Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak bude vypadat nová stanice metra Prosek

  15:33aktualizováno  15:33
"Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají, příští stanice Prosek". Přesně tuto hlášku uslyší cestující na trase C nejpozději prvního června příštího roku. Byli jsme se podívat, jak to pod zemí vypadá dnes.

Staveniště u stanice autobusové zastávky Prosek vypadá na první pohled nenápadně. Je zde sice spousta strojů, materiálu, sutě a řada menších betonových staveb, ale to lze vidět i při běžné parkové úpravě. Nic nenasvědčuje tomu, že se zde staví nová stanice metra. Hlavní část stavby se totiž nachází v podzemí.

Staveniště stanice Prosek Nadzemní část staveniště stanice Prosek Tudy půjdou nejpozději 1. 6. 2008 první cestující do stanice Prosek

Vstup, kterým procházíme do prostoru stanice, je jeden ze čtyř, jímž budou již zhruba za rok proudit lidé do předposlední zastávky severní části metra C. Stane se tak necelé čtyři roky od zahájení prací na této stanici. Ty začaly v září 2004 překládáním sítí. Zmíněné čtyři vstupy budou ústit do ulic Prosecká a Vysočanská a dva z nich k blízkému obchodnímu domu.

V podzemní tmě

"To je pomalu jako cesta do pekla," prohlašuje jeden kolega vedle mne. Jedeme po schodech několik metrů do tmy, odkud se ozývá hluk a lomoz vytvářený desítkami pracovníků. Jak se později dovídáme, pracuje zde v průměru 50–100 lidí sedm dní v týdnu.

Trubky na vodu ve stanici Prosek Práce na stavbě stanice Prosek Vestibul budoucí stanice Prosek

Procházíme první úrovní kolem hromady trubek, kterými bude proudit voda, do tzv. části pro veřejnost. Ta je spojená s 80metrovým tunelem obdélníkového profilu, který bude po stranách obsazen krámky a prodejnami a na jehož konci bude další vstup a výstup. Již nyní se upravují prostory pro obchody podle požadavků jejich budoucích nájemců. Tak jako u všech nově postavených stanic, i zde bude výtah pro vozíčkáře a maminky s kočárky.

Obchodní část stanice Prosek

Šířka stanice je v průměru 27 metrů a výška zhruba 12,4 metru, její celková délka dosahuje zhruba 200 metrů s tím, že nástupiště musí být dlouhé asi 100 metrů.

Nástupiště stanice Prosek Pravé nástupiště metra Prosek

Pozemní promenáda s obchodní částí ústí na galerii, která je přímo nad kolejištěm. Po obou stranách této galerie je schodiště vedoucí k nástupištím. Počítá se však s eskalátory. Stanice je tak jednou z mála, které nemají centrální nástupiště, ale dvě po stranách, stejně jako Hlavní nádraží nebo Vyšehrad na trase C. Ještě pod úrovní nástupiště je technická část.

Pohled z galerie ve stanici Prosek Pohled z galerie na pravé nástupiště ve stanici Prosek Pohled z galerie na levé nástupiště ve stanici Prosek

České materiály pomáhají šetřit

"Náklady na výstavbu stanice a úpravu okolí dosáhnout zhruba 1,6 až 1,8 miliardy korun," říká náš průvodce, vedoucí projektu Jiří Kučera. Je to méně než v minulosti. Například stanice Ládví stála kolem 2 miliard. "Projekt má tendenci spíš šetřit, používají se tady víceméně materiály naší výroby," vysvětluje Kučera.

Šetření se odrazí i v celkovém ražení stanice, které bude poměrně strohé, což umocňuje i její pravoúhlý koncept lišící se od méně hranatých jiných stanic. Barevné ladění do modra jeden z novinářů vtipně komentoval, že odpovídá barevnému složení pražské radnice. Modrá bude doplněna bílou, stříbrnou, šedou barvou.

Stanice má být zvláštní i tím, že bude mít minimum nadzemních staveb. V podstatě bude nad zemí jen vstup a otvory pro vzduchotechniku. Vše bude navíc zakomponováno do úpravy povrchu, kde bude například bludiště.

Exteriér stanice Prosek

Originální budou také čtvercové průhledy nad obchodní zónou, které dovnitř pustí denní světlo. Ty budou chráněny skleněnou deskou opláštěnou hliníkem.

Stropní průhled ve stanici Prosek Pohled zvnějšku do průhledu ve stanici Prosek

"Zajímavostí jistě bude oválný, osm metrů dlouhý otvor v podlaze vestibulu, odkud lze z výšky pěti metrů sledovat provoz na kolejích i na nástupišti," sdělil Kučera.

Téměř hotovo

V současné době je již hotova hrubá stavba, rozvody energií a vzduchotechniky, pokládají se žulové podlahy a lamelové konstrukce podhledů, aby se mohlo od příštího měsíce začít pracovat na architektonických prvcích. Stanici tak čekají obklady, kamenná dlažba na nástupišti, stropní podhledy i skleněné výplně. Materiál na velkoplošné obklady je smalt a keramika. Na podhledy bude použit hliník a sloupy s průměrem 40 cm a délkou od základové desky až po strop 11 metrů se budou muset spokojit pouze se stříbrným nátěrem místo obkladu z nerezu.

Jedenáctimetrové sloupy na stanici Prosek Žulové desky ve stanici Prosek

Od začátku stavby bylo ze stanice odvezeno zhruba 70 000 metrů krychlových země, které dočasně skončily na překladišti v Letňanech a odtud se postupně odvážejí na skládky severně od Prahy. Jediným problémem při stavbě byl pramen podzemní vody, s nímž se však stavaři vypořádali bez zpoždění konečného termínu dodání. Stanice "sedí" na pískovcovém podloží se základní deskou 3 metry pod hladinou podzemní vody. Na hrubou stavbu již padlo 23 000 m3 betonu.

Příjezd drezíny od Střížkova do stanice Prosek Odjezd ze stanice Prosek do Letňan Nástupiště stanice Prosek

Tři nové stanice

Nový úsek trasy metra C bude podle ČTK dlouhý 4,6 kilometru. Bude mít tři stanice: Střížkov, Prosek a konečnou Letňany, kde bude velký autobusový terminál a záchytné parkoviště. Náklady budou asi 15,5 miliardy korun, budované tři stanice obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50 000 lidí. Nový úsek metra by měl začít sloužit lidem zhruba v polovině příštího roku.

Výstup ze stanice Prosek





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jeden z prvních přírodních parků vznikl před 100 lety
Před 100 lety začal vznikat jeden z prvních přírodních parků v USA

VIDEO Před 100 lety se poprvé sešla komise organizace Cleveland Metropolitain Parks. O pár let později začala spravovat přírodní území v okolí amerického Clevelandu....  celý článek

Před 100 lety vyslovil slavný generál poprvé termín apartheid
Před 100 lety vyslovil slavný generál poprvé termín apartheid

VIDEO Apartheid je dnes mezinárodně uznávaný zločin. Jedná se o rasovou segregaci, o státem podporovanou nadvládu jedné rasové skupiny nad jinou. Ještě v...  celý článek

Československý prezident T. G. Masaryk
Masaryk loboval v Rusku. Říkali mu „gospodin preziděnt“

VIDEO Už od roku 1914 existovala v Rusku dobrovolnická Česká družina. Češi dezertovali z rakouské armády a vytvořili základ revolučních dobrovolných vojsk, tedy...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.