Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se, jak měla vypadat stanice Museum pro podpovrchovou tramvaj

Stanice Muzeum se jmenovala Museum a nezačali ji stavět pro metro, ale pro podpovrchovou tramvaj. Původní plán byl později změněn do dnešní podoby. Stejně jako pravidla pravopisu.

Originální projekt architektonického řešení stanice podpovrchové tramvaje Museum | foto: Archiv DP Praha

"Stanice Museum (podle tehdejších pravidel pravopisu) měla být přestupní stanicí podpovrchové tramvaje," říká Mgr. Pavel Fojtík, který je vedoucím archivu Dopravního podniku Praha. "Tehdejší projekt počítal s tím, že některé tramvajové vlaky by přejížděly mezi tratěmi A a C a jiné by jezdily jen na dané lince," upřesňuje Fojtík.

Část centra podle Investiční studie z roku 1964 s trasami podpovrchové tramvaje

Část centra podle Investiční studie z roku 1964 s trasami podpovrchové tramvaje

"Vlaky přijíždějící od Florence by podle původních plánů mohly u Muzea pokračovat buď na Vinohrady, nebo k Nuselskému mostu," doplňuje vedoucí archivu. "Podobně tramvajové vlaky jedoucí z Dejvic se mohly vydat jak na Vinohrady, tak i na Pankrác," představuje Fojtík dobové plány.

Projektanti se proto při návrhu stanice Museum přiklonili ke stejné výškové úrovni obou plánovaných tratí. Aby zabránili zastavování několika různých linek u jednoho nástupiště, navrhli stanici jako čtyřkolejnou. Koleje téhož směru měly být propojeny křížovými přejezdy. 

Plány podpovrchové tramvaje - stanice Museun z roku 1964

Plány podpovrchové tramvaje. Na tomto výkresu stanice podpovrchové tramvaje Muzeum z roku 1965 je dobře vidět navržené uspořádání galerie, pasážové haly a podchodu. Výstupy na povrch ještě zcela neodpovídají výslednému projektu.

Zajímavé bylo také uspořádání kolejiště. Nejprve si představme severní stranu stanice. Z Hlavního nádraží by přijížděly tramvajové vlaky dvoukolejným tunelem k prostřední dvojici kolejí (trať C). Krajní dvojice kolejí patřila trati A z Dejvic na Vinohrady. Kolej do Dejvic měla podjet koleje tratě C na Hlavní nádraží v samostatném tunelu.

Podobné řešení měla také jižní strana stanice. Trať C měla pokračovat dvoukolejným tunelem pod Čelakovkého sady pod Legerovou ulicí. Podobně jako na severní straně stanice měl tunel vedoucí na Vinohrady podjet dvoukolejnou trať C směrem k Anglické ulici. Realizace tohoto záměru předpokládala demolici domů mezi Čelakovského a Anglickou ulicí.

Nejstarší plány stavby metra v Praze vznikly před 101 lety. Plánování podzemky v Praze bylo v několika vlnách i v minulém století. Podobná historie řešení stanice Muzeum, o které si dnes čtete, se vyskytla i dříve. I tehdy došlo nejprve k návrhu podpovrchové tramvaje a pozdějšímu přeprojektování na metro.

Vrtná věž na Václavském náměstí v listopadu 1939 Projekt podpovrchové tramvajové rychlodráhy z roku 1938Projekt podpovrchové tramvajové rychlodráhy z roku 1938Projekt podzemní dráhy (metra) od Konsorcia sdružených firem z roku 1941Projekt podzemní dráhy (metra) od Konsorcia sdružených firem z roku 1941

V roce 1939 se na Václavském náměstí objevila vrtná věž (v listopadu 1939), která signalizovala, že příprava stavby podzemní dráhy běží na plné obrátky. Na dalších obrázcích plány stanice Museum ze dvou období.


Zajímavostí navrhovaného kolejového uspořádání byla odstavná kolej na severní straně stanice. Měla být napojena na koleje tratí A a C a bylo nutné na ni zacouvat.
Část centra podle Investiční studie z roku 1964 s trasami podpovrchové tramvaje

Situace stanice Museum podpovrchové tramvaje v dokumentaci prvního provozního úseku tratě C. Je zde vidět komplikované křížení u odstavné koleje.

