Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podcasting je na internetu hit. Jaká je jeho budoucnost?

aktualizováno 
Stahování zvukových, obrazových a filmových pořadů z internetu ve formě podcastů je stále oblíbenější a začíná se konečně prosazovat i v České republice. O možnostech nové formy šíření informací se hovořilo na včerejším semináři v Praze.

Podcasting se po světě šíří již dva roky a jeho možnosti neustále rostou. Zatím je ale nejisté, zda i firmy budou využívat tento způsob vysílání pro komerční a reklamní aktivity. Shodli se na tom odborníci na média na úterním semináři společnosti Apple na téma podcastingu.

Možnost zdarma automaticky stahovat z internetu pořady či články ve zvukové, obrazové nebo filmové podobě do svých MP3/video přehrávačů a počítačů nabízí ve světě i v Česku rozhlasové stanice, tištěné tituly i zcela nezávislí poskytovatelé. Podcasty může vyrábět doslova každý. Jedná se o podobný fenomén, jakým je např. v současnosti vedení internetových deníčků - tzv. blogů.

Podcasting je stále oblíbenější způsob šíření informací po internetu. Jednotlivé pořady - podcasty (hudební, zpravodajské, vědecké ...) si každý uživatel může kdykoliv stáhnout do svého počítače, případně přímo MP3/video přehrávače. Pomocí jednoduchého programu si lze jednotlivé pořady objednat. Nové díly jsou pak do počítače/přehrávače zákazníka zasílány automaticky vždy, když se objeví nový díl.

Zatím je všechno zdarma

Naprostá většina podcastů je zatím šířena zcela zdarma. Princip podcastingu a zapojení určitých společností do celého procesu však naznačuje, že se v budoucnosti dočkáme i placených podcastů. 

Zpoplatnění lze očekávat u odborných pořadů z oblasti ekonomiky, zpravodajství, vědy apod.. Brzy se jistě přidá i pornoprůmysl, který nikdy s nasazením nových technologií pro šíření svých produktů neotálel. Vzhledem k zainteresování společnosti Apple (podcasting - je odvozen také od slova iPod) se můžeme těšit i na placené hudební pořady. Zatím se však placení není potřeba obávat. Konkurence je veliká a počet volně šířených podcastů jde do statisíců.
  
Podle produktového manažera společnosti Apple Petra Němečka, která se technologií zabývá, zaznělo na semináři několik podnětů naznačujících případné komerční využití podcastingu. "Ať už to bylo v podobě reklamního nosiče, nebo se dá předpokládat, že můžou být zpoplatněny i přístupy k videocastům, stejně jako je u placených (webových) stránek," řekl ČTK Němeček.

Reklama v podcastu?

Podcasting pro reklamní účely již podle svého zástupce Daniela Nohela vyzkoušela mediální agentura MindShare. Do podcastingového souboru, který bylo možné stáhnout z internetového serveru Hrejsi.cz, vložila zvukovou reklamu na amatérský fotbalový turnaj, jímž společnost Niké chtěla podpořit zájem o fotbalové mistrovství světa.

"Podařilo se nám dosáhnout čísla 36.000 stáhnutí a poslechnutí tohoto podcastu, a to se bavíme o době dvou týdnů, kdy kampaň běžela," uvedl Nohel s tím, že původně počítali s tím, že počet stažení se bude pohybovat někde kolem 3000 za týden.

Podle novináře Miloše Čermáka umožňuje podcasting další "nájezd" amatérů do médií, například lidí, kteří si někdy stěžují na média. Nyní mají možnost nějakým způsobem se na tvorbě obsahu médií podílet.

Deník The New York Times podle Čermáka nedávno otiskl článek o tom, jak internet začínají prohlížet produkční firmy. "Je řada amatérů, kteří třeba prostřednictvím iTunes začali dělat talkshow a dnes již uzavírají smlouvy na profesionální produkci s velkými televizemi," řekl na semináři Čermák. 

Termín podcasting vznikl spojením anglického slova pro vysílání broadcasting s názvem mp3 přehrávače iPod, který vyrábí Apple. Technologie vznikla ve Spojených státech na sklonku roku 2004 a její vytvoření je připisováno Adamu Currymu. Podle odborníků se označení pro tuto službu poprvé v médiích objevilo v únoru 2005 v článku Bena Hammersleye v britských novinách The Guardian. Na českém internetu informoval o podcastingu mezi prvními server Technet.cz v tomto článku. Jako první začali technologii využívat autoři internetových deníčků, takzvaných blogů, poté se přidala i média, instituce a další firmy.     

 

 O podcastingu se více dozvíte v těchto článcích:
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Speciální odhlučňovací hranoly v nejtišší místnosti na světě.
Nahlédněte do nejtiššího místa na světě. Patří Microsoftu

Microsoft od roku 2015 drží minimálně jedno světové prvenství. Jeho audiolaboratoř je nejtišším místem na Zemi.   celý článek

Josefina Lichtenegger s gramofonem Forte S a raménkem C-Note.
Sony Music obnoví výrobu vinylových desek. Lisovat je bude v Japonsku

Obliba gramofonových desek roste natolik, že se společnost Sony Music rozhodla jejich výrobu po třiceti letech obnovit. V tuto chvíli montuje potřebné vybavení...  celý článek

Přehrávače iPod nano jsou v sedmi barevných provedeních
iPod Shuffle a Nano se staly minulostí, Apple jejich produkci ukončil

Malé kapesní hudební přehrávače iPod Nano a Shuffle po dvanácti letech mizí z nabídky a nedostanou za sebe náhradu. Na cestách má zahrát iPhone, při sportu...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.