosáhla již dříve studie zveřejněná v časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences tvrdící, že v Mléčné dráze se nachází minimálně 8,8 miliardy hvězd obíhaných planetami o velikosti Země v teplotní zóně vhodné pro život.

Mléčná dráha má průměr kolem 100 000 světelných let. Podle spoluautora studie Geoffa Marcyho obsahuje zhruba 200 miliard hvězd, z toho 40 miliard je podobných našemu Slunci. Ve vesmíru navíc existují miliardy dalších galaxií

Dalekohled Kepler a jeho objevy

Hledač planet

Družici Kepler vypustila NASA v březnu 2009. Je zajímavé, že návrh na ni podal astronom William Borucki poprvé už v roce 1992. Od té doby ho komise kosmické agentury čtyřikrát zamítly, až v roce 2001 byl dán souhlas k jejímu postavení.

Kepler je vybaven dalekohledem se zrcadlem o průměru 1,4 metru a osazen elektronickými prvky CCD, které obraz vylepšují (pro srovnání: na astronomické observatoři v Ondřejově mají dalekohled o průměru 2 metry.) Družice fungovala až do května 2013, kdy selhal jeden ze systémů orientacem, ale stále jej bude možné v omezené míře využívat (více v tomto článku).

„I tak je prozatímní výpočet objevených planet úctyhodný. Potvrzených (tj. ověřených dalším pozorováním) je momentálně přes čtyři stovky,“ píší autoři. Kandidátů (tj. zatím neověřených) je přes tři tisíce.

Animace jedné z obejvených planet v roce 2014:

17. dubna 2014

,