Samotná stanice byla navržena jako prostorná hala dlouhá 90,2 m a široká 40,8 m. Oproti dnešnímu stavu měla být stanice Muzeum téměř třikrát širší. Projektovaná výška haly byla kolem 8 metrů.

Originální projekt architektonického řešení stanice popdovrchové tramvaje Museum.

Originální projekt architektonického řešení stanice podpovrchové tramvaje Museum

Stanice Museum měla mít strop nesený třemi řadami železobetonových sloupů. Ve stanici měla být čtyři nástupiště, pro každou kolej jedno. Přibližně uprostřed každého nástupiště byla proti sobě navržena dvě schodiště. Jednalo se o kombinaci pevných schodů a eskalátorů. Eskalátory měly vést na galerii, která propojovala jednotlivá nástupiště. Galerie také měla vést nad prostřední dvojicí kolejí tratě C do pasážové haly, která měla být oddělená platební přehradou s prodejními automaty a turnikety. 

Ve výškové úrovni galerie mělo být technické a kancelářské zázemí stanice. Pro cestující zde měly být veřejné záchody, prodejna lahůdek, květin či cukrovinek.

Originální projekt architektonického řešení stanice popdovrchové tramvaje Muzeum.

Originální projekt architektonického řešení stanice podpovrchové tramvaje Museum

Na pasážovou halu měl navazovat podchod pod Václavským náměstím. Na povrch mělo vést celkem šest výstupů, každý s pevným schodištěm a eskalátorem. Výstupy před Národním muzeem a k budově Národního shromáždění měly mít výstupy dva. Výstup před Národním muzeem byl situován pod muzejní rampou a vlastní výstupní portály měly být proraženy v bočních stěnách vyhlídkové terasy rampy.

Na rozdíl od dneška měl do prostoru tramvajových zastávek u pomníku sv. Václava vést pouze jeden výstup. Ten byl chápán jako provizorní do doby zprovoznění podpovrchové linky tramvají trasy A, a proto neměl mít eskalátor. Navíc byl navržen samostatný podchod pod Mezibranskou ulicí, který nesouvisel s podpovrchovou tramvají.

Stavba trasy C v roce 1969 - Hlavní Nádraží - Muzeum, záběr ČTK

Stavba trasy C v roce 1969 - Hlavní Nádraží - Muzeum, záběr ČTK

Výstavba stanice Museum pro podpovrchovou tramvaj začala 15. května 1967. O téměř tři měsíce později, 9. srpna 1967, bylo rozhodnuto o stavbě metra místo podpovrchové tramvaje.

Stavba stanice 09. 10. 1969

Stavba stanice 9. 10. 1969

Stavba stanice 21. 07. 1970

Stavba stanice 21. 7. 1970

Stavba stanice Muzeum 25. 06. 1971

Stavba stanice Muzeum 25. 6. 1971

Dnes je stanice Muzeum prakticky ve stejné poloze, ve které byla navržena pro podpovrchovou tramvaj. Je ale mnohem užší. Místo čtyř bočních nástupišť je zde jedno ostrovní o šířce 10 metrů. Přestup na trasu A je řešen mimoúrovňově přestupními chodbami s eskalátory přímo z nástupiště. Vstup na trať A je ze společného vestibulu.

Samotná galerie se omezila na malou zasklenou vyhlídkovou terasu v čele stanice. Podchod, který byl původně rozdělen na pasážovou halu a podchod, má přibližně stejnou polohu jako dnes, má ale jiné rozměry. Jeho část pod Václavským náměstím a magistrálou se rozšířila, přibyly obchody a technologické prostory.

Stavba stanice Muzeum září 1973

Stavba stanice Muzeum - září 1973

Hodně se změnily výstupy z podchodu. Odpadly dva - do Washingtonovy ulice a na rampu Národního muzea. Místo něj vyrostl výstup vedle muzejní budovy směrem k Vinohradské třídě. Na tramvajové zastávky pod pomníkem sv. Václava byly zřízeny výstupy dva. Svému účelu sloužily šest let, na svém místě je najdete dodnes. Původně samostatný podchod pod Mezibranskou ulicí do Čelakovského sadů je zahrnut do komplexu podchodů.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...