Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak se bourá v Japonsku. Budova jede k zemi jako výtah

aktualizováno 
Při běžné demolici se stavba rozebírá shora. Demolici odspodu pro výškové budovy "znovuvynalezla" japonská stavební společnost Kajima. Podobnou metodou se boural plynojem v Horních Měcholupech již v roce 1981.

ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Japonská stavební společnost Kajima dostala zakázku na demolici budovy v tak těsném prostoru, že nejenže nepřicházel v úvahu odstřel, ale také zde nebylo místo ani pro jeřáb, kterým by se objekt rozebral. Firma proto vyvinula inovativní způsob demolice, který má přezdívku podle starověké japonské tradiční hry "Daruma Otoshi" - viz níže.

Podle tiskové zprávy se jednalo o první demolici výškové budovy na světě.

 Technet.cz o demolici výškových budov:

 Podívejte se, jak se bourá panelák. Anatomie demolice


 
Demolice od spodu

Metoda Daruma Otoshi byla použita pro rozebrání dvojice sousedících výškových budov Kashima (20 nadzemních pater, výška nad zemí 75 m a 17 nadzemních pater, nad úrovní terénu 65 m). Práce probíhaly od listopadu 2007 do září letošního roku.

Techniky inspirovaly technologie, které se používají pro eliminaci následků zemětřesení. Nový způsob demolice Daruma Otoshi je rozebírání budovy odspodu, kdy se budova podpírá systémem hydraulických zvedáků řízených počítači.

Metoda je šetrná k životnímu prostředí. Podle firmy vzniká při tomto způsobu destrukce mnohem méně prachu a odpadní materiály lze lépe třídit, protože nejsou pomíchány.

Plynojem v Horních Měcholupech byl rozebrán odspodu již před 27 lety

Tato metoda ovšem není zdaleka tak inovativní, za jakou je vydávána. Podobný postup, ovšem bez počítačů, byl použit již před 27 lety při demolici obřího, 106 metrů vysokého plynojemu v tehdejším komunistickém Československu.

Plynojem Horní Měcholupy

Metoda Daruma Otoshi připomíná demolici 106 metrů vysokého celosvařovaného plynojemu MAN (jeden z největších svého typu na světě) v Horních Měcholupech v roce 1981.

Plynojem Horní Měcholupy

Obří plynojem byl rozebírán odspodu pomocí hydraulických zdvihadel. Stavba se při demolici jakoby vnořila do země. Dokonce se vrchní část plynojemu ještě nějakou dobu používala jako skladiště. Podrobnosti se můžete dozvědět v Plynárenském muzeu v pražské Michli.

Výhody metody demolice odspodu

1. Úspora 20 % času potřebného k demolici
2. Nižší emise prachu
3. Vyšší bezpečnost při práci (např. nehrozí pád z výšky)
4. Možnost nasazení těžké techniky

Postup při demolici

1. Při demolici odspodu se nejprve namontuje v přízemí velké množství hydraulických zvedáků, které podepřou budovu nad sebou. Stanou se vlastně novým nosným systémem budovy.
2. Pomocí těžké techniky se provede rozebrání (demolice) podepřeného patra.
3. Hydraulické zvedáky spustí budovu níž, do přízemí.
4. Opět se podepře vyšší podlaží.


 

 Jak se hraje Daruma Otoshi

Starověká japonská hra se hraje se speciální panenkou Daruma Doll, která se skládá z různobarevných válečků. Ty jsou navršeny na sobě a zakončeny hlavou. Zvláštním kladívkem musí hráč udeřit vždy do určeného (nejspodnějšího) válečku tak, aby ostatní zůstaly na sobě narovnány. Jde především o rychlost a přesnost.

Panenka je tedy rozebírána odspodu, podobně jako budova při demolici.   

Více si o hře Daruma Otoshi můžete přečíst ve Wikipedii zde. Na efektní video se můžete podívat na YouTube zde.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.