Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se do protiatomového krytu ve Strahovském tunelu

  17:20aktualizováno  17:20
Strahovský tunel, kterým denně projedou desetitisíce aut, by v případě potřeby mohl sloužit i jako protiatomový kryt. Schovalo by se v něm až patnáct tisíc lidí. Zásoba vzduchu by měla vydržet dvaasedmdesát hodin, tedy tři dny. K dispozici je tu umývárna, toalety i ošetřovna.

Severní tubus by se mohl v případě ohrožení proměnit v protiatomový kryt. Stačilo by jen uzavřít obě části tunelu spojujícího Anděl s Břevnovem. Jednu by obývali lidé, druhou by zabrala nejrůznější technika.

Řidiči, kteří tunelem projíždějí, mohou na obou stranách vidět dveře. Za nimi se ale neukrývá jen technologie tunelu, ale také prostory, v nichž by bylo zázemí pro ukryté obyvatele. Ošetřovali by se tam zranění, lidé by se tu mohli umýt. K dispozici je dokonce místnost, která by sloužila jako márnice.

Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově
Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově

"Jak by se lidé do krytu dostali, o tom by rozhodl krizový štáb, a to až v okamžiku, kdy by skutečně hrozilo nebezpečí," říká hlavní technik Karel Jeništa. Existují dvě možnosti: buď by lidé vešli dovnitř přímo tunelem, nebo by se do něj dostali ze Strahova.

Zázemí krytu je šestnáct pater pod zemí

Touto cestou se do zázemí Strahovského tunelu dostali i redaktoři MF DNES a iDNES.cz. Do podzemí se sjíždělo výtahem šestnáct pater dolů. Výtah byl ale jen pro osm osob a tak se čtrnáct lidí, mezi nimiž byl i hlavní technolog Karel Jeništa a mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek, musela rozdělit na dvě menší skupiny.

Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově
Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově

První z nich sjela do podzemí bez potíží. Ovšem druhá, lehce přetížená skupina, stále nesjížděla dolů. Poté se z útrob výtahu ozval jeden ze zaměstnanců TSK, který skupinu vedl: "Uvázli jsme tu." 

Po zásahu technologa, který uvězněné skupince přispěchal na pomoc, se všichni vynořili ve správném patře. "To bylo nacvičené," dodal pak s úsměvem mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Jídlo a lehátka přivezou, až bude potřeba

Ve spletité síti chodeb by se pravděpodobně ztratil každý. Jediné, co chvílemi napomáhalo orientaci, byla auta projíždějící tunelem. Štáb chodbami došel až k velínu, tedy místu, odkud by se mohly udílet pokyny v případě, že by Strahovský tunel musel plnit i svou ochrannou funkci.

Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově
Zázemí krytu civilní ochrany na Strahově

V chodbách je spousta tlakových uzávěrů a také protiradiační sprchy. Jediné, co tu zatím není, jsou lehátka a zásoby jídla a pití, které by se podle krizového plánu navezly a připravily až těsně před ukrytím obyvatel.

Údržba krytu ročně přijde na dvanáct milionů korun. Strahovský tunel je jediný v Praze, který protiatomový kryt má. "S jeho výstavbou se počítalo už za minulého režimu. Ostatní pražské tunely nic podobného nemají. Měl být u tunelu Blanka, nakonec se ale potřebnost krytu přehodnotila a od jeho výstavby se upustilo," uzavřel Jeništa.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu
Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